در پنجمین روز از هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد؛

نشست ریاست سازمان با مدیران ادواری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و روسا و معاونان اسبق سازمان و در پنجمین روز از هفته بزرگداشت مقام معلم، نشست هم اندیشی مدیران ادواری آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
نشست ریاست سازمان با مدیران ادواری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: هدف از برگزاری این نشست تکریم بزرگان سازمان، مروری بر بسته‌های تحولی و استفاده از نظرات اصلاحی مدیران ادواری است.

وی با بیان اینکه مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها یاری می‌کند اطلاعات مهم را بیابند و آنها را گزینش، سازماندهی و منتشر کنند افزود: یکی از مشکلات امروزه سازمان‌ها عدم استفاده از مدیریت دانش در سیاست‌‏های راهبردی است. نگاه به فعالیت‌های سازمان باید پروسه‌ای باشد و استفاده از گنجینه‌های دانشی و مدیریتی در هر سازمانی باید سرلوحه کار باشد.

حسینی یکی از معضلات نظام تعلیم و تربیت را تصلب و تمرکز دانست و افزود: نظام آموزش و پرورش باید به سمت تمرکز زدایی و مدرسه محوری حرکت کند. آموزش و پرورش نهاد تحول است، مدرسه سازمان اصلی تحول، کلاس درس واحد تحول و معلم نیز عامل تحول است و باید مدرسه که سازمان اصلی تحول است ‌را دریابیم.

معاون وزیر با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است افزود: سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن» بسته‌های تدوینی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: برای بسته تحولی مدرسه انطباقی ۳ برنامه و ۹ فعالیت طراحی شده است که مناسب سازی همه ارکان نظام تعلیم و تربیت، آموزش زبان اشاره و خط بریل به پنج هزار نفر و تربیت معلمان چند مهارتی از جمله فعالیت‌های این بسته است. ایجاد شبکه جامع اطلاع رسانی و آموزشی بر بستر وب، سامانه ندای همراه و ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی از دیگر فعالیت‌ها است.

وی استانداردسازی فضا، تجهیزات منابع انسانی و رویه‌ها را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: سرانه فضای آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی در کشور ۱۰ متر است که استاندارد آن ۲۷.۵ متر است و برای رسیدن به این استاندارد به ۲۱۰ مدرسه نیاز داریم. این مدارس به همراه ۱۴ مدرسه ویژه طیف اتیسم با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی و توسعه مدارس ساخته خواهد شد.

وی افزود: ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در کشور داریم و در هر استان یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا مناسب سازی خواهند شد. تهیه ۸۳ هزار قلم وسایل آموزشی، توانبخشی و ورزشی با مشارکت خیرین و در قالب نهضت مشارکت توان افزایی از دیگر برنامه‌های سازمان است.

معاون وزیر برنامه تحولی دیگر را برنامه مداخلات طلایی بهنگام دانست و گفت: شناسایی به موقع کودکان با نیاز ویژه، مداخلات بهنگام و موثر و استاندارد هدف طراحی این بسته تحولی است.

وی با بیان اینکه بسته سوم توسعه مشارکت‌ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن است گفت: برای این بسته تحولی ۴ برنامه و ۲۵ فعالیت تدوین شده است و هدف آن مشارکت تمام ذینفعان برون و درون سازمانی در فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی است. جمع آوری ایده‌های مطلوب، راه‌اندازی پارلمان‌های اولیا، مدیران، معلمان و دانش‌آموزان، طرح گنجینه مدیریتی، قشربندی حرفه‌ای معلمان از جمله برنامه‌های بسته توسعه مشارکت‌ها است.

وی با بیان اینکه اعتبارات سازمان در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است افزود: نظام جامع برنامه ریزی و بودجه ریزی عملیاتی از جمله فعالیت‌های سال جاری سازمان است.

در این نشست غلامعلی افروز موسس و اولین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز با تشریح فرایند تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: قانون سازمان آموزش و پرورش استثنایی جزو مترقی ترین و جامع ترین قوانینی است که به اتفاق آرا در مجلس تصویب شده است. در برخی از کشورهای دنیا آموزش و پرورش استثنایی دانش‌آموزان تیزهوش و استعدادهای درخشان را نیز تحت پوشش خود دارد. بسته‌های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خلاقانه تدوین شده است:‌ مدارس فراگیر باید گسترش یابد و دانش‌آموزان همگی در کنار یکدیگر تحصیل کنند.

وی افزود: وجود مشاور متخصص دانش‌آموزان استثنایی در تمامی مدارس از ضروریات است تا بتواند مشاوره لازم به اولیا، معلمان و دانش‌آموزان بدهد. کمیته‌ای برای تدوین قابلیت‌های مورد نیاز معلمین آموزش و پرورش استثنایی باید تشکیل شود و مهارت‌های مورد نیاز این معلمان توسط این کمیته تدوین شود.

در ادامه جلسه خانم کشاورز ضمن تقدیر از برنامه‌های خلاقانه تدوینی آموزش و پرورش استثنایی افزود: مهمترین بخش پس از تدوین اسناد تحولی ریل گذاری برای اجرای شدن این اسناد است. مطالبات شورای عالی آموزش و پرورش نیز باید در اسناد تحولی تدوینی دیده شود.

در ادامه این نشست طباطبایی ضمن تقدیر از تشکیل جلسه و بیان اینکه تشکیل این جلسه در نوع خود بی نظیر است گفت: یکی از اقدامات ماندگار در آموزش و پرورش استثنایی چاپ مجله و راه اندازی پژوهشگاه تعلیم و تربیت استثنایی بود. تغییر نگرش نسبت به دانش‌آموزان استثنایی باید ایجاد شود. واژه استثنایی واژه زیبایی است اما وقتی بر روی دانش‌آموزان می‌نشیند معنای زیبای خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش باید به سمت اجتماعی شدن برود و طرح‌های تدوینی بسیار هوشمندانه طراحی شده است و گامی در برای اجتماعی شدن سازمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار