با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفت :
برگزاری نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران کل استان ها و روسای ادارات استثنایی در خصوص طرح سنجش تحصیلی
زنجان (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، معاونین آموزش ابتدایی و روسای ادارات استثنایی، نشست ویدئو کنفرانسی در خصوص "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست با بیان اینکه بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار داشت: شناسایی به موقع تمامی کودکان با نیازهای ویژه، تحت پوشش قرار دادن همه این دانش آموزان، مداخله در زمان مناسب و مداخله استاندارد از دلایل تدوین بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" است.
وی افزود: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی می تواند منجر به مداخلات بههنگام و طلایی و کاهش معلولیت ها شود.
معاون وزیر با بیان اینکه ثبت نام نوآموزان بدو ورود به دبستان در طرح سنجش از نیمه دوم تیرماه شروع خواهد شد اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا شروع فعالیت پایگاه های سنجش از مرداد و با رعایت کلیه نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.
وی افزود: در سال جاری با افزایش تعداد پایگاه های سنجش، تعداد پذیرش در پایگاه ها از ۴۱ نفر به ۱۳ نفر کاهش یافته است و اتاق انتظار ویژه نوآموزان و والدین نیز در پایگاه ها پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: به جهت کاهش مراجعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مرحله فقط نوآموزان بدو ورود به دبستان پذیرش خواهند شد و سنجش نوآموزان پیش دبستانی از مهرماه و در طی سال تحصیلی صورت خواهد گرفت.
حسینی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است گفت: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۷۰ درصد پیش دبستانی ها هدف گذاری شده است.
وی تصریح کرد: شرط ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی در سامانه سناد شرکت در طرح سنجش است که این امر نیازمند کنترل و رصد کلیه استان ها است.
وی خواستار درگیر شدن همه اضلاع شورای سنجش استان ها در طرح شد و افزود: این تصور که طرح سنجش مربوط به آموزش و پرورش استثنایی است، تصور درستی نیست و نیازمند مداخلات موثر همه عوامل دخیل در طرح است.
وی گفت: تجهیز پایگاه ها، نظارت بر حسن اجرای طرح، اطلاع رسانی، تبلیغ، متقاعد سازی، برگزاری نشست های خبری و ارتباط با صدا و سیما و خبرگزاری ها از جمله مواردی است که باید استان ها به آن توجه جدی داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه در خصوص بازگشایی مدارس استثنایی نیز گفت: با توجه به نیاز دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش تکمیلی و رفع اشکال، بازگشایی مدارس استثنایی به شورای مدرسه واگذار شده است.
وی افزود: شیوه نامه بازگشایی مدارس استثنایی تدوین شده است و بر اساس این شیوه نامه حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس اختیاری است، پاسخگویی و رفع اشکالات دانش آموزان به صورت انفرادی و با رعایت تمام اصول بهداشتی خواهد بود.
ارسال دیدگاه