رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی: استانداردسازی فضا و تجهیزات برای ناشنوایان در دستورکار قرار گیرد
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بر استانداردسازی فضا و تجهیزات برای ناشنوایان و سایر طیفهای دانش آموزان با نیازهای ویژه بر مبنای سیاست کوچک سازی دولت و بزرگ سازی تشکلهای غیردولتی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در نشست با انجمن خانواده ناشنوایان ایران به نهضت آموزش زبان اشاره کرد و گفت: «گسترش نگاه تلفیقی - فراگیر، مناسب سازی همه اجزا و ارکان تعلیم و تربیت ناشنوایان، استاندارسازی فضا و تجهیزات، طرح جامع توسعه مشارکتها، اعمال سیاستهای ۱۰ گانه در حوزه گسترش کمی و کیفی تشکلها و انجمنهای فعال در حوزه دانشآموزان با نیازهای ویژه، رشد و گسترش تشکلهای غیردولتی همدم و هم درد در کنار انجمنها و تشکلهای حامی، تلاش در جهت تغییر نگرش جامعه و خانوادهها بر اساس نظریه دارایی محور و اقدام به استاندارسازی فضا و تجهیزات برای ناشنوایان و سایر طیفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر مبنای نظریه امتداد و سیاست کوچک سازی دولت و بزرگ سازی تشکلهای غیردولتی است.»
او افزود: «لازم است تحولات دولتها در عرصه جهانی بررسی شود، دولتها ابتدا سیاسی بودند بدین معنی که هیچ خدماتی ارائه نمیدادند و فقط از منظر سیاسی قلمرو حکومت دولتها معین بود.»
به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سپس دولتها به دولت امنیتی تغییر شکل یافتند یعنی مالیات میگرفتند و امنیت را تأمین میکردند. در مرحله بعد دولتها اقتصادی شدند که در قلمروهای مختلف اقتصادی به مردم ارائه خدمت میکردند و امروز دولتها به دولت خدمتگزار تغییر شکل دادهاند و نقطه مرکزی دولتها ارائه خدمت در عرصههای مختلف است که البته موجب ایجاد بوروکراسی بزرگ و ناکارآمد میشود.
حسینی همچنین ادامه داد: «در عرصه جدید شعار کوچک سازی دولت و بزرگ سازی مردم از طریق تشکلهای غیردولتی را مطرح کردهاند که در این راستا سازمان آموزش و پرروش استثنایی سیاست «کوچک زیبا و بزرگ زیباتر» را پیگیری خواهد کرد و در مرکز این نگاه گسترش کمی و کیفی تشکلهای غیردولتی همدم و هم درد و البته حامی خواهد بود که در بسیاری از قلمروهای فعالیت سازمان در امتداد افزایی استانداردهای آموزش و پرورش و توانبخشی می توانند ایفای نقش میکند.»
او با اشاره به تشکلهای غیردولتی ناشنوایان در عرصه کمک به نهضت زبان اشاره بیان کرد: «طرح تلفیقی، فراگیر که هم اکنون ۱۰ هزار دانشآموز ناشنوا را در مدارس پذیرا تحت پوشش دارد، سال گذشته یک هزار نفر از دانشآموزان ناشنوا در مدارس خاص استثنایی کاسته شده و از ۶ هزار به ۵ هزار تقلیل پیدا کرده در حالی که در طرح فراگیر تلفیقی این تعداد به مرز ۱۰ هزار نفر بالغ شد.»
او در ادامه به برخی مباحث مثل محتواهای کتب مناسب سازی شده در دوره ها و پایه ها، تجهیز وسایل آموزشی و کمک آموزشی با نگاه گسترش طرحهای مشارکت، خیرین، تغییر نگرش جامعه و خانوادهها به زبان اشاره و آموزش بریل، تلاش جهت رسمی شدن زبان اشاره از طریق مجلس و شوراهای انقلاب فرهنگی نیز اشاره کرد.
ارسال دیدگاه