جزئیات بسته تحولی مداخلات بهنگام سازمان آموزش و پرورش استثنایی
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی یک نظام حمایتی و مشاورهای است که میکوشد از ابتدای تولد یا از نخستین فرصت ممکن پس از شناسایی کودک دارای نیاز ویژه، خانواده وکودک را مورد حمایت توانبخشی وآموزشی قرار دهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در جلسه شورای برنامهریزی این سازمان با تبیین ضرورت تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی گفت: «فقر آزمونهای معتبر و دارای نرم ملی، عدم هماهنگی و وحدت رویه سازمان آموزش و پرورش استثنایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در معرفی کودکان با نیاز ویژه زیر سه سال و فقدان آمارهای کودکان متولد شده با نیاز ویژه از اهداف و ضرورتهای تدوین این بسته تحولی است.»
او افزود: «عدم همکاری والدین، کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی موردنیاز از جمله دیگر ضرورتها برای پرداختن به برنامه مداخله بهنگام و طلایی است.»
حسینی ادامه داد: «تحقق اهداف برنامه مداخله بهنگام و طلایی، مستلزم همافزایی و انسجام درون سازمانی و دستگاههای ذینفع برون سازمانی است و برون داد این برنامه پرورش مهارتهای شناختی و کاربردی کودکان با نیازهای ویژه جهت استفاده از خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی است.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با تبیین اصول حاکم بر آموزش و پرورش اسثتنایی کشور گفت: «اولین اصل حاکم، توسعه انسان مبناست که این رویکرد منجر به تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی و رشد تمام ظرفیتهای انسانی خواهد شد. توسعه انسان مبنا به برخورداری همه انسانها از مواهب توسعه اشاره میکند و در این نوع نگاه انسانها هم در تحقق توسعه و هم در استفاده از مواهب توسعه نقش کلیدی دارند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش دومین اصل حاکم بر سیاستهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی را، تفاوتپذیری انسانها برشمرد و گفت: «بالفعل درآوردن تمام استعدادهای بالقوه انسانها، صرفنظر از تفاوت در نوع آفرینش، وارث و فرهنگ و نژاد و برخورداری سطوحی از سلامت ناظر بر این اصل است و در آموزش وپرورش استثنایی، این اصل زیربنایی مبنای برنامهریزی قرار دارد.»
حسینی، تطابق و مناسبسازی را یکی دیگر از اصول حاکم بر برنامههای این سازمان برشمرد و گفت: «مناسبسازی و تطابق تمامی معلمین، دانشآموزان، اولیا، فضاهای آموزشی، محتوا و برنامههای درسی از اهداف این اصل است. تلفیق و فراگیرسازی از دیگر اصول حاکم بر برنامههای این سازمان است. یکی از آرمانهای آموزش و پرورش حرکت از جداسازی دانشآموز به طرف تلفیق و فراگیرسازی است به گونهای که هر یک از دانشآموزان به فراخور توان خود بتوانند از تعلیم و تربیت متناسب با شرایط جسمی و روحی و آمادگی تحصیلی، بهرهبرداری کنند.»
او توانمندسازی را اصل دیگر حاکم بر برنامههای این سازمان دانست و افزود: «در این اصل نگاه به دانشآموزان، نگاه توانمندساز است که با تکیه بر ابعاد، ویژگی و استعدادهای دانشآموزان زمینه ارتقای توانمندی آنها را در سیستم تعلیم و تربیت مهیا میکند. توسعه فرصتهای آموزشی و پرورشی برای دانشآموزان میتواند منجر به توانمندی و پرورش استعدادهای دانشآموزان شود.»
حسینی اصل عدالت و تعادل را یکی دیگر از اصول این سازمان عنوان کرد و گفت: «ایجاد عدالت آموزشی و تعادل، زنجیرهایی به هم پیوسته هستند که انسانهایی دارای زیست مشترک را به هم پیوند میدهد.»
او در پایان گفت: «یکی از اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی، طراحی سیستمی آموزشی، پرورشی و توانبخشی است که بتواند ناتوانیهای ذهنی و جسمی کودکان و دانشآموزان استثنایی را جبران کند و دانشآموزان پس از گذراندن مراحل تحصیلی، توانایی به دست آوردن موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب شرایط خویش را داشته باشند.»
ارسال دیدگاه