قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم خبر داد
تجلیل از عموم معلمان به طور مستمر، در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استانها
تهران (پانا) - قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به تجلیل از عموم معلمان به طور مستمر خبر داد که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استانها است.
به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن، از آغاز فعالیت ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم و دبیرخانه آن، خبر داد و گفت: «برنامه ها و فعالیتهای محدود و مشخصی با سیاست تمرکز در ستادهای مرکزی و استانی و منطقهای برنامه ریزی و اجرا است.» او ادامه داد: «عمده ترین فعالیت دبیرخانه، تدوین و بازنگری سالانه شیوه نامه، اهداف و شاخص های انتخاب معلم نمونه، راهبری، نظارت و ارزیابی این برنامه در سطح کشور، همچنین برگزاری مراسم ملی هفته معلم بوده است؛ که نتیجه کلیه فعالیتهای ستادی و استانی، در هفته معلم نمود پیدا میکرد.»
او افزود: «برنامه انتخاب معلمان نمونه، عمده ترین فعالیت ستادها بود. از آسیب های شناسایی شده میتوان به پذیرش داوطلب و خوداظهاری از سوی جامعه مخاطب و عدم مشارکت برخی معلمان مجرب و توانمند در این برنامه؛ کمی و قابلاندازهگیری شدن تدریجی برخی شاخصهـا بـه دلیل قابلیت دفاع از آن ها، علیرغم کیفی بودن کار معلم؛ دشواری کـار با ملاکهای کیفی؛ اختلاف سلیقه و نظر بین مجریان برنامه؛ ورود شاخصهایی که بعضاً هیـچگـونه ارتبـاطی به مهارت و تـوانمندی معلمـان در کلاس درس و در کـل با معلمی نـداشت به نمونبرگهای انتخاب معلم نمونه؛ ایجاد زمینـه برای مستندسازی مدارک توسط تعداد معدودی از معلمان بـرای نمونه شدن؛ بازتاب منفی انتخاب برخی از معلمین فاقد شرایط و صلاحیت لازم، بـهعنوان معلم نمونه در میان فرهنگیان و دیگر اعضای جامعه اشاره کرد که موجب وارد شدن نقدهای مختلفی به رویکرد شده بود. از همه مهمتر اینکه، این برنامه، حتی اگر با کیفیتترین شاخصها و به بهترین شکل اجرا میشد، برای دستیابی به اهداف بزرگی که برای تکریم و بزرگداشت مقام والای معلم نوشته شده بود، کافی نبود.»
قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم، ضمن اشاره به این موضوع که در سال ۱۳۹۵، با توجه به آسیب شناسیهای به عمل آمده، با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با بهره مندی از نظرات مدیران، کارشناسان و معلمان عزیز، رویکرد ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به تکریم مقام معلم در جامعه، تغییر کرد، افزود: «با ابلاغ سیاستهای کلی، اختیار برنامه ریزی برنامههای تکریم مقام معلم به استانها واگذار شد تا بتوانند با استفاده از ظرفیتها و فرهنگ بومی و منطقه ای، برنامههای متنوعی در طول سال طراحی و اجرا کنند.»
الهیار ترکمن گفت: «اگرچه در هفته معلم برنامههای تکریم مقام معلم به صورت نمادین در سراسر کشور برگزار میشود، ولی با توجه به ارزش و قداست کار معلمان و نقش آنان در تربیت پذیری و جامعه پذیری فرزندانمان، هر روز، روز معلم و هر هفته، هفته معلم است. لذا انتظار میرود مسئولین استانی، در چارچوب اصول ابلاغ شده و در راستای هدف کلی "اعتلای فرهنگ عمومی تکریم مقام معلم در جامعه"، برنامههای خود را برای قدردانی از تلاشهای بی دریغ معلمان، جلب توجه جامعه به این تلاشها و معرفی کارهای خاص آنان به مردم، طراحی و اجرا کنند. همچنین باید در خصوص شناسایی معلمان، بر استفاده از معیارهای کیفی، با تکیه بر توانمندیها و شایستگیهای بارز معلمی، موفقیت در تعلیم و تربیت دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه و دیده شدن معلم به جای انتخاب او، با هدف تکریم معلمی و معرفی الگو به جامعه معلمان، تأکید کرد.»
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: «تجلیل از عامه فرهنگیان، جلب مشارکت و حضور دانش آموزان و اولیاء آنان در برگزاری برنامههای تکریم مقام معلم، ترویج برنامههای مدرسه ای و محلی تکریم معلمی، توسعه مشارکت نظاممند مردم در برنامههای تکریم مقام معلم، بهره گیری از ظرفیت رسانهها، به ویژه رسانه ملی برای نشان دادن جلوه های ویژه معلمی، از دیگر سیاستهای ستاد مرکزی در خصوص تکریم مقام معلم است.»
ارسال دیدگاه