افتتاح پایگاه آموزش مجازی دانش آموزان جسمی حرکتی در هنرستان شهید کاوه
مشهد(پانا)- با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و در راستای طرح آموزش در منزل، پایگاه آموزش مجازی دانش آموزان گروه جسمی حرکتی در هنرستان توانخواهان شهید کاوه آموزش و پرورش ناحیه هفت مشهد افتتاح شد.
سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در آیین افتتاحیه این پایگاه مجازی ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم و بویژه فرهنگیان در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن اظهار کرد: در ایام دهه فجر ۳۹ پروژه با زیر بنای ۲۶ هزار و ۵۵۰ مترمربع و ارزش ۶۴۹ میلیارد ریال در حوزه آموزش و پرورش استثنایی کلنگ زنی و یا افتتاح شد.
معاون وزیر با اشاره به تفاهم نامه امضاء شده بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت فناوری اطلاعات اظهار کرد: ۱۲۳ هزار کلاس هوشمند در سطح کشور داریم و ۷۸ هزار مدرسه نیز به شبکه ملی اطلاعات وصل هستند.
وی گفت: در تفاهم نامه منعقد شده تمامی مدارس روستایی، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق حاشیه ای به شبکه ملی اطلاعات وصل خواهند شد.
معاون وزیر با بیان سیر تحولی ارتباطات بشر اظهار داشت: بشر از بدو تولد به دنبال این بود که با وسایل مدرن تر ارتباطات خود را به لحاظ کمی و کیفی گسترش دهد.
وی افزود: استفاده از زبان بدن، استفاده از تصویر، استفاده از کلمات، نوشتار، چاپ و دنیای مجازی سیر تکامل ارتباطات انسانی از بدو تولد انسان تا کنون است.
حسینی تصریح کرد: انسان ها با استفاده از فضای مجازی برای اولین بار توانستند شکاف عمیق توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را جبران کنند.
حسینی با بیان اینکه یکی از پارادایم شیفت هایی که باید در آموزش و پرورش محقق شود استفاده از فناوری های نوین در آموزش است، افزود: هنوز به صورت کامل از ظرفیت فناوری اطلاعات و فضای مجازی در آموزش و پرورش استفاده نکرده ایم و باید از ظرفیت ویژه فضای مجازی و ارتباطات برخط در آموزش استفاده بهینه شود.
معاون وزیر تصریح کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوری اطلاعات در آموزش موجب کاهش هزینه ها و افزایش عدالت آموزشی می شود.
معاون وزیر، آموزش و پرورش استثنایی را مولود انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی هفت طیف دانش آموز را پوشش می دهد و تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی از بدو تاسیس تاکنون ۱۷.۵ برابر شده است و به بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموز رسیده است.
وی افزود: تعداد دانش آموزان اتیسم تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی دو هزار و ۶۶۰ نفر، دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی رفتاری ۱۳۴ نفر، دانش آموزان دارای مشکلات بینایی شش هزار و ۷۲۰ نفر، دانش آموزان دارای مشکلات شنوایی ۱۵ هزار و ۴۲۲ نفر، معلولین جسمی حرکتی هشت هزار و ۳۸۶ نفر، دانش آموزان کم توان ذهنی ۵۹ هزار و ۸۶۱ نفر و دانش آموزان چند معلولیتی هفت هزار و ۹۶۶ نفر است.
وی تصریح کرد: تعداد دانش آموزان تحت پوشش مرکز توانبخشی و مشکلات یادگیری نیز بیش از ۵۰ هزار دانش آموز است.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه برنامه آموزش و پرورش باید از نظام برنامه ریزی مدرسه محور به سمت نظام کلاس محور و نظام فرد محور حرکت کند اظهار داشت: دانش آموزان با نیازهای ویژه نیازمند نظام آموزشی فرد محور هستند.
وی افزود: بیش از ۱۶ هزار دانش آموز معلول جسمی حرکتی داریم و یکی از موارد، توجه به نیاز جسمی و حرکتی آنان است.
حسینی عدم مناسب سازی را از دلایل کاهش افت تحصیلی دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی دانست و افزود: مناسب سازی شهری، مناسب سازی وسایل نقلیه و مناسب سازی فضاهای آموزشی به ارتقای آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه منجر خواهد شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه اظهار کرد: طرح آموزش های منزل محور، بیمارستان محور و موسسه محور ویژه دانش آموزانی که تحرک بدنی ندارد در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است که آموزش مجازی نمونه ای از آموزش های ویژه این طیف دانش آموزان است.
وی افزود: ۲۰۶ دانش آموز در سطح کشور بهیچ عنوان امکان تحرک ندارند اما از هوش عادی بهرمند هستند و در درجه اول آموزش های الکترونیک این دانش آموزان را هدف قرار داده است.
حسینی تصریح کرد: آموزش ویژه والدین، تولید محتوی مناسب، منابع مالی مناسب و معلمین آموزش دیده از ضروریات آموزش مجازی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
وی افزود: یک مدرسه نیز در هر استان به عنوان مدرسه پشتیبان در آموزش مجازی در نظر گرفته خواهد شد.
معاون وزیر در پایان گفت: هفت استان برای آموزش مجازی دانش آموزان با نیازهای ویژه پایلوت در نظر گرفته شده است و بزودی این طرح در این هفت استان کلید خواهد خورد
ارسال دیدگاه