طرح استعدادسنجی دانشآموزان به زودی در مدارس غیردولتی داوطلب اجرا میشود
مجتبی زینی وند: شناخت استعدادها گام مهمی برای توسعه توانمندیهای دانشآموزان است
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی استعدادسنجی دانشآموزان را از موارد مهم و مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت دانست و تاکید کرد این سازمان نیز در راستای کیفیتبخشی برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی به این مهم خواهد پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مرکز غیردولتی، مجتبی زینیوند در نشست شورای اجرای طرح استعدادسنجی دانشآموزان در مدارس غیردولتی گفت: «استعدادسنجی دانشآموزان از موارد مهم و مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت است و این سازمان نیز در راستای کیفیتبخشی برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی به این مهم خواهد پرداخت.»
او ادامه داد: «در مدارس غیردولتی طرحی با عنوان مهارتآموزی و مهارتدوستی در دست اجراست و مدارسی که در اجرای این طرح موفق باشند از امتیاز افزایش ۲ درصدی شهریه برخور خواهند شد و البته این طرح باید به سمتی پیش برود که به کارآفرینی منتهی شود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش توجه به دغدغه والدین نسبت به توسعه توانمندیهای فرزندانشان را مهم دانست و افزود: «ما میخواهیم که با استفاده از مدلهای علمی، استعدادهای دانشآموزان را شناسایی شود تا در جهت توانمندسازی آنان در زندگی فردی و اجتماعی، برنامهریزی دقیقتری انجام شود.»
در این نشست رضا زعفریان، عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مدیر طرح کاشف نیز با اشاره به طرح ارزیابی مهارت که بین ۵۶ هزار معلم انجام شد، گفت: «اجرای این طرح نتایج قابل توجهی در زمینه شناخت وضعیت مدارس در زمینه استعدادیابی و شناسایی توانمندیهای فردی دانشآموزان به خصوص در زمینه خلاقیت و کارآفرینی به دنبال داشت.»
او ایجاد مهارت و روحیه خلاقیت، ریسکپذیری، پشتکار و منبع کنترل درونی را از ویژگیهای سنجیده شده در ارزیابی مذکور دانست و گفت: «مهارت با کارآفرینی ارتباط زیادی دارد و البته کارآفرینی همانند چتری است که باید بر سر هر مهارتی باشد، بنابراین به همین منظور آزمون هدایت شغلی نیز طراحی شد.»
زعفریان افزود: «برای کارآفرین بودن داشتن مهارت و یا دانش تخصصی مورد نیاز است، مثلا با داشتن تخصص پزشکی نیز میتوان یک کارآفرین خلاق بود و این مستلزم شناسایی توانمندیهای فردی دانشآموزان و برنامهریزی برای تقویت و توسعه آنها است.»
در پایان این نشست مقرر شد طرح عملیاتی مربوط به استعدادسنجی دانشآموزان به زودی در تعدادی از مدارس غیردولتی داوطلب به صورت آزمایشی اجرا شود.
ارسال دیدگاه