سلطانیان: رشته تجربی، اولویت اول دانشآموزان ۷۱ درصد از استانهای کشور است
در هیچ استانی رشته ریاضی به عنوان اولویت اول انتخاب نمیشود، فقط در شهر تهران استقبال از رشته ریاضی بیشتر از رشته ادبیات و علوم انسانی است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خبر داد در 71 درصد از استانهای کشور اولین اولویت انتخاب رشته متوسطه دوم دانشآموزان رشته تجربی است و در 29 درصد استانها هم اولین اولویت رشته ادبیات و علوم انسانی است ولی در هیچ استانی رشته ریاضی به عنوان اولویت اول انتخاب نمیشود و فقط در شهر تهران استقبال از رشته ریاضی بیشتر از رشته ادبیات و علوم انسانی است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، عباس سلطانیان در جمع معاونان و کارشناسان آموزش متوسطه ادارات آموزش و پرورش سراسر استان کرمان با بیان درصد توزیع متوازن شاخهای در استان کرمان و مقایسه با درصد کشوری گفت: «درصد توزیع متوازن شاخهای در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش کشور ۳۵/۰۴ است اما در استان کرمان۳۷/۸۷ درصد و این درصد در شاخههای نظری در کشور ۶۴/۹۶ درصد است که در استان کرمان به ۶۱/۲۲ درصد رسیده است و در هر دو شاخه وضعیت استان در مقایسه با درصد کشور، مطلوب ارزیابی میشود.»
او با تبیین مولفههای مدیریت قوی و کارآمد، شکاف عملکردی و شکاف دانشی را در حوزه مدیریت، سبب تضعیف مدیریت دانست و افزود: «شکاف عملکردی عبارت است از فاصله بین آن چه باید عمل کنیم و آن چه که عمل میکنیم و شکاف دانشی فاصله میان آن چه که میدانیم و آن چه که باید بدانیم، است.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به درصد کشوری پوشش تحصیلی دوره دوم آموزش متوسطه که ۸۱/۳۵ درصد است، گفت: «پوشش تحصیلی دوره دوم آموزش متوسطه در استان کرمان ۸۳/۶۲ درصد و بالاتر از میانگین کشوری بوده است.»
سلطانیان ادامه داد: «تنها راه کم کردن این فاصلهها که منجر به مدیریت منفعل و ناکارآمد میشود، یادگیری است. یادگیری تنها با آموزش صحیح و اجرای دقیق برنامههای آموزشی محقق میشود. بالندگی یکی از مهمترین ویژگیهای بارز یک مجموعه تحت مدیریت است و سازمان بالنده سازمانی است که کارکنان آن ماموریت خود را به درستی بدانند و تصویر روشنی از مقصد داشته باشند و برای آن سازمان راهبردها و اهدافی تعیین شده باشد.»
او گفت: «در ۷۱ درصد از استانهای کشور اولین اولویت انتخاب رشته متوسطه دوم دانشآموزان رشته تجربی است و در ۲۹ درصد استانها هم اولین اولویت رشته ادبیات و علوم انسانی است، در هیچ استانی رشته ریاضی به عنوان اولویت اول انتخاب نمیشود و فقط در شهر تهران استقبال از رشته ریاضی بیشتر از رشته ادبیات و علوم انسانی است.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «ورود به شاخه نظری باید تا برنامه ششم توسعه به ۵۰ درصد برسد که این مهم با فراهم کردن زیرساخت لازم برای توسعه و تجهیز هنرستانها محقق شود.»
وجود ۲۰۶۹ دانشآموز بازمانده از تحصیل دوره متوسطه دوم در استان کرمان
سلطانیان ادامه داد: «پوشش رشته ریاضی فیزیک در استان کرمان، ۱۲/۰۶ درصد است که در کشور این میزان ۱۴/۵۹ درصد است، در رشته تجربی استان کرمان نزدیک درصد کشوری و در رشته ادبیات و علوم انسانی پایینتر از درصد کشوری است.»
او با تاکید بر این که کیفیت را هم نباید فدای کمیت کنیم، گفت: «باید براساس تواناییها و علایق دانشآموزان به آنها برای انتخاب رشته و هدایت درست کمک کنیم.»
عباس سلطانیان با اشاره به ۲۰۶۹ دانشآموز بازمانده از تحصیل دوره متوسطه دوم در استان کرمان، خواستار تلاش برای بازگرداندن حداکثری این دانشآموزان به مدرسه شد و از همه معاونان و کارشناسان آموزش خواست تسلط کامل براساس نامهها و شیوهنامهها داشته باشند و افزود: «با توسعه مشارکت، افزایش بهرهوری و استفاده بهینه از منابع میتوانیم به نتایج مطلوبی در تحقق اهداف آموزش و پرورش برسیم.»
ارسال دیدگاه