معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش خبر داد
اجرای آزمایشی «مدرسه خوانا» در سال آتی برای تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه همه کودکان صرف نظر از میزان توانایی و یادگیریشان شایسته احترام، تقدیر و تکریم هستند اعلام کرد در همین راستا بسته تحولی «مدرسه خوانا»، سال آینده در چند مدرسه به صورت آزمایشی اجرا میشود.
برنامه "صبح و گفتوگو" ویژه هفته بزرگداشت مقام معلم و در ارتباط تلفنی با رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آنتن رادیو گفتوگو پخش شد.
رضوان حکیمزاده با بیان اینکه آموزگاران ابتدایی سهم بسیار بزرگی در زندگی افراد ایفا میکنند گفت: همه ما که امروز مسئولیتی را بر عهده داریم وقتی به گذشته نگاه میکنیم متوجه میشویم که تاثیر معلمان به ویژه معلم کلاس اول خیلی پر رنگ است.
وی افزود: تاثیر معلمان فقط محدود به یک زمان خاص نمیشود و در تمام ایام سال معلمان نقشآفرینی میکنند حتی آن زمانی که تعطیل هستند. از زمانی که کودکان وارد مدرسه میشوند بعد از خانواده اولین ارتباط خودشان را با اجتماع بزرگتر توسط معلمان تجربه میکنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در ادامه بیان کرد: برای کلاس اولیها ورود به مدرسه یک رویداد تربیتی مهم است و هر چقدر تلاش کنیم که این رویداد تربیتی با خاطرات خوش همراه شود و همه دانشآموزان پیام محبت، احترام و عزتنفس ما را دریافت کنند، در بزرگسالی، هم شهروندان مفیدی خواهند بود و هم میتوانند مشکلاتشان را بهتر حل کنند. بسیاری از رفتارهای خوب افراد ناشی از همان برخوردهای اولیهای است که در مدرسه تجربه میکنند.
وی افزود: کودکی که وارد مدرسه میشود نه خواندن میداند نه نوشتن؛ بعد از یک سال میتواند به خوبی بخواند و بنویسد. این تغییر اساسی که در بچهها اتفاق میافتد با زحمت بسیار زیاد معلمان به دست میآید. در سالهای بعد وقتی بچهها بزرگتر میشوند خودشان میتوانند تلاش کنند و راه بیفتند اما سهمی که معلم کلاس اول در ایجاد این تغییر دارد بینظیر است.
حکیمزاده ادامه داد: به همان نسبت که تلاشهای ارزشمند و نگاه مثبت میتواند تحولات خوبی را ایجاد کند، اگر بعضی از نکات تربیتی بخصوص بازخوردهایی که کودکان از معلمان و کادر مدرسه میگیرند رعایت نشود ممکن است که تاثیر منفی خود را هم داشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: آنچه که در دو، سه سال اخیر سعی کردیم روی آن تاکید کنیم دیدن همه دانشآموزان است. در نظام آموزشی ما رویهای وجود دارد که بیشتر به شاگرد اولها توجه میکنیم در حالی که همه کودکان صرف نظر از میزان توانایی و یادگیریشان شایسته احترام، تقدیر و تکریم هستند.
حکیمزاده ادامه داد: اگر به همه دانشآموزان نگاه فراگیر داشته باشیم کمک میکنیم که عزتنفس آنها حفظ شود و احساس ارزشمندی داشته باشند. احساس ارزشمندی باعث میشود که رضایت از زندگی از همان اوان کودکی شکل بگیرد و در آینده و زمانی که بزرگتر میشوند اثرات مثبت داشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این برنامه رادیویی بیان کرد: در این راستا یک بسته تحولی را بر اساس سند تحول تحت عنوان «مدرسه خوانا» آماده کردهایم که در این بسته به صورت خاص روی تقویت مهارتهای خواندن، درک مطلب، بیان نظرات و احساسات، مهارتهای نوشتن، ابراز وجود و آداب زندگی که در دوره ابتدایی بسیار مهم هستند تاکید شده است و سعی میکنیم در سال آینده به صورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنیم.
ارسال دیدگاه