5 اقدام شاخص شورای عالی آموزش و پرورش در سال 98

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مهمترین اقدامات و برنامه‌های این شورا در سال 98 را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۲۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
5 اقدام شاخص شورای عالی آموزش و پرورش در سال 98

مهدی نویدادهم در گفت‌وگو با پانا درباره این اقدامات گفت: «بعد از تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت عملیاتی کردن این سند، شورای عالی آموزش و پرورش مسئولیت خود را بسترآفرینی حقوقی و قانونی برای اجرای جامع این سند قرار داد. به همین دلیل در اولین گام اصلی‌ترین کاری که باید انجام می‌شد، تدوین برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول بود.»

او ادامه داد: «همانطور که در مفاد سند تحول اشاره شده است مجموعه آموزش و پرورش به شش بخش یا شش زیرنظام تقسیم شد و اهداف عملیاتی و راهکارهای ۱۳۱گانه مندرج در سند تحول بین این شش زیرنظام تقسیم شد و هر زیرنظام متکفل تحقق بخشی از راهکارهای مندرج در سند بود.»

نویدادهم گفت: «این زیرنظام‌ها شامل زیرنظام‌های مدیریت و راهبری، برنامه درسی و تربیتی، تامین و تربیت منابع انسانی، تامین و تخصیص منابع مالی، فضا و تجهیزات و فناوری و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: «اجرای سند تحول یعنی به جریان افتادن این شش زیرنظام و این شش چرخ‌دنده‌هایی‌اند که باید حرکت می‌کردند تا آموزش و پرورش را به تحول فرابخوانند. ۱۳۱راهکار که در سند تحول به صورت مصوب آمده بین این زیرنظام‌ها توزیع شد و با مدیریت شورای عالی و مشارکت جدی و صمیمی معاونت‌های آموزش و پرورش و معلمان و مدیران در سطوح مختلف و صاحب‌نظران تخصصی و موضوعی در هر رشته و موضوع، ما توانستیم این‌ها را تدوین و در کمیسیون‌های ذی‌ربط مورد بررسی کارشناسی قرار دهیم و در نهایت به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسانیم که خوشبختانه سال ۹۸ سالی بود که این زیرنظام‌ها کامل شد. هر چند که بخشی از آن‌ها در سال‌های قبل تولید شده بود، مانند زیرنظام برنامه درسی و فضا و تجهیزات؛ اما چهار زیرنظام باقی‌مانده در سال گذشته تصویب و بعد از امضای ریاست‌جمهوری برای اجرا به سیستم آموزش و پرورش ابلاغ شد.»

او به دیگر اقدام مهم این شورا در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: «گام بعدی که در سال ۹۸ برداشته شد و به اعتقاد من کار بسیار مهمی بود این بود که اهداف دوره‌های تحصیلی باید با توجه به تغییر ماموریت و کارکرد آموزش و پرورش، مورد بازنگری و بازتولید قرار می‌گرفت. اهدافی که این روزها در آموزش و پرورش ساری و جاری و مصوب سال۷۹ بوده است. در آن سال ۵۷ هدف کلی و ۳۰۲ هدف جزئی برای سیستم آموزش و پرورش پیش‌بینی شد، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نقدهای خیلی جدی به اهداف مصوب وجود داشت.»

نویدادهم ادامه داد: «ما هم منتظر فرصتی بودیم تا این مصوبه را بازنگری و اصلاح کنیم. بعد از تصویب سند تحول، در اولویت کارهای شورای عالی قرار گرفت و با مشارکت کارشناسان ذی‌ربط به ویژه دست‌اندرکاران و مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و مولفان کتاب‌های درسی، این اهداف را بازخوانی و بازتولید کردیم. اهداف جدید که خوشبختانه در سال ۹۸ به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و به سیستم ابلاغ شد، تنها ۷ هدف کلی و ۵۷ هدف جزئی دارد. نکته مهم این است که اهداف هم براساس ساحت‌های تربیتی شش‌گانه که در سند تحول آمده و مبنا است و متناسب با دوره‌های تحصیلی ۴ گانه خواهد بود، تقسیم‌بندی شدند.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «ما در سند تحول شش ساحت تربیت اعتقادی، اخلاقی، عبادی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، علمی و فناورانه، زیبایی‌شناسی و هنری و ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای داریم. فرض بر این است دانش‌آموز که به مدرسه می‌آید همه استعدادهای او در همه این ساحت‌ها باید به صورت متعادل و متوازن شناسایی شود و رشد پیدا کند. تقسیم‌بندی ساحت‌های شش‌گانه بر تدوین اهداف تحصیلی تاثیر می‌‌گذارد. ما اهداف را متناسب با این و متناسب با چهار دوره تحصیلی تقسیم‌بندی کردیم. بنابراین اکنون می‌دانیم مثلا در دوره متوسطه اول در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، هدف‌مان کدام است و چه چیزی را باید محقق کنیم. این اهداف مصوب سرلوحه کار همه سیستم آموزش و پرورش ازجمله برنامه‌ریزان درسی و مولفان کتاب‌های درسی و همچنین تربیت معلم قرار خواهد گرفت. همه فعالیت‌های آموزشی، ورزشی و تربیتی و ... هر کاری که انجام می‌دهیم باید ناظر بر این اهداف طراحی و اجرا شود.»

او با اشاره به دیگر برنامه‌های مهم شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۸، افزود:‌ «یکی از کارهای مهم دیگری که در سال ۹۸ انجام دادیم و امیدوارم که در آینده نزدیک به نتیجه برسد، بازنگری آیین‌نامه اجرایی مدارس است. آیین‌نامه اجرایی مدارس، قانون حاکم بر مدرسه است. همه مدارس و فعل و انفعالات درون مدرسه براساس این آیین‌نامه برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا می‌شود. از ثبت‌نام دانش‌آموزان که با چه شرایطی ثبت‌نام کنند تا برگزاری امتحانات، ارتقای دانش‌آموزان، نحوه برخورد با دانش‌آموز و همه موضوعاتی که به دانش‌آموز و فعالیت‌های تربیتی مدرسه برمی‌گردد، در این آیین‌نامه آمده است.»

نویدادهم گفت:‌ «آیین‌نامه اجرایی مدارس حدود ۲۰ سال پیش با ۱۱۹ ماده به تصویب رسیده بود و لازم بود به دلیل تغییرات محیطی، تحولات مختلف و تغییراتی که در شرایط زمان و مکان به وجود آمد، با توجه به سند تحول بنیادین، این آیین‌نامه بازنگری شود. در کاری بسیار فشرده و با همراهی و همکاری و مشارکت تمام بخش‌های وزارت‌خانه و معاونان و مدیران و معلمان در استان‌های مختلف و با همراهی و مساعدت صاحب‌نظران و متخصصان رشته‌های مختلف، این آیین‌نامه در جلسات مختلف بازنگری شد و در جلسات طولانی‌مدت کارشناسی مورد نقد و نظر قرار گرفت که در نتیجه آن آیین‌نامه جدیدی تنظیم شد.»

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش این آیین‌نامه اکنون در دستور کار این شورا است، بخشی از آن در شورا بررسی شده اما به دلیل تعطیلی جلسات شورا که بیماری کرونا باعث آن شد، به تاخیر افتاده است.

نویدادهم ادامه داد:‌ «این آیین‌نامه امتیازات ویژه‌ای دارد؛ تربیت در ساحت‌های شش‌گانه مورد توجه بوده و زیرنظام‌ها مبنای تقسیم‌بندی قرار گرفته و اصل بر کاهش تمرکز و دادن حداکثر اختیارات به مدرسه بوده است. مدرسه‌محوری که سال‌هاست شعار آن را می‌دهیم در این آیین‌نامه سعی کرده‌ایم آن را عملیاتی کنیم و اختیاراتی به مدیر و معلم به ویژه شوراهای درون مدرسه‌ای مانند شورای معلمان، شورای دانش‌آموزان، شورای مدرسه و ... بدهیم تا در شرایط مختلف و براساس چارچوب‌هایی که کلان آن را ما تصویب کرده‌ایم، بتوانند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند و مدرسه‌ای برتر و در تراز سند تحول بنیادین را ارائه دهند.»

او این آیین‌نامه را عصاره و تجلی سند تحول در درون مدرسه دانست و تاکید کرد که مدرسه در تراز سند براساس این آیین‌نامه و مبتنی بر این آیین‌نامه باید طراحی و مدیریت شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «غیر از کارهای روزمره‌ای که انجام می‌شود، رصد و پایش اجرای سند تحول بنیادین یکی دیگر از اقدامات ما در سال گذشته بود. معاونت‌های مختلف درگیر اجرای سند تحول بنیادین هستند و باید آن را عملیاتی کنند. رسالت شورای عالی آموزش و پرورش، چگونگی عملیاتی کردن و صحت و سقم برنامه‌ها را رصدکردن، است. این کار را هم در جلسات مختلف با برنامه‌های مختلف انجام دادیم، گزارش‌های مختلف را دریافت و بازخوردهای لازم را به سیستم ارائه کردیم. در ماه آخر ۹۸ با حسن تدبیر وزیر یک برنامه‌ریزی انجام دادیم و آن اینکه بسته‌های تحولی را برای سال ۹۹ تولید کنیم. برنامه‌هایی که شوق‌آفرین، تحول‌برانگیز، سنجش‌پذیر و اجرایی است تحت عنوان تحولی که تحقق‌بخش اهداف سند باشد با مشارکت همه معاونت‌ها تولید و به سیستم ابلاغ کردیم. خوشبختانه این مهم در دستور کار و بخش زیادی از کارها پیش رفته است امیدواریم در همین ماه‌های اولیه سال ۹۹ به تصویب نهایی برسد و در اختیار مجموعه آموزش و پرورش برای اجرایی شدن قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار