طرح مجلس برای نقره داغ کردن ثروتمندان محتکر/ مالیات سنگین برای خانه هایی که به فروش نمیروند

خبرگزاری پانا: طرح مجلس برای نقره داغ کردن ثروتمندان محتکر اجرا خواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۶۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، سعید کوشافر: حدود 400هزار خانه خالی درتهران که وزیر راه وشهرسازی اعلام کردهاست، این رقم تازه فقط مربوط به شهرتهران است ، حالا اگر این رقم را درسایر کلانشهرها و شهرهای کشور نیز محاسبه کنیم، احتمالا رقم به بالای یک میلیون خواهد زد، شاید این میزان کمتر از نیازهای کشور به مسکن باشد، خانه هایی که خالی مانده تا بازار عرضه در بخش فروش و اجاره دچار مشکل باشد.

درعین حال طی روزهای گذشته ، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از وجود طرحی در مجلس خبر داد که بر اساس آن خانه های خالی ملزم به فروش و یا اجاره می‌شوند.

سید ناصر موسوی ، با بیان این که در حال حاضر نابسامانی در حوزه مسکن، موجب شده تا بسیاری از جوانان نتوانند صاحب خانه شوند، گفت: حدود یک میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و تصویب طرحی در این رابطه که صاحبان خانه های خالی ملزم به فروش و یا اجاره این واحد مسکونی شوند، موجب می‌شود که از این واحدهای مسکونی خالی استفاده شده و کمی از مشکلات مردم در این حوزه کاهش یابد.

***خانه‌‌های‌‌‌خالی در حال افزایش
درهمین راستا , محمدرضا رضایی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ، اظهار کرد: در حال حاضر خانه‌های خالی زیادی در شهر تهران و حاشیه آن وجود دارد که برخی از مالکان این خانه‌ها به دلیل اینکه از لحاظ مالی متمول هستند حاضر به فروش یا اجاره آنها نیستند و باتوجه به اینکه فضاهای شهری زیادی را اشغال کرده‌اند؛ بنابراین باید از آنها عوارض و مالیات اخذ شود.
نایب رییس کمیسیون عمران افزود: متاسفانه افزایش قیمت مسکن در شهر تهران الگوی قیمت مسکن کشور شده است و با توجه به گرانی شدید خانه در تهران دامنه این گرانی‌ها به مراکز استان‌ها و سپس به شهرستان‌ها رسیده است که باید به این موضوع توجه جدی شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به سرانجامی نرسیده و اگر این قانون اجرایی شود به نوعی باعث تناسب در عرضه و تقاضای مسکن می‌شود.
***موافقان ومخالفان دریافت مالیات
درحالیکه طرح دریافت مالیات از خانه های خالی درمجلس بررسی میشود وبه تصویب درکمیسیون نزدیک شده و حتی به روایتی به تصویب رسیده , موافقان ومخالفانی برای ان پیدا شده که تلاش میکنند این طرح را درصحن علنی مجلس به چالش بکشانند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در واکنش اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: اخذ مالیات از املاک خالی از سکنه نه‌تنها تاثیری بر قیمت مسکن و اجاره بها ایجاد نخواهد کرد، بلکه این موضوع می‌تواند اثر تورمی نیز در کشور ایجاد کند.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی ، با اشاره به اینکه عرضه و تقاضای مسکن با یکدیگر تناسبی ندارد، گفت: یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره بها مسکن در تهران به عدم عرضه و تقاضای نامناسب آن مربوط است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، افزود: تقاضا برای خرید مسکن بیش از یک میلیون واحد در سال است، در حالی که عرضه آن در شرایط کنونی از سیصد هزار واحد مسکونی تجاوز نمی‌کند، که این امر تاثیرات بسیاری بر بازار مسکن داشته است.
وی در مورد اخذ مالیات از خانه‌های خالی، تصریح کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی به هیچ عنوان بازار مسکن را کنترل نخواهد کرد، لذا این امر راهکار ایجاد تعادل در نرخ مسکن و اجاره بها نخواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی در شرایط کنونی از تعریف خاصی برخوردار نیست، عنوان کرد: چگونه می‌توان از ملکی که به تازگی ساخته شده ولی هنوز به فروش نرسیده است مالیات اخذ کرد، لذا به نظر می‌رسد این طرح نه‌تنها از منافعی برخوردار نیست، بلکه بسیاری از این موضوع متضرر خواهند شد.
درمقابل , یک عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به خروج دلالان از بازار مسکن با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه هم عرضه مسکن را در کشور بویژه تهران افزایش خواهد داد و هم می‌تواند این بازار را از دست محتکرین و دلالان خارج کند.
محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه تهران با کمبود مسکن مواجه نیست، گفت: برخی افراد با خریداری و ساخت مسکن در تهران و خالی نگاه داشتن آن توانسته‌اند بازار مسکن را کنترل کرده و حتی بر روی قیمت اجاره بها نیز تاثیرگذار باشند.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: افرادی که به هر دلیلی از فروش و اجاره دادن ملک خود، خودداری می‌کنند و ترجیح داده آنرا خالی نگاه دارند باید مالیات آنرا نیز پرداخت کنند.
دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس هم ، با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای کنترل بازار مسکن موقتی است،گفت:تصویب لایحه اخذ مالیات از خانه‌های خالی به هیچ عنوان دخالت در مالکیت خصوصی افراد تلقی نمی‌شود، چراکه این موضوع در تمام دنیا پذیرفته شده که مالکینی که ملک خود را خالی نگاه دارند باید مالیات سنگینی پرداخت کنند.
محمد دامادی ، با اشاره به اینکه قانون مالیات در کشور به درستی اجرا نشده است، گفت: متاسفانه برخی افراد متمول و صاحب ثروت و نفوذ از پرداخت مالیات طفره می‌روند در حالی که مالیات کارمندان و اقشار ضعیف جامعه به راحتی دریافت می‌شود.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را مقطعی و موقتی دانست و افزود: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه امری مطلوب به نظر می‌رسد، اما باید اذعان کرد با توجه به ایرادات اساسی نظام جامع مالیاتی کشور، اخذ مالیات از املاک خالی موقتی و مقطعی خواهد بود.

منبع : قدس آنلایین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار