مرمت فوری و اضطراری بخش های آسیب دیده در آتش سوزی مسجد دو مناره سقز

خبرگزاری پانا: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: قاب های چوبی و شبستان اصلی مسجد دو مناره سقز دچار سانحه آتش سوزی شده است.

کد مطلب: ۱۰۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

امیر الهی در گفتگو با خبرنگار پانا در خصوص آسیبی که در اثر آتش سوزی به بخش هایی از بنای مسجد دو مناره سقز وارد آمد اظهار داشت: مسجد دو مناره سقز یکی از بناهای تاریخی شهر سقز و مربوط به دوره افشاریه و زندیه می باشد که تقریباً هرساله برنامه های مرمتی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مسجد با ارزش تاریخی انجام گرفته و بنا به اولویت های مرمتی هر ساله بخشی از این مسجد استحکام بخشی و مرمت گردیده است.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز سبک سازی سقف کل مسجد و نیز تعویض تیرهای چوبی ایوان جنوبی در حال اجرا بوده که متأسفانه به دلیل سهل انگاری عوامل اجرایی و پیمانکار این پروژه بخش کوچکی از سقف دچار سانحه آتش سوزی شد که با هوشیاری اهالی محل آتش در کمترین زمان ممکن مهار گردید و لازم به ذکر است قاب های سقف جدید و اصالت تاریخی ندارند و در سال 80 توسط این اداره کل تهیه و نصب گردیده است.
الهی در ادامه تأکید کرد: در راستای مرمت بخش های تخریب شده و در جهت روشن نمودن اذهان عمومی عملیات تعویض تیرهای سوخته، سقف کوبی و رنگ آمیزی دیوارهای داخلی شروع شده و مقرر گردیده تا مسجد در اولین فرصت به حالت اولیه خود و شاید بهتر نیز در آید.
قابل ذکر است که سقف این مسجد از زمان ساخت اصل بنا در دوره افشاریه و زندیه به کرات و به طور کامل تعویض گردیده و اکنون نیز به اصل و شالوده مسجد کوچکترین آسیبی وارد نشده و خسارت وارده به طور کامل قابل جبران است و این مسجد همانند گذشته اصالت تاریخی خود را حفظ خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار