پاسخ به سؤالات متداول در خصوص شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد)

تهران (پانا) - مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌ و پرورش بخش سوم پاسخ به سؤالات متداول در خصوص شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) را به تفکیک سطوح کاربران، پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ به سؤالات متداول در خصوص شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد)

به گزارش مرکز اطلاع ‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش، با راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) مدیران، معلمان و دانش آموزان برای بهره‌برداری از این پیام‌رسان با سوالاتی مواجه شدند که سؤالات متداول مطرح‌شده از سوی کاربران به تفکیک در سطوح؛ عمومی، مدیران، معلمان، کادر آموزشی، والدین و دانش آموزان باهدف بهره‌مندی بیشتر و تسهیل در دسترسی به این فضای مجازی به همراه پاسخ ارائه می‌شود.

در بخشی از این پاسخ‌ها می‌خوانید؛ امکان ارسال تصویر یا صوت معلم به‌صورت همزمان (stream) ایجادشده است، امکان اشتراک‌گذاری (share) قسمتی از صفحه گوشی و یا دسکتاپ برای همه کلاس وجود ندارد، بعد از نصب پیام‌رسان توسط مدیر، معلم، دانش‌آموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروه‌های درسی نیست و به‌محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاس‌های مدرسه به‌صورت خودکار تعریف می‌شوند و نیازی به ساخت گروه‌های کلاسی نیست، بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، به‌زودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد. بخش سوم پاسخ به این سؤالات را در زیر می‌توانید مطالعه کنید:

سوالات عمومی

آیا بعد از نصب پیام رسان توسط مدیر، معلم، دانش آموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروه‌های درسی است؟

خیر. به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاس‌های مدرسه به صورت خودکار تعریف می‌شوند و نیازی به ساخت گروه‌های کلاسی نیست.

مزیت استفاده از اپلیکیشن‌ داخلی و اختصاصی در این طرح چیست؟

فراهم آوردن محیطی جذاب، پویا، امن و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانش‌آموزان ایرانی از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی اپلیکیشن داخلی شاد است.

تلفن همراهم اجازه نصب اپلیکیشن را نمی‌دهد. چه کار کنم؟ پیغام‌هایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیاندازد؟

تمام مسایل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی مورد بررسی قرار گرفته است. لذا کافی است به بخش تنظیمات (setting) دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید.

آیا مخاطبین هم گروه‌ها و مخاطبین ما را می‌بینند؟

خیر. تمام اطلاعات شخصی کاربران محفوظ بوده و برای سایر کاربران غیرقابل دسترسی است. افراد تنها امکان مشاهده مخاطبان خود که به شاد پیوسته‌اند را دارد.

آیا اینترنت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد؟

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، به زودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد.

برنامه پیش دبستانی/ نهضت سوادآموزی چگونه خواهد بود؟

فعلا امکان حضور این افراد در سامانه شاد وجود ندارد. در اسرع وقت پس از امکان پذیر شدن ارائه خدمت اطلاع رسانی می‌شود.

برای دانش آموزان محروم/ مناطق محروم از امکانات لازم چه باید کرد؟

نرم افزار شاد اپلیکیشنی بسیار سبک بوده که از لحاظ اجرایی نیاز به مشخصات حداقلی می‌باشد لذا وزارت آموزش و پرورش در پیگیری‌های خود از تولیدکنندگان داخلی دعوت نموده است جهت تولید تبلت های دانش آموزی و ارزان قیمت اعلام آمادگی کنند.

آیا امکان گزارش گیری از فعالیت مدرسه و کلاس‌ها در سطح منطقه و استان وجود دارد؟

بله. پنل گزارشگیری برای مدیر ستادی/ استانی/ شهرستانی« در اپلیکیشن شاد وجود دارد.

امکان فعالیت کلاس‌های پیش دبستانی وجود دارد؟

فعلا خیر. اما به زودی این امکان فراهم خواهد شد.

