تشریح آخرین وضعیت بازسازی مدارس در مناطق سیل‌زده کشور

رخشانی‌مهر: مدیران‌کل نوسازی استان‌ها با برنامه‌ریزی‌ و بسیج کردن امکانات، تمام توانشان را برای بازسازی فضاهای آسیب‌دیده و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به کار گیرند

تهران (پانا)‌ - اولین جلسه کارگروه رسیدگی به فضاهای آموزشی مناطق سیل‌زده جنوب کشور در سال ۹۹ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۳۲۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تشریح آخرین وضعیت بازسازی مدارس در مناطق سیل‌زده کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، مهراله رخشانی‌مهر در این جلسه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که طی پیامی دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هر چه بیشتر مردم عزیز آسیب‌دیده از سیل مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور، فرا خواندند، گفت: «همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید نموده‌اند همه ما وظیفه داریم هم طبق وظیفه انسانی و نیز حسب مسئولیتی که در قبال مردم به ویژه دانش‌آموزان و آینده‌‌سازان کشورمان داریم، به سهم خود برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی این مناطق اقدامات موثر انجام دهیم.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به هدف برگزاری این جلسه اشاره کرد و گفت: «انتظار دارم مدیران‌کل محترم استان‌ها با برنامه‌ریزی‌های لازم و بسیج کردن همه نیروها و امکانات، تمام توانشان را برای بازسازی، احداث و تعمیرات فضاهای آسیب‌دیده و همچنین اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به کار گیرند تا بتوانیم در آغاز سال تحصیلی جدید فضاهای ایمن و استاندارد در اختیار دانش‌آموزان عزیز قرار دهیم.»

تأکید بر سرعت‌بخشی به انجام امور تعمیر و بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده

رخشانی‌مهر بر لزوم سرعت‌بخشی به انجام امور تاکید کرد و افزود: «با بسیج کردن خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز که همواره به عنوان یکی از بازوان توانمند دولت در بحران‌ها همراه مردم و دولت بوده‌اند؛ با افزایش جذب مشارکت‌های مردمی بتوان بخشی از مشکلات فضاهای آموزشی این مناطق را رفع کرد.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: «آسیب‌ها در حوزه فضاهای آموزشی عمدتاً نیازمند تعمیرات اساسی یا جزئی است، اما با توجه به اینکه این حادثه موجب از بین رفتن زیرساخت‌ها و کاهش استحکام برخی مدارس قدیمی شده، نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی بسیاری از ساختمان‌های فضاهای آموزشی نیز هستیم.»

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته اضافه کرد: «علی رغم حوادث و اتفاقات ناگوار سال گذشته؛ سال ۹۸ سالی بود که موفقیت‌های خوبی هم کسب کردیم. با تخصیص اعتبارات خوبی هم که امسال جذب شده است امیدوارم با کار و تلاش جهادی بتوانیم در عرصه مقدس مدرسه‌سازی خدمات شایان توجهی ارائه کنیم.»

او به اقدامات ارزنده‌ای که برای افزایش جذب اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش انجام شده است اشاره و ابراز امیدواری کرد با افزایش جذب کمک‌های خیرین و تبدیل کردن تهدید‌ها به فرصت نیز بتوان خدمات موثری در تمام استان‌ها و به ویژه مناطق محروم ارائه داد.

رخشانی‌مهر از تدوین برنامه‌های لازم برای تلاشی جهادی و خستگی‌ناپذیر در سال جدید خبر داد و گفت: «سال ۹۹ نیز به نام سال خیرین مدرسه‌ساز نامگذاری شده و تمام تلاش خود را برای افزایش مشارکت‌های مردمی به کار خواهیم گرفت.»

داریوش ورناصری، معاون فنی و نظارت سازمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه جلسات بررسی روند اجرائی اقدامات استان‌های سیل‌زده جنوبی (سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان) توسط این معاونت بررسی و پیگیری شده و سپس به ریاست سازمان گزارش می‌شود تا تصمیمات بعدی اتخاذ شود گفت: «برنامه زمانبندی اجرای پروژه‌ها با اولویت پروژه‌های تحویلی مهرماه و انجام تعمیرات اساسی فضاهای آسیب‌دیده و همچنین اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان سال انجام شده است.»

تعمیر و بازسازی ۱۸۷ پروژه با ۷۴۰ کلاس درس در کرمان

محمد واعظی‌نژاد، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای فضاهای آموزشی آسیب‌دیده از سیل در مناطق جنوب استان کرمان گفت: «سیل اتفاق افتاده در دی‌ماه سال گذشته به ۱۳ منطقه آموزشی که شامل ۷ شهرستان در جنوب و ۴ شهرستان در شرق استان است آسیب وارد کرده است که عمده‌ترین آن‌ها در شهرستان‌های رودبار، کهنوج، منوجان و ریگان هستند.»

او ادامه داد: «در مجموع ۱۸۷ پروژه با ۷۴۰ کلاس درس از این حادثه آسیب دیده‌اند که از این تعداد ۱۷۲ پروژه با ۶۴۸ کلاس درس نیازمند تعمیرات اساسی و ۱۵ پروژه با ۹۲ کلاس درس نیازمند بازسازی تشخیص داده شده‌اند.»

واعظی‌نژاد افزود: «برآورد ریالی خسارات وارده حدود ۲۶ میلیارد تومان است که از این میزان حدود یک میلیارد تومان نیز شامل تجهیزات کلاسی و آموزشی است.»

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: «برای رفع همه این کمبودها و خسارات نیازمند مساعدت خیرین و نیک‌اندیشان نیکوکار هستیم. با برنامه‌ریزی‌ها و رایزنی‌هایی که با خیرین حقیقی و حقوقی انجام شده است تاکنون تفاهم‌نامه احداث ۲۰ کلاس درس امضا شده و جلساتی هم با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی استان انجام شده است که برای تعمیرات اساسی مدارس مساعدت کنند.

او ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تزریق به موقع اعتبارات، تعمیرات اساسی همه ۱۷۲ پروژه انجام و ۸ پروژه جدید هم تا آغاز سال تحصیلی جدید احداث و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

تعمیر و بازسازی ۱۲۶ پروژه با ۳۸۰ کلاس درس در هرمزگان

سیدفخرالدین هاشمی، مدیر‌کل نوسازی مدارس استان هرمزگان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای فضاهای آموزشی آسیب‌دیده از سیل در مناطق شرق و جنوب شرق این استان گفت: «شهرستان‌های بشاگرد، جاسک، سیریک و میناب بیشتر مورد آسیب ناشی از حادثه سیل بودند که موجب شد ۱۲۶ پروژه با ۳۸۰ کلاس درس در مجموع در این استان آسیب ببینند که از این تعداد ۳۱ پروژه با ۸۷ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی و ۹۵ پروژه با ۲۹۳ کلاس درس نیازمند تعمیرات اساسی هستند.»

او افزود: «برآورد ریالی خسارات وارده حدود ۶۸ میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۱۰ میلیارد تومان نیز شامل تجهیزات کلاسی و آموزشی است.»

هاشمی ادامه داد: «تاکنون ۱۲ تفاهم‌نامه برای جذب کمک‌های مالی خیرین نیکوکار امضا شده و اعتبارات استانی خوبی نیز جذب شده است که موفق شدیم عمیلات اجرایی دو مدرسه شبانه‌روزی را در بشاگرد آغاز کنیم.»

او افزود: «برای تامین تجهیزات و تعمیرات جزئی مدارس نیز از خیرین نیکوکار داخل استان کمک گرفته‌ایم و تمام تلاش خود را برای تسریع در انجام امور به کار گرفته‌ایم تا ۱۴ پروژه نیمه‌تمام استان را با اولویت به اتمام رسانده و با جذب اعتبارات ملی نیز بتوانیم بخش عمده‌ای از این فضاهای آموزشی را تا آغاز سال تحصیلی یا تا پایان سال در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.»

تعمیر و بازسازی ۴۴۱ مدرسه با ۱۷۴۶ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

رضا سرحدی‌نیا، مدیر‌کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای فضاهای آموزشی آسیب‌دیده از سیل در مناطق دلگان، بزمان، بمپور،منفج، نیکشهر، قصرقند، کنارک، چابهار، دشتیاری و راسک و سرباز گفت: «در مجموع ۴۴۱ پروژه با ۱۷۴۶ کلاس درس در این مناطق آسیب دیدند که ۹۵ پروژه با ۴۲۱ کلاس درس نیازمند بازسازی و ۳۴۶ پروژه با ۱۳۲۵ کلاس درس نیازمند تعمیرات اساسی هستند.»

او افزود: «تاکنون ۷۹ تفاهم‌نامه برای احداث ۴۰۹ کلاس درس با خیرین نیک‌اندیش امضا شده است که ۱۹ مورد آن با ۸۷ کلاس به مرحله عقد قرارداد اجرایی رسیده است و برای ۱۱۶ پروژه با ۳۹۱ کلاس درس نیز در حال مذاکره هستیم و مشخصات پروژه‌ها به آنان ارائه شده است که به محض موافقت نهایی قرارداد اجرای آن‌ها نیز منعقد خواهد شد.»

سرحدی‌نیا ادامه داد: «جمع تعهدات خیرین نیک‌اندیش برای توسعه یا بازسازی فضاهای آموزشی مناطق سیل‌زده بعد از دی‌ماه سال گذشته تاکنون ۹۶ میلیارد تومان شده است که امیدواریم همه آن محقق شود.»

مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان همچنین اضافه کرد: «حدود ۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی تاکنون جذب شده است که به زودی صرف تعمیر و تجهیز مدارس آسیب‌دیده خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار