پاسخ به سوالات متداول درباره شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد)
تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش سؤالات متداول درباره شبکه آموزشی دانشآموزان ( شاد) به تفکیک سطوح کاربران را پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پی شیوع بیماری کرونا در جهان که منجر به تعطیلی مدارس در همه کشورها از جمله ایران شد و نظر به اهمیت و ضرورت ادامه آموزش دانشآموزان، وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ایجاد مدارس در فضای مجازی، تلاشهای بیوقفه را در این راستا آغاز کرد و در کوتاهترین فرصت شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) را راهاندازی کرد.
براین اساس، شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) در فضایی ایزوله و با امکانات بومی و به عنوان شبکه آموزشی اختصاصی وزارت آموزش و پرورش راهاندازی شده تا آنچه در مدرسه اتفاق میافتد در زمان تعطیلی مدارس در این فضای امن مجازی صورت گیرد. با راهاندازی این شبکه، ممکن است، مدیران، معلمان و دانشآموزان برای بهرهبرداری از این اپلیکیشن با ابهاماتی مواجه شوند که نیاز به شفافسازی و رفع این ابهامها است. بنابراین سؤالات متداول مطرحشده توسط کاربران به تفکیک در سطوح؛ عمومی، مدیران، معلمان، کادر آموزشی، والدین و دانشآموزان با هدف بهرهمندی بیشتر و تسهیل در دسترسی به این فضای مجازی به همراه پاسخ ارائه میشود.
سؤالات عمومی
۱.آیا بعد از نصب پیامرسان توسط مدیر، معلم، دانشآموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروههای درسی است؟
به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاسهای مدرسه به صورت خودکار تعریف میشوند و نیازی به ساخت گروههای کلاسی نیست.
۲.مزیت استفاده از اپلیکیشن داخلی و اختصاصی در این طرح چیست؟
فراهم آوردن محیطی جذاب، پویا، امن و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانشآموزان ایرانی از مهمترین دلایل راهاندازی اپلیکیشن داخلی شاد است.
۳.تلفن همراهم اجازه نصب اپلیکیشن را نمیدهد. چهکار کنم؟ پیغامهایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیاندازد؟
تمام مسائل امنیتی درخصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی مورد بررسی قرار گرفته است. لذا کافی است به بخش تنظیمات دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید.
۴.آیا مخاطبین همگروهها و مخاطبین ما را میبینند؟
خیر. تمام اطلاعات شخصی کاربران محفوظ بوده و برای سایر کاربران غیرقابل دسترسی است. افراد تنها امکان مشاهده مخاطبان خود که به شاد پیوستهاند را دارد.
۵.آیا پیامرسان نسخه دسکتاپ (ویندوز/ مک/ لینوکس) دارد؟
در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابلدسترسی است.
۶.آیا پیامرسان نسخه وب دارد؟
بله. Shadweb.iranlms.ir.
۷.آیا پیامرسان نسخه IOS دارد؟
بله Shaddl.ir
۸.آموزشهای برخط تا چه زمانی ادامه دارد؟
آموزش برخط تا رفع موانع موجود و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه خواهد داشت.
۹.آیا اینترنت رایگان در اختیار ما قرار میگیرد؟
براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، بهزودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد.
۱۰.برنامه کلاسهای چندپایه/ پیشدبستانی/ نهضت سوادآموزی چگونه خواهد بود؟
فعلاً امکان حضور این افراد در سامانه شاد وجود ندارد. در اسرع وقت پس از امکانپذیر شدن ارائه خدمت اطلاعرسانی میشود.
۱۱.برای دانشآموزان محروم/ مناطق محروم از امکانات لازم چه باید کرد؟
موضوع در دست بررسی است و مراتب متعاقباً به اطلاع میرسد.
۱۲.آیا امکان گزارشگیری از فعالیت مدرسه و کلاسها در سطح منطقه و استان وجود دارد؟
بله. پنل گزارشگیری در بخش «ورود مدیر ستادی/ استانی/ شهرستانی» در اپلیکیشن شاد وجود دارد.
۱۳.امکان فعالیت کلاسهای پیشدبستانی وجود دارد؟
فعلاً خیر. اما بهزودی این امکان فراهم خواهد شد.
۱۴.آیا امکان ایجاد گروه و کانال (به هر نوعی) برای افراد وجود دارد؟
خیر. این امکان در حال حاضر در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
۱۵.امکانات موردنیاز دستگاه هوشمند برای نصب این اپلیکیشن چیست؟
دستگاه هوشمند با سیستمعامل اندروید (نسخه ۴.۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن.
مدیران
۱. مدیران باید چهکاری انجام دهند؟ (شرح یک به یک مراحل)
مدیران با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)
۲.چگونه اطلاعات معلمان (رسمی، حقالتدریس، نیروهای آزاد، فاقد ابلاغ سیستمی (خرید خدمات)) را در سناد ثبت و اصلاح کنیم؟ مشکل عدم پذیرش اطلاعات معلم توسط اپلیکیشن را چطور حل کنیم؟
کلیه اطلاعات معلمان توسط مدیران مدارس در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است. مدیر و معلم باید از صحت اطلاعات وارد شده در سناد اطمینان حاصل کنند و سپس فرآیند نصب و راهاندازی اپلیکیشن را اجرا نمایند.
۳.چگونه اطلاعات خود (مدیر) را در سناد ثبت کنم؟
این اطلاعات توسط مدیران مناطق در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است.
۴.چه مقاطعی موظف هستند در سناد فرآیند ثبت اطلاعات را انجام دهند؟
تمامی مقاطع موظف به ثبت اطلاعات خود در سناد هستند. این کاربر عهده مدیران مدارس و مناطق بوده و دسترسی برای سایر افراد وجود ندارد.
سؤالات معلمان
۱.معلمان باید چهکاری انجام دهند؟ (شرح یک به یک مراحل)
معلمان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)
۲.با ورود کد ملی معلم در قسمت کلاسبندی، خطای «معتبر نیست» نمایش داده میشود. باید چه کار کنم؟
لازم است دقت کنید شماره تلفن شما با سامانه سناد مطابقت داشته باشد. همچنین شماره ملی را درست و با صفحهکلید زبان انگلیسی وارد کنید. در صورت نیاز، از مدیر درخواست کنید اطلاعات شما را در سامانه سناد اصلاح کند.
۳.برخی از همکاران حقالتدریس با ابلاغ همکار دیگری در کلاس هستند. چه باید کرد؟
ابلاغ صوری خلاف است. باید اطلاعات دقیق در سناد درج شود.
۴.آیا امکان ادغام چند کلاس با محتوای مشابه توسط یک معلم وجود دارد؟
متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.
۵.معلمانی که تدریس غیرموظف دارند چه باید بکنند؟
فرهنگیانی که غیرموظف دارند، میتوانند از روز سهشنبه وارد پیامرسان شده و پس از انتخاب نقش معلم، کد مدرسه خود را انتخاب کنند.
۶.آیا امکان ترک کلاس را میتوان غیرفعال کرد؟
امکان ترک کلاس برای دانشآموزان وجود دارد که بهزودی غیرفعال خواهد شد.
راهنمای افزودن عضو در کلاس:
راهنمای انتخاب یکی از اعضای گروه (معلم) بهعنوان مدیر گروه
نحوه حذف مخاطب (بهجز اعضای احراز هوت شده)
سوالات کادر مدرسه/ سایر آموزشها
۱. معاونین مدرسه باید چه کاری انجام دهند؟
در حال حاضر، کادر مدرسه موظف به همکاری با مدیر مدرسه هستند. در مراحل بعد برای این افراد نیز نقشهای مجزا روی اپلیکیشن قابل تعریف است.
۲.مربیان پرورشی/ مشاوران باید چه کاری انجام بدهند؟
به زودی گروه مخصوص پرورشی/مشاوره در هر مدرسه تاسیس خواهد شد. ایدههای عملیاتی و قابل اجرای خود در محیط شاد را از طریق مدیران مناطق به تیم پشتیبانی انتقال دهید تا در صورت امکان به نام خودتان اجرا شود.
۳.برای اجرای برنامههای سلامت و تربیتبدنی/ دروس عملی/ دروس مهارتی چه کنیم؟
متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد. ایدههای عملیاتی و قابل اجرای خود در محیط شاد را از طریق مدیران مناطق به تیم پشتیبانی انتقال دهید تا در صورت امکان به نام خودتان اجرا شود.
پیغامهای خطا
۱. در هنگام احراز هویت دانشآموز، صفحه ثبت اطلاعات شناسنامهای (کد ملی و سریال شناسنامه و ...) نشان داده نشد و مستقیما به صفحهای وارد شود که پیام خطای ۴۰۳ ظاهر شود چه باید کرد؟
هنگام کار با شاد و احراز هویت در گوشی، فیلترشکن خود را خاموش کنید.
زبان صفحهکلید گوشی یا کامپیوتر را روی انگلیسی قرار دهید. (اعداد را به انگلیسی وارد کنید)
صحت مشخصات شناسنامهای دانشآموز توسط مدیر مدرسه در سناد چک شود. اصلاح اطلاعات در سناد حداکثر تا ۲۴ ساعت در سامانه شاد اعمال خواهد شد.
لینک صفحه اینترنتی احراز هویت را کپی کرده و با مرورگر دیگری در گوشی یا کامپیوتر همان صفحه را باز کنید و احراز هویت را ادامه دهید. (مراحل به را صورت تصویری بینید).
معمولا مشکل از ترافیک و سرعت اینترنت شما یا خود برنامه است. مراحل احراز هویت را مجدداً و در زمانهای مختلف انجام دهید.
احتمال دارد نسخه گوشی یا مرورگر اینترنت شما پایین باشد. در صورت آشنایی با بروزرسانی برنامهها، مرورگر خود را از بازار یا فروشگاه گوگل آپدیت نمایید، یا یک مرورگر دیگر مثل گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس و ... نصب نمایید.
در صورتی که با این روش موفق به انجام احراز هویت نشدید، آسانترین راه این است که روی یک گوشی دیگر و با همین شماره موبایل اولی، برنامه را نصب و اجرا و مراحل احراز هویت را انجام دهید. پس از اتمام کار در گوشی دوم، در گوشی اول نیز دانشآموز به کلاس اضافه خواهد شد و میتوانید برنامه را از گوشی دومی حذف نمایید.
حاصل جمع دو عدد را هم در جای مشخص شده بنویسید.
۲.در صورت بروز خطای ۴۰۶ راهحل چیست؟
هر دانشآموز برای ثبت مشخصات شناسنامهای ۵ دقیقه زمان دارد چنانچه در ۵ دقیقه نتواند اطلاعات خود را ثبت کند با خطای ۴۰۶ مواجه میشود. در این صورت مجددا اقدام به ثبت مشخصات کنید.
۳.در صورت بروز خطای ۴۰۲ و ۴۰۱ راهحل چیست؟
اگر بعد از ثبت مشخصات دانشآموز با خطای ۴۰۱یا ۴۰۲ مواجه شدید باید به یک مرحله عقب برگردید و مراحل را مجدداً ادامه دهید. در صورتی که بعد از مرحله احراز هویت به خطای ۴۰۱ یا ۴۰۲ مواجه شدید، باید به قسمت دانشآموز سپس قسمت لیست دانشآموزان بروید و نام دانشآموز را انتخاب کنید.
۴-در هنگام ورود دانشآموز خطای عدم انطباق اطلاعات شناسنامهای وجود دارد.
توجه کنید که ممکن است دلیل بروز این ایراد، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبت شده دانش آموز در سامانه سناد باشد. از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.
سوالات دانشآموزان
۱.دانشآموزان باید چه کاری انجام دهند؟ (شرح یک به یک مراحل)
دانشآموزان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)
۲.دانشآموز اتباع هستم. چگونه وارد سامانه شوم؟
در مورد اتباع سایر کشورها، کد هویتی اتباع به جای کد ملی درج شود و نیازی به ورود اطلاعات شناسنامهای نیست. امکان ورود این عزیزان به زودی فراهم میشود. هماکنون مدیر امکان اضافه نمودن دانشآموز را دارد.
۳.آیا امکان ورود چند دانشآموز با یک خط وجود دارد؟ والدینی که معلم یا مدیر مدرسه هستند میتوانند از همان خط برای ورود فرزندشان استفاده کنند؟
بله. فعلا این امکان وجود دارد. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهده والدین خواهد بود. والدین باید در صورت نیاز، خط تلفن جداگانه برای ورود هر دانشآموز تهیه کنند.
۴.چگونه دانشآموزانی که خود گوشی ندارند و از گوشی پدر و مادر استفاده کنند؟
میتوانید با نصب این برنامه روی دو گوشی مثلا (گوشی پدر و مادر) و فعالسازی آن با فقط یک شماره، در صورت در دسترس نبودن یکی، از گوشی دیگر استفاده نماید.
۵.دانشآموزان استثنایی چه کار کنند؟
برنامهریزی برای دانشآموزان استثنایی در حال پیگیری است. در صورت وجود پیشنهاد، ایدههای عملیاتی و قابل اجرای خود در محیط شاد را از طریق مدیران مناطق به تیم پشتیبانی انتقال دهید تا به نام خودتان اجرا شود.
سوالات والدین
۱.والدین باید چه کاری انجام دهند؟
والدین میتوانند پس از نصب اپلیکیشن، بر حضور دانشآموزان در کلاسهای درس در ساعت مقرر نظارت داشته باشند. فعلا امکان حضور فعال والدین در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
۲.آیا امکان ارسال گزارش حضور و غیاب بصورت هفتگی برای والدین وجود دارد؟
متاسفانه فعلا این امکان وجود ندارد. اما محتوای کلاس و فعالیتهای کلاسی در دستگاه هوشمند مورد استفاده همواره قابل دسترسی است.
۳.آیا چند دانشآموز از یک خانواده با یک شماره همراه میتوانند وارد شاد شوند؟
عضویت این مورد امکانپذیر است. بعد از عضویت یک فرزند حتما باید از برنامه خارج شده و مجدد وارد شوند تا دانشآموز بعدی را عضو کلاس کنند.
فعالیتهای داخل کلاسی
۱.آیا امکان انصراف از کلاس (ترک گروه کلاسی) وجود دارد؟
در حال حاضر امکان انصراف از کلاسها وجود ندارد.
۲.آیا امکان ذخیره کلاس و محتوای ارائه شده را دارم؟
بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید محتوای ارائه شده در آن را ذخیره کنید.
۳.آیا امکان حذف/ ویرایش پیامهای ارسالی را دارم؟
بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید پیامهای خود را حذف یا ویرایش کنید.
۴.آیا ارسال فایل متنی و صوتی و یا عکس یا فیلم محدودیت دارد؟
حداکثر حجم فایل قابل ارسال ۱۰۰ مگابایت است.
۵.آیا امکان انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگر را دارم؟
بله. اطلاعات پیامرسان درون خود پیامرسان ذخیره شدهاند و وابسته به ابزار مورد استفاده شما نیست. کافی است با دستگاه دیگر در حساب کاربری خودتان وارد شوید.
۶.آیا امکان ارتباط دوسویه و تعاملی بین دانشآموزان و معلم وجود دارد؟
بله. محیط شاد قابلیت ارتباطگیری دو سویه معلم و دانشآموزان در گروههای کلاسی را فراهم آورده است. البته امکان ارتباطگیری شخصی بین دانشآموزان در حال حاضر وجود ندارد.
۷.آیا آزمونها/ امتحانات/ صدور کارنامه هم به همین روش انجام میشوند؟
در این مورد متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
۸.آیا امکان اشتراکگذاری (share) قسمتی از صفحه گوشی و یا دسکتاپ برای همه کلاس وجود دارد؟
متاسفانه فعلا این امکان وجود ندارد.
۹. آیا امکان حضور و غیاب آنلاین وجود دارد؟ چگونه بفهمیم دانشآموز از کلاس خارج نشده است؟
با مراجعه به لیست کلاس میتوانید از وضعیت حضور هر یک از دانشآموزان اطلاع حاصل نمایید.
۱۰.آیا امکان ارسال تصویر یا صوت معلم به صورت همزمان (stream) وجود دارد؟
خیر. متاسفانه فعلا این امکان وجود ندارد.
ارسال دیدگاه