در گفتوگو با پانا:
محمدزاده: در ۳ سال اخیر سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر بیسواد مطلق آموزش دیدهاند
تصویب و استقرار نظام بزرگسالان ازجمله کارهایی است که برای سال ۹۹ در نظر گرفتهشده است
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به بیان جزئیات اهم فعالیتها، سیاستها و برنامههای این سازمان در سال ۹۹ پرداخت.
شاپور محمدزاده در گفتوگو با پانا به اهم فعالیتها، سیاستها و برنامههای سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: «موضوع عدالت آموزشی و اینکه همه بتوانند از فرصتهای پیش روی خود در این مساله بهره ببرند، یکی از اقدامات اساسی ما در سال جاری خواهد بود.»
۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیسواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داریم
وی ادامه داد: «بر اساس آخرین سرشماری خوداظهاری سال ۹۵، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیسواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی و اغلب افراد افاغنه هستند.»
محمد زاده بابیان اینکه همهساله حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر را تحت پوشش برنامههای سوادآموزی قرار میدهیم گفت: «از این تعداد، نیمی برای بیسوادان مطلق و نیمی در راستای دغدغههای مقام معظم رهبری در بحث دورههای تثبیت و تحکیم سواد است لذا این موضوع نشان میدهد سالانه ما میتوانیم ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بیسواد مطلق را آموزش دهیم.»
به گفته معاون وزیر آموزشوپرورش در ۳ سال اخیر سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر بیسواد مطلق آموزش دیدهاند. وی ادامه داد: «از حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیسواد مطلق حدود یکمیلیون نفر باقیمانده است اما بر اساس اطلاعات آماری گه از مرکز آمار گرفتیم، ۶۵۰ هزار نفر اسم به ما دادهشده که بیسواد مطلق هستند.»
افزایش میانگین باسوادی در سال ۹۹ به ۹۶ درصد رسیده است
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بابیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵، میانگین باسوادی برای گروه سنی مورد هدف ما یعنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۹۴.۷ درصد بود گفت: «اما خوشبختانه میانگین کشوری در سال ۹۹ به ۹۶ درصد رسیده است لذا استانهای کشور را به ۳ دسته تقسیم کردیم؛ دستهای که بالاتر از میانگین کشوری هستند، دستهای که پایینتر از میانگین کشوری و دستهای که با میانگین کشوری مساوی هستند. دغدغه ما این است که در سیاستهای سال ۹۹ بتوانیم این ۳ دسته را تحت پوشش قرار دهیم تا آمار بیسوادان به حداقل برسد.»
محمد زاده با تأکید براینکه در استانهایی که از میانگین کشوری پایینتر هستند هدفگذاری بیشتر برنامههای سوادآموزی بر روی بیسوادان مطلق قرار میگیرد گفت: «برای استانهایی که با میانگین کشوری مساوی هستند، برنامهها را ۵۰،۵۰ برای بیسوادان مطلق و دورههای تثبیت، انتقال و تحکیم سواد در نظر گرفتیم. برای استانهایی که بالاتر از میانگین کشوری هستند، نیز بیشتر باید بر روی دورههای سوادآموزی تحکیم، تثبیت و انتقال کار کنیم.»
اجرای برنامه ۳سطحی سوادآموزی در راستای تحقق عدالت آموزشی
معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه هرچه انسداد بیسوادی در دوره ابتدایی بهتر باشد، به ریشهکن شدن بیسوادی در نهضت سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در سال ۱۴۰۰ نزدیکتر میشویم، ادامه داد: «اجرای برنامه ۳سطحی سوادآموزی را در راستای تحقق عدالت آموزشی در دستور کار خواهیم داشت، در بحث عدالت آموزشی بیشتر بر روی مناطق مرزی، محروم و کمتر توسعهیافته تأکید داریم و سعی میکنیم از تمام ظرفیت نهادها، سازمانها و خانوادهها در این موضوع استفاده کنیم.»
وی درباره اجرای طرح شتاب بخشی اشاره کرد: «برای مناطق محروم استانهایی که فاصله باسوادی آنان با میانگین کشوری بسیار زیاد است، طرح شتاب بخشی را اجرا خواهیم کرد. این طرح با اولویت مناطق محروم که سطح سواد پایینتری دارند، اجرا میشود. یکی دیگر از سیاستهای ما در سال ۹۹ که جز دغدغههای مقام معظم رهبری، رئیسجمهور و وزیر آموزشوپرورش نیز است، بحث مهارتآموزی است که این موضوع در دوره متوسطه نیز تحت عنوان طرح ایران مهارت موردتوجه قرارگرفته است.»
محمد زاده درباره مراکز یادگیری محلی اشاره و عنوان کرد: «این مراکز با این هدف ایجاد شدند که در برخی استانهایی که به دلیل بالا رفتن سطح سواد و انگیزه برای افراد بیسواد کمتر شده، مهارتآموزی را دنبال کنند چراکه بر اساس آخرین تعریف سواد ازنظر یونسکو، سواد خواندن و نوشتن نیست، سواد زمانی صورت میگیرد که فرد از دانش و آموخته خود بتواند بهره لازم را ببرد تا بتواند تغییراتی را در پیرامون زندگی خود ایجاد کند.»
تلاش برای ایجاد ۷۰۰ مرکز یادگیری محلی تا سال ۱۴۰۰
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: «زمانی که من به سازمان آمدم ۳۴۹ مرکز یادگیری محلی داشتیم در یک سال اخیر حضور من در سازمان این تعداد به ۴۷۸ مرکز افزایش یافته است ما بنا داریم بتوانیم این تعداد را تا سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰ مرکز یادگیری محلی برسانیم. این مراکز در تمام استانها وجود دارد اما تعداد آنها متفاوت است. در بحث کرونا نیز یکی از جاهایی که به تولید ماسک و گان کمک کردند، مراکز یادگیری محلی ما بودند.»
وی افزود: «یکی از سیاستهای ما در سال ۹۹، تقویت نظارت بر فرایند ثبتنام، آموزش و سنجش و ارزشیابی تحصیلی بهعنوان پاشنه آشیل کار ما است. ساماندهی و ارتقای توانمندی نیروی انسانی شاغل در حوزه سوادآموزی نیز از دیگر سیاستهای ما خواهد بود تا بتوانیم نیروها را از بهترین راه جذب نهضت سوادآموزی کنیم.»
تصویب و استقرار نظام بزرگسالان
معاون وزیر آموزشوپرورش در ادامه به دریافت حدود ۶ مدال بینالمللی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: «تنوعبخشی و بازتولید محتوای آموزشی کتب درسی نیز ازجمله کارهای ما در سال ۹۹ خواهد بود. احتمال اینکه نظام بزرگسالان را به ما بسپرند، وجود دارد. این مأموریت جدید ما خواهد بود و ما مقدمات کار را دراینباره انجام دادیم، تصویب و استقرار این نظام نیز ازجمله کارهایی است که برای سال ۹۹ در نظر گرفتهشده است.»
محمد زاده به تصویب لایحه الزامی شدن آموزش عمومی در گروه سنی زیر ۳۰ سال اشاره کرد که باید از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب و تائید شود. وی ادامه داد: «سال گذشته بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته در بحث دولت الکترونیک در بین ۱۲۰ موسسه، سازمان و وزارتخانه، نهضت سوادآموزی رتبه ۹ کشوری را کسب کرد.»
ارسال دیدگاه