راه‌اندازی ۱۴ مدرسه ویژه دانش‌آموزان اتیسم در سال جاری

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد در ۱۴ استان مدرسه مستقل دانش‌آموزان با طیف اتیسم نداریم اما در سال جاری ۱۴ مدرسه مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اتیسم راه‌اندازی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی 14 مدرسه ویژه دانش‌آموزان اتیسم در سال جاری

سیدجواد حسینی در مصاحبه با شبکه خبر گفت: «آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۳ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه را در مدارس ویژه دانش‌آموزان استثنایی و در مدارس عادی از طریق طرح تلفیقی فراگیر تحت پوشش آموزش قرار داده است. این تعداد دانش‌آموز در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی مشغول به تحصیل و فراگیری هستند. در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۶۰۰ نوآموز و دانش‌آموز طیف اتیسم در ۴۸ مدرسه ویژه و ۲۲۲ نفر دانش‌آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر، خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سطح کشور ۴۸ مرکز آموزشی ویژه دانش‌آموزان اتیسم فعالیت دارند، افزود: «این مدارس، ویژه این دانش‌آموزان مناسب‌سازی شده است و با توجه به اینکه در ۱۴ استان مدرسه مستقل دانش‌آموزان با طیف اتیسم نداریم در سال جاری ۱۴ مدرسه مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اتیسم راه‌اندازی خواهد شد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از اصول حاکم بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اصل تطابق و مناسب‌سازی است، گفت: «معلم، محتوی، والدین و جامعه باید برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه مناسب‌سازی شود و در راستای مناسب‌سازی والدین دارای دانش‌آموز با طیف اتیسم در روزهای اخیر ۵ کتاب تالیف و رونمایی شده است.»

حسینی افزود: «این کتاب‌ها شامل آشنایی با اتیسم، رفتن به آرایشگاه، عوض کردن منزل، رفتن به مطب پزشک و نحوه برخورد با چالش‌های رفتاری معمول در کودکان با اختلال اتیسم است.»

او با بیان اینکه تنها راه پیوستن دانش‌آموز اتیسم به جامعه توانبخشی و آموزش است، گفت: «اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ "انتقال به بزرگسالی" است، گفت: «در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارت‌آموزی تصویری پایه اول ششم با تاکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش‌آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش‌آموزان شده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش به کمبود نیروی توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و افزود: «جذب نیروی توانبخشی، تعلیم و تربیت معلمان متخصص و استاندارد‌سازی فضا و تجهیزات از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت آموزش است. باید نگاه به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، نگاه دارایی‌محور باشد و توانایی‌های این دانش‌آموزان دیده و برجسته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار