مصاحبه مدیرعامل شرکت فولاد داغ دل مخاطبان را تازه کرد

فوتبال ایران همچنان در حسرت VAR!

تهران (پانا) -  مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، خرداد ‌سال گذشته تأکید کرد هر باشگاه باید برای نصب سیستم VAR در ورزشگاه‌ها حداقل ۶۰‌هزار یورو هزینه کند و از لیگ بیستم همه باشگاه‌ها ملزم به استفاده از کمک داور ویدیویی در استادیوم‌های خود هستند.

کد مطلب: ۱۰۶۱۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
فوتبال ایران همچنان در حسرت VAR!

به‌گزارش شهروند، او البته وعده استفاده از VAR را برای نیم‌فصل دوم لیگ هفدهم داده بود؛ الان در نیم‌فصل دوم لیگ‌برتر نوزدهم هستیم و از این سیستم خبری نیست. بعد از تاج البته فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران هم در چند مقطع این حرف را تکرار کرد. وقتی هم که هدایت ممبینی عنوان ریاست کمیته داوران را از اصفهانیان گرفت، دوباره شاهد این وعده‌های تکراری بودیم. البته این‌بار قدم‌هایی برداشته شد اما نتیجه نداد. صحبت‌های اخیر رئیس هیأت‌مدیره باشگاه فولاد درباره راه‌اندازی این تکنولوژی در ورزشگاه اختصاصی فولاد باعث شد درباره فراموشی وعده‌هایی که برای کمک‌داور ویدیویی به مردم داده شد، برخی اتفاقات را مرور کنیم.

روز گذشته علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و رئیس هیأت‌مدیره این باشگاه لیگ‌برتری در مصاحبه‌ای که با رسانه‌ها داشت، خبر بسیار مهمی به جامعه فوتبال داد. او گفت: «برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان به سیستم VAR مجهز شود و این اقدامات درحال انجام است. همچنین با فدراسیون فوتبال مکاتباتی صورت گرفته است تا به صورت داوطلبانه میزبان آموزش این سیستم به داوران فوتبال کشور باشیم». طبیعی است که این برنامه‌ریزی قابل دفاع و اقدامی ارزشمند به حساب می‌آید اما سوال اینجاست که آیا سیستم کمک‌داور ویدیویی که قرار است در هر ورزشگاه اختصاصی فولاد خوزستان اجرایی شود، استانداردهای لازم را دارد و تأییدیه فیفا را می‌گیرد؟ شاید اهالی فوتبال از جزئیات خبر نداشته باشند اما چندماه قبل، فدراسیون تا یک‌قدمی عقد قرارداد با یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت فولاد برای واردکردن VAR به فوتبال ایران هم رفته بود. در آن زمان هدایت ممبینی عضو هیأت‌رئیسه، ریاست کمیته داوران را برعهده داشت و تمام مقدمات لازم را برای انعقاد قرارداد با یک شرکت برای راه‌اندازی این سیستم در تمام ورزشگاه‌های کشور فراهم کرده بود، حتی موافقت ضمنی هیأت‌رئیسه فدراسیون را هم برای این قدم به ظاهر مهم برداشته بود که در لحظه آخر همه چیز تغییر کرد و در دقیقه نود کل پروژه منتفی شد.

حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ، مهم‌ترین شخصی بود که جلوی انعقاد قرارداد با شرکت مورد نظر را به چند دلیل گرفت. موضوع اول کیفیت بسیار پایین سیستم ارایه شده و فاصله بسیار زیادش با استانداردهای بین‌المللی بود. موضوع دوم این بود که حتی ناظر فیفا هم این سیستم کمک‌داور ویدیویی پیشنهادی را رد کرده و پایین‌ترین نمره را به آن داده بود. مسأله بعدی اما قیمت بسیار بالای پیشنهادی برای راه‌اندازی این سیستم در هر ورزشگاه بود. گفته می‌شود به فدراسیون برای راه‌اندازی VAR در هر ورزشگاه مبلغ ۲ تا ۳‌میلیارد تومان پیشنهاد شده بود.

امروز اما هیچ‌کسی نمی‌داند سیستم VAR چه زمانی وارد فوتبال ایران خواهد شد! البته به خاطر شیوع ویروس کرونا مسئولان حتی برای تصمیم‌گیری قاطع برای ادامه برگزاری مسابقات هم عاجز هستند و همه در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برند. از طرفی دیگر انتخابات فدراسیون هم باید چندماه دیگر برگزار شود و به همین دلیل خیلی بعید به نظر می‌رسد این تیم مدیریتی فدراسیون زمان کافی برای انعقاد قرارداد مناسب برای واردکردن این تکنولوژی به فوتبال کشور را داشته باشد. تمام جامعه فوتبال ایران امیدوار هستند مسئولان بالاخره برای کاهش اشتباهات داوری و حواشی فوتبال، هرچه سریع‌تر فکری برای اجرایی‌کردن وعده‌های خود داشته باشند. اما احتمالا این کار باید توسط تیم جدید مدیریتی فدراسیون فوتبال که در انتخابات پنج‌ماه بعد مشخص خواهد شد، انجام شود. در شرایط فعلی برای فدراسیون اصلاح اساسنامه، به پایان‌رساندن مسابقات لیگ‌برتر و سایر لیگ‌ها، پیگیری پرونده شکایت ۶.۵‌میلیون دلاری ویلموتس و تسویه‌حساب با شرکت شستا برای استقراض ۳۰میلیارد تومانی و از همه مهم‌تر برگزاری انتخابات اولویت اصلی است، نه سیستم رادیویی ویدیو چک!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار