معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان:
وجود دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم امری حیاتی است
تهران (پانا) - معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه وجود مرجع و دانشگاه اختصاصی برای تربیت معلم امری حیاتی در حوزه آموزش و پرورش است، تاکید کرد در دهه ۶۰ مراکز تربیت معلم این وظیفه را بر عهده داشتند و امروز دانشگاه فرهنگیان این امر مهم را انجام میدهد.
برنامه «زیر رادیکال» رادیو گفتوگو با موضوع بررسی فعالیتهای مراکز تربیت معلم از راهاندازی تا تحول و با حضور علی محمدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.
علی محمدی با بیان اینکه مراکز تربیت معلم با قدمت بیش از یکصد سال، از قدیمی ترین مراکز آموزش عالی است، گفت: در حقیقت سال جاری صدمین سال تأسیس مراکز تربیت معلم است که این مهم را با حضور ریاست جمهوری جشن گرفتیم. این مراکز در ابتدا تحت عنوان دارالمعلمان و دارالمعلمین کار خودشان را شروع کردند و به تدریج وظیفه خطیر تربیت معلم را برای مدارس بر عهده گرفتند.
وی ادامه داد: با شروع انقلاب اسلامی، مراکز تربیت معلم کار خود را ادامه دادند. اکثر معلمان فعلی، محصول تربیت معلم در مراکز تربیت معلم در دهه ۶۰ هستند و به همین دلیل از بهترین معلمهای کشور محسوب میشوند و نقش مهمی را در نظام تعلیم و تربیت ایفا کردند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در دهه ۶۰ با بیش از صد هزار دانشجو بیان کرد: اگر چه دوره تربیت معلم تحت عنوان دوره کاردانی، فقط دو سال بود اما به زعم همه متخصصان تعلیم و تربیت، یکی از کیفی ترین دورهها برای تربیت معلمها محسوب میشد.
وی به تغییر دیدگاه برخی مسئولان نسبت به مراکز تربیت معلم اشاره کرد و افزود: برخی معتقد بودند با وجود فارغ التحصیلان رشتههای مختلف از دانشگاههای گوناگون، لزومی به تربیت دانشجو معلم به صورت بورسیه در مراکز تربیت معلم نیست. اما دیدگاه دیگری در مقابل این نگاه وجود داشت و معتقد بود وظیفه تربیت معلم باید اختصاصا به دانشگاه و مراکز خاصی سپرده شود.
علی محمدی با بیان اینکه اکنون و در عمل از هر دو روش برای تأمین معلم استفاده میشود، بیان کرد: خروجیهای دانشگاه فرهنگیان کفاف آموزش و پرورش را نمیدهد و بنابراین هم اکنون هر سال، آزمون استخدامی از فارغ التحصیلان دانشگاههای مختلف داریم.
وی ادامه داد: این افراد تحت عنوان ماده ۲۸ پذیرفته میشوند و یک سال دورههای معلمی را میبینند و پس از آن وارد کلاسهای درس میشوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه وجود یک مرجع و یک دانشگاه اختصاصی برای تربیت معلم امری حیاتی در حوزه آموزش و پرورش است، گفت: در دهه ۶۰ مراکز تربیت معلم این وظیفه را بر عهده داشتند و امروز دانشگاه فرهنگیان این امر مهم را انجام میدهد.
وی ضمن اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: حضور معظم له در سال ۹۷ خط بطلانی بر دیدگاه نخست و خط بطانی بر دیدگاه نخست دانست و به صراحت فرمودند تنها مرکز صاحب صلاحیت تربیت معلم در کشور دانشگاه فرهنگیان است. پس از این حضور، پذیرش دانشجو در این دانشگاه چند برابر شده است و اکنون نزدیک به ۷۰ هزار دانشجو معلم را در ۹۸ مرکز و پردیس تربیت میکنیم.
ارسال دیدگاه