آیا امکان ایجاد گروه و کانال (به هر نوعی) برای افراد وجود دارد؟

خیر. این امکان در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.

امکانات مورد نیاز دستگاه هوشمند برای نصب این اپلیکیشن چیست؟

دستگاه هوشمند با سیستم عامل اندروید (نسخه ۴.۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن.

مدیران

مدیران باید چه کاری انجام دهند؟ (شرح یک به یک مراحل)مدیران با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد می‌توانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)

چگونه اطلاعات معلمان (رسمی، حق التدریس، نیروهای آزاد، فاقد ابلاغ سیستمی (خرید خدمات) را در سناد ثبت و اصلاح کنیم؟ مشکل عدم پذیرش اطلاعات معلم توسط اپلیکیشن را چطور حل کنیم؟

کلیه اطلاعات معلمان توسط مدیران مدارس در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است. مدیر و معلم باید از صحت اطلاعات وارد شده در سناد اطمینان حاصل کنند و سپس فرآیند نصب و راه اندازی اپلیکیشن را اجرا نمایند.

چگونه اطلاعات خود (مدیر) را در سناد ثبت کنم؟

این اطلاعات توسط مدیران مناطق در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است.

چه مقاطعی موظف هستند در سناد فرآیند ثبت اطلاعات را انجام دهند؟

تمامی مقاطع موظف به ثبت اطلاعات خود در سناد هستند. این کار بر عهده مدیران مدارس و مناطق بوده و دسترسی برای سایر افراد وجود ندارد.

معلمان

معلمان باید چه کاری انجام دهند؟ (شرح یک به یک مراحل)

معلمان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد می‌توانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کنند. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)

با ورود کد ملی معلم در قسمت کلاس بندی، خطای «معتبر نیست» نمایش داده می‌شود. باید چه کار کنم؟

لازم است دقت کنید شماره تلفن شما با سامانه سناد مطابقت داشته باشد. همچنین شماره ملی را درست و با کیبورد انگلیسی وارد کنید. در صورت نیاز، از مدیر درخواست کنید اطلاعات شما را در سامانه سناد اصلاح کند.

برخی از همکاران حق التدریس با ابلاغ همکار دیگری در کلاس هستند. چه باید کرد؟

ابلاغ صوری خلاف است. باید اطلاعات دقیق در سناد درج شود.

آیا امکان ادغام چند کلاس با محتوای مشابه توسط یک معلم وجود دارد؟

متاسفانه فعلا این امکان وجود ندارد.

روش استفاده از نسخه وب برای دبیران؟

معلم عزیز با شماره‌ای که در سناد وجود دارد و شما احراز هویت انجام داده‌‌اید با همان شماره وارد اپلیکیشن شوید، نرم افزار اندروید در کامپیوتر ممکن از خطاهایی را به شما نمایش دهد حتما با موبایل برای انجام امور احزار هویت و اضافه کردن کلاس‌ها بپردازید و برای انجام امور معمول از نسخه وب نیز می‌توانید استفاده کنید.

عدم احراز هویت معلم؟

معلم باید از مدیر پیگیری کند که حتما در سناد ثبت کرده باشد و تاخیر مدیر در ثبت تلفن باعت تاخیر در بروزرسانی در سناد می‌شود.

کادر مدرسه/ سایر آموزش‌ها

معاونین مدرسه باید چه کاری انجام دهند؟

در حال حاضر، کادر مدرسه موظف به همکاری با مدیر مدرسه هستند. در مراحل بعد برای این افراد نیز نقش‌های مجزا روی اپلیکیشن قابل تعریف است.

مربیان پرورشی/ مشاوران باید چه کاری انجام بدهند؟

کانال‌های مربوطه ایجاد شده است.

برای اجرای برنامه‌‌های سلامت و تربیت بدنی/ دروس عملی/ دروس مهارتی چه کنیم؟

کانال‌های مربوطه طراحی گردیده است و مربیان از امکانات مختلف صوتی و تصویری می‌تواند استفاده کند..

دانش آموزان

منابع راهنمایی برنامه شاد، چه منابعی هستند:

۱- کانال پشتیبان شاد ۲- سایت shad۲۴.medu.ir

دانش آموز اتباع هستم. چگونه وارد سامانه شوم؟

در مورد اتباع سایر کشورها، کد هویتی اتباع به جای کد ملی درج می شود و نیازی به ورود اطلاعات شناسنامه‌ای نیست.

آیا امکان ورود چند دانش آموز با یک خط وجود دارد؟ والدینی که معلم یا مدیر مدرسه هستند می‌توانند از همان خط برای ورود فرزندشان استفاده کنند؟

بله. فعلا این امکان وجود دارد. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهده‌ی والدین خواهدبود. والدین باید در صورت نیاز، خط تلفن جداگانه برای ورود هر دانش آموز تهیه کنند.

دانش آموزان استثنایی چه کار کنند؟

متاسفانه در فاز ابتدایی اجرای طرح برنامه ویژه‌ای برای دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته نشده است. در صورت امکان، فعلا دانش آموزان با شرایط مشابه سایرین وارد برنامه بشوند.

ورود دانش آموزان با مشکل مواجه شده است.

توجه کنید که ممکن است دلیل بروز این ایراد، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبت شده دانش آموز در سامانه سناد باشد. از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.

والدین

والدین باید چه کاری انجام دهند؟

والدین می‌توانند پس از نصب اپلیکیشن، بر حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در ساعت مقرر نظارت داشته باشند. فعلا امکان حضور فعال والدین در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.

فعالیت های داخل کلاسی

آیا امکان انصراف از کلاس (ترک گروه کلاسی) وجود دارد؟

در حال حاضر امکان انصراف از کلاس‌ها وجود ندارد.

آیا امکان ذخیره کلاس و محتوای ارائه شده را دارم؟

بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسان‌ها عمل می‌کند و شما مشابه یک پیامرسان می‌توانید محتوای ارائه شده در آن را ذخیره کنید.

آیا امکان حذف/ ویرایش پیام‌های ارسالی را دارم؟

بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسان‌ها عمل می‌کند و شما مشابه یک پیامرسان می‌توانید پیام‌های خود را حذف یا ویرایش کنید.

ایا ارسال فایل متنی وصوتی و یا عکس یا فیلم محدودیت دارد؟

حداکثر حجم فایل قابل ارسال ۱۰۰ مگابایت است.

ایا امکان انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگر را دارم؟

بله. اطلاعات پیامرسان درون خود پیامرسان ذخیره شده‌اند و وابسته به ابزار مورد استفاده شما نیست. کافی است با دستگاه دیگر در حساب کاربری خودتان وارد شوید.

آیا امکان ارتباط دوسویه و تعاملی بین دانش آموزان و معلم وجود دارد؟

بله. محیط شاد قابلیت ارتباط گیری دو سویه معلم و دانش آموزان در گروه‌های کلاسی را فراهم آورده است. البته امکان ارتباط گیری شخصی وجود ندارد.

آیا ازمون ها/ امتحانات/ صدور کارنامه هم به همین روش انجام می‌شوند؟

در این مورد متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

آیا امکان اشتراک گذاری (share) قسمتی از صفحه گوشی و یا دسکتاپ برای همه کلاس وجود دارد؟

متاسفانه فعلا این امکان وجود ندارد.

آیا امکان حضور و غیاب آنلاین وجود دارد؟ چگونه بفهمیم دانش آموز از کلاس خارج نشده است؟

از بخش خدمات آموزشی حضور و غیاب فعال است.

آیا امکان ارسال تصویر یا صوت معلم به صورت همزمان (stream) وجود دارد؟

بله، امکان آن ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار