تشریح دستاوردهای انقلاب و آموزش و پرورش استثنایی از زبان معاون وزیر آموزش و پرورش

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی دستاوردهای انقلاب اسلامی، افتخارات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تشریح دستاوردهای انقلاب و آموزش و پرورش استثنایی از زبان معاون وزیر آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در مراسم گرامیداشت آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جمع همکاران این سازمان ضمن تشریح سیر تحولی انقلاب‌ها در دنیا گفت: «جنس بسیاری از انقلاب‌ها در دنیا نظامی، امنیتی، سیاسی یا اقتصادی بوده است اما جنس انقلاب ما از نوع فرهنگی است.»

او با بیان اینکه شعارهای اصلی مردم تعیین‌کننده جنس انقلاب‌ها است گفت: «در تحقیقات صورت گرفته بر روی حدود ۵ هزار و ۶۰۰ شعار در قبل از انقلاب اسلامی و تحلیل محتوای آن، مشخص شد که ۸۶/۵ درصد این شعارها فرهنگی و برگرفته از آموزه‌های قرآنی است و لذا بیشترین کاری که باید انجام داد در همین عرصه فرهنگی است. انقلاب اسلامی ایران را از منظر خاستگاه نیز می‌توان بررسی کرد. آغاز برخی انقلاب‌ها از شهرها و برخی از روستاها بوده است. همچنین در برخی انقلاب‌ها کشاورزان، روشنفکران، تهی‌دستان یا فقرا آغازگر انقلاب بوده‌اند‌.» ‏

حسینی افزود: «برخی انقلاب‌ها از مناطق توسعه‌یافته و برخی از مناطق توسعه‌نیافته آغاز شده است و انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فراگیر و تمام قشری است. رهبری بی‌بدیل امام راحل(ره)، وحدت، ایمان مکتبی و شعارهای راهبردی چهار علت ایجابی انقلاب اسلامی است. راهبردی‌ترین شعار در میان همه شعار‌های انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است. تمام علل ایجابی یک انقلاب، علل ابقای یک انقلاب نیز هستند و لذا تمسک جستن به این چهار مولفه ایجابی انقلاب راه رشد و توسعه را برای ما باز می‌کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر انقلابی وقتی انجام می‌شود یکی برای نفی وضع موجود و دیگر اینکه برای ایجاد وضع مطلوب است افزود: «کسانی هم که با این انقلاب مخالف بوده و هستند همواره با چهار استراتژی نوامیدسازی، بی‌اعتمادسازی، افزایش نارضایتی و ناکارآمدی در پی تضعیف آن بوده و هستند. ما که در پی رشد و بالندگی و توسعه انقلاب اسلامی هستیم باید دقیقا در نقطه مقابل این چهار مولفه یعنی امیدوارسازی، اعتماد‌سازی، رضایتمندی و افزایش کارآمدی حرکت کنیم تا توطئه دشمنان خنثی شود.»

ایران جزو ۸ کشور بزرک دنیا از لحاظ نظامی و موشکی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه معمولا در فرهنگ سیاسی با بدبینی به قدرت نگاه می‌شود و عنصر نفی بیشتر از عنصر اثبات رشد پیدا کرده است افزود: «باید در کنار نقد و انکار به دستاوردهای موجود انقلاب هم توجه داشته باشیم.»

حسینی در ادامه با تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: «انقلاب اسلامی ایران در بخش‌های مختلفی از جمله در قلمرو سیاسی بی‌بدیل ظاهر شده است. در عرصه امنیتی و نظامی نیز توفیقات بسیار زیادی به دست آوردیم و در حال حاضر در لیست ۸ کشور بزرک دنیا از لحاظ نظامی و موشکی قرار داریم. یکی از امن‌ترین کشورها در دنیا هستیم و علیرغم وجود مولفه‌های ناامنی در اطراف مرزها، امن‌ترین مرزها را داریم.»

در دو سال اخیر در رشد علمی از اروپا و آمریکا پیشی گرفته‌ایم

معاون وزیر آموزش و پرورش با تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی از منظر زیربنایی و خدمات افزود: «پوشش بیش از ۹۵ درصدی برق، پوشش بیش از ۸۰درصدی گاز،، پوشش بیش از ۹۰ درصدی ارتباطات مخابراتی از جمله دستاوردهای انقلاب می‌باشد. در عرصه علمی و فن‌آوری هفدهمین کشور دنیا هستیم و در طول ۲ سال اخیر در رشد سرعت علم، از آمریکا و اروپا پیشی گرفته‌ایم.»

حسینی ادامه داد: «رتبه نخست در جراحی قلب کودکان، رتبه سوم در پیوند اعضا، کسب رتبه‌های علمی در انرژی هسته‌ای، هوا فضا و سلول‌های بنیادین ، تولید بیش از ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز در کشور و افزایش ۲۰ سال امید به زندگی نیز از جمله دیگر دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی ایران است. در بخش کشاورزی نیز خودکفایی در تولید محصول بسیار استراتژیک گندم بعد از انقلاب را به دست آورده‌ایم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از منظر سواد نیز میزان سوادآموزی از ۴۷درصد به بیش از ۹۵ درصد افزایش یافته است، گفت: «از بعد عدالت آموزشی کاهش سواد زنان نسبت به مردان از ۲۴درصد به ۷ درصد رسیده است.»

هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ۴۲ برابر افزایش پیدا کرده است

رئیس سازمان استثنایی با تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی افزود: «آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و امروز بیش از ۱۵۴ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خودش قرار داده و تعداد دانش‌آموزان از زمان تاسیس تاکنون ۱۷ برابر افزایش پیدا کرده است. در طول ۸ سال اخیر اعتبارت سازمان ۸ برابر افزایش پیدا کرده است و هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ۴۲ برابر افزایش پیدا کرده است.»

حسینی ادامه داد: «توسعه خدمات توانبخشی از سال ۸۸ تا ۹۸ شش برابر شده است و از سال ۹۴ تاکنون ۱۸ هزار نفر از برنامه‌های حمایتی بهره‌مند شده‌اند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره طرح سنجش نیز گفت: «این طرح از جمله طرح‌هایی درخشان نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی است و از زمان آغاز طرح در سال ۷۲ با پوشش ۱/۵ درصدی به پوشش ۹۸درصدی در سال جاری رسیده است و ما تلاش می‌کنیم که این پوشش را به ۱۰۰ دردصد برسانیم.»

خیرین بیش از ۲۰۰ مدرسه برای آموزش و پرورش استثنایی ساخته‌اند

او افزود: «راه‌اندازی و ایجاد ۶۹۰ مرکر یادگیری و توانبخشی، توسعه و گسترش ۸۲ برابری طرح تلفیقی فراگیر و پوشش بیش از ۷۰ هزار دانش‌آموز در این طرح از دیگر دستاوردها است. پوشش تحصیلی دوره پیش از دبستان در هر شش گروه از سال ۹۷ تا کنون ۵/۶ درصد، دانش‌آموزان اتیسم ۱۰/۲ درصد، پذیرفته شدگان دانشگاه ۲۲/۹ درصد و تاسیس مراکز مشاوره راهنمایی خانواده ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. در بخش توسعه مشارکت‌های مردمی هم بیش از ۲۰۰ مدرسه را فقط خیرین برای آموزش و پرورش استثنایی ساخته‌اند.»

هفت اصل حاکم بر زنجیره تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بیان به مولفه‌های ارتقای فرهنگ سازمانی پرداخت و گفت: «این مولفه ها شامل پرهیز از بخشی‌نگری، تعامل و توافق سازمانی به جای تعارض سازمانی، شفافیت سازمانی، نهضت روابط انسانی با نگاه دارایی‌محور به همکاران و دانش‌آموزان، توجه و تمرکز بر مدیریت دانش، نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی با محوریت دانش بنیانی و مشارکت محوری، حرکت از برنامه‌روزی به سمت برنامه‌ریزی و رویکرد مشتری‌مدارانه و تکریم ارباب و رجوع است.»

او با بیان هفت اصل حاکم بر زنجیره تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی کشور افزود: «اصل توسعه انسان محورانه، پذیرش تفاوت‌های فردی، تطابق و مناسب‌سازی، فراگیرسازی، توانمندسازی، فرصت‌آفرینی، تعادل‌سازی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر زنجیره تعلیم و تربیت است.»

سیدجواد حسینی گفت: «سیاست‌های راهبردی و استراتژی‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شامل گسترش، تثبیت و تعمیق عدالت آموزشی، فراگیرسازی آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، نگاه انطباقی، همسوسازانه و مناسب‌سازانه در آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی، توسعه مشارکت‌ها در همه ابعاد است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان افزود: «اجتماعی‌شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تکریم ارباب رجوع، تمرکز بر حقوق شهروندی با روان‌سازی ارائه خدمات و فعالیت‌ها در بستر فناوری‌های نوین، ارتقای کیفیت و فراگیری آموزش در همه ابعاد آموزش و پرورش و توان بخشی (تدوین و تصویب سند جامع راهبردی آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای)، تمرکز و توجه به ارتقای کمی و کیفی توانبخشی، توان‌خواهان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، تمرکززدایی مبتنی بر کاهش تمرکز سازمانی و نگاه دانش بنیاد به برنامه‌ها، رویه‌ها، نظام تصمیم‌گیری و مناسبت‌ها از دیگر سیاست‌ها این سازمان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار