وزیر اسبق آموزش و پرورش: تقویم آموزشی نیازمند اصلاح است
تهران (پانا) - وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد که تقویم آموزشی قطعا نیازمند اصلاح است.
علیرضا علی احمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اشکالات ساختاری فراوانی در کشور داریم که ناهماهنگیهایی را در پی دارد گفت: «یک علت مداخلات غیرتخصصی در آموزش و پرورش، به خود مسئولین آموزش و پرورش برمیگردد. مداخلات در زمان بنده هم وجود داشت ولی با قاطعیت ایستادم و اجازه ندادم حتی یک نفر معلم به تهران منتقل شود. یک نماینده مجلس درخواست انتقال همسرش را داشت که در مقابلش ایستادیم و وی علیه ما استیضاح را کلید زد که به نتیجهای هم نرسید.»
او افزود: «در تمام این مدت یک نفر به سفارش مجلس و یا دستگاههای دیگر استخدام نکردم و بازنشستگی ۱۷۵ هزار نفر صورت گرفت. منتها بعد از اینکه رفتیم برخی افراد کشتی آموزش و پرورش را به گل نشاندند.»
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه به عنوان مثال امکانات آموزش و پرورش درگیر انتخابات است اما هزینه آن را پرداخت نمیکنند گفت: «دستگاهها به آموزش و پرورش فشار میآورند اما باید محکم باشد. متاسفانه فرهنگ لابی و بده بستان هم وجود دارد و اگر مسئولی بخواهد بماند باید در مواردی بده بستان داشته باشد. نمایندگان مجلس کار آموزش و پرورش را مختل میکنند و فرمان آموزش و پرورش را در استانها به دست میگیرند و تا تغییر مدیر مدرسه هم مداخله میکنند.»
علی احمدی در ادامه یاد آور شد : «تنها بحث کمیت در آموزش و پرورش مطرح نیست بلکه کیفیت هم باید مورد توجه باشد. فرزندان ما بیشتر در فضای مجازی حضوردارند و حضورشان در مدرسه باکیفیت نیست. چه سهمی از مستخدمین آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته از طریق مجاری رسمی تربیت معلم و چه سهمی از دیگر طرق وارد آموزش و پرورش شدهاند؟ وقتی مربیان نهضت سوادآموزی که تخصص آموزش بزرگسالان را دارند جذب آموزش و پرورش شده و به دوره ابتدایی میروند چه اتفاقی میافتد؟»
وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تقویم آموزشی قطعا نیازمند اصلاح است گفت: «علیرغم محدودیتهای قانونی باز هم آموزش و پرورش میتواند تصمیماتی اتخاذ کند. نگاه منفعلی در اغلب زمینهها از جمله آموزش و پرورش داریم. از ۱۰ سال قبل به این سو و از سال ۹۰ تا کنون از ۱۶۴ روز ناسالم در یک سال در تهران تا ۴۲ روز ناسالم در سال دیگر داشتهایم. باید راهکار بیابیم. به عنوان مثال میتوان ۵شنبهها کلاس درس دایر کرد، در این صورت ۳۲ روز به ساعات آموزش افزوده میشود.»
او ادامه داد: «یا میتوان بسته آموزشی تولید و از طریق شبکه رشد و مجاری چندرسانه ای در اختیار دانشآموزان قرار دهیم. اگر مدرسه دوشیفته نیست میتوان کلاس برگزار کرد و یا سیستم دو ترمی را سه ثلثه کرد. در اینصورت می توان برنامه را طوری تنظیم کرد که تعطیلی روزهای آلودگی هوا در بین دوثلث قرار بگیرد.»
او با بیان اینکه درست است که مجلس در راس امور هست، ولی در برخی موارد پایش را از گلیمش فراتر میگذارد و متاسفانه آموزش و پرورش را با برخی مصوبات بیچاره کرده است گفت: «آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست. درباره تغییر تقویم آموزشی نیز باید بگویم که خود اموزش و پرورش دارد کوتاهی میکند.»
ارسال دیدگاه