معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران خبر داد:
تحلیل محتوای کتاب درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم با رویکرد تربیتی و فرهنگی
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران از تشکیل کارگروه تحلیل محتوای کتاب درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم با رویکرد تربیتی و فرهنگی در سال 99-1398 خبر داد.
سید مجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در تشریح این خبرگفت: ارزشیابی و تحلیل کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم در راستای عملیاتی شدن راهکارشماره ۱-۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنی بر حاکمیت رویکرد فرهنگی،تربیتی در تولید محتوا و تقویت شایستگیهای پایه دانشآموزان و برنامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی با عنوان " رصد و ارزشیابی مستمر فعالیتهای فرهنگی و تربیتی مدارس به صورت سالانه بر اساس شاخصهای مصوب" و به منظور بررسی کتابهای درسی با رویکرد تربیتی و فرهنگی انجام میشود.
او در ادامه افزود:ارزشیابی و تحلیل کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم با رویکرد تربیتی و فرهنگی توسط کارگروهی متشکل از گروه آموزشی درس تفکر و سبک زندگی مناطق و سرگروههای کیفیت بخشی فعالیتهای پرورشی، درس تفکر و سبک زندگی و مشاوره استان با نظارت اداره امورتربیتی انجام میشود
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خودمهمترین اهداف تحلیل محتوا را شامل عناوین:اندازهگیری و توصیف ویژگیهای اصلی کتاب درسی براساس نظام معیاراسلامی (برنامه درسی ملی ، سند تحول بنیادین)،ارزیابی و تعیین همبستگی بین متغیرهای درونی و بیرونی کتاب درسی،شناخت و تشخیص نقاط قوت و ضعف کتاب درسی،دستیابی هر چهبهتر به رسالت کتاب درسی،ارزشیابی کتب درسی و رفع نواقص آنها،منطبق کردن کتاب بر اهداف برنامه درسی و اصول و معیار درست آموزشی،بررسی میزان تحقق مطالبات و نیاز های حوزه پرورشی و فرهنگی در تالیف کتب درسی،توجه به تقدم تربیت بر آموزش و تالیف محتوای دروس با تاکید بر رویکرد تربیت محوری،بهینه سازی مواد آموزشی با رویکرد تربیتی و پرورشی وطراحی و تدوین محتوای پرورشی براساس نیازهای بومی استانهابرشمرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ تحلیل محتوای پنج درس کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم به این استان اختصاص یافته است که طبق دو معیار، تربیتی و فرهنگی و هنری و زیبایی شناختی، مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.
ارسال دیدگاه