داستان فارسی دچار بحران مخاطب است
تهران (پانا) - بهگفته مدرس کارگاه داستاننویسی امروزه یکی از نقاط ضعف داستان فارسی عدم استفاده از تعلیق است و داستانفارسی دچار بحران مخاطب است.

بهگزارش ایسنا، فرهاد رفیعی روز پنج شنبه ۲ بهمن ماه در کارگاه آموزش داستان نویسی ضمن اشاره به عناصر داستان گفت: عناصر داستان ارتباطی کاملا پیوسته دارند و هنگام شروع داستان باید به همه عناصر چون شخصیتپردازی، پیرنگ، فضا، لحن، زبان و زاویه دید توجه داشت.
وی به آسیبشناسی داستان فارسی اشاره کرد و افزود: امروزه یکی از نقاط ضعف داستان فارسی عدماستفاده از تعلیق است و داستان فارسی دچار بحران مخاطب است.
این منتقد با اشاره به معنا و اهمیت تعلیق، ادامه داد: یکی از راهکارهای جذب توجه مخاطب، تعلیق داستان است. برای ایجاد تعلیق نیاز به عنصر شخصیت و پیرنگ میباشد.
رفیعی با اشاره به دغدغههای زبانی و متون کهن بیان کرد: بعضی واژگان با وجود کارایی در امروز، فراموش شده و یک داستاننویس با احیای واژهها و یا واژهسازی در داستان خود، از یک فرهنگستان در انتقال آن موثرتر خواهد بود.
مدرس کارگاه داستان نویسی با اشاره به مزیتهای برگزاری اینگونه کارگاهها یادآور شد: داستانخوانی و برگزاری کارگاه آموزشی، روند یادگیری فرد را که طی سالها مطالعه و آزمون و خطا بهدست میآید، کوتاهتر میکند.
رفیعی با اشاره به این اقدام حوزه هنری و تقدیر از آن افزود: هنرجو با استفاده از تکنیکهای ارائه شده در کارگاه و استفاده از دانش، استعداد، خلاقیت و پشتکار خود میتواند زودتر به خلق آثار ادبی و هنری دست یابد.
در ادامه کارگاه، تعدادی از اعضا، داستانهای خود را خوانش کرده و هر یک مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
اولین روز از دوره جدید کارگاه آموزش داستان نویسی حوزه هنری استان بوشهر، صبح و بعد از ظهر پنجشنبه با حضور اعضای انجمن داستان حوزه هنری و علاقهمندان به داستاننویسی در سالن فرهنگسرای حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر برگزار شد.
فرهاد رفیعی فعالیت حرفهای خود را در عرصه داستاننویسی، از سال ۷۸ شروع و اولین اثر داستانی کوتاه خود را با عنوان «افسون طعم مرگ» در سال ۸۰ به چاپ رساند.
بعدها در سال ۸۳ اولین کتاب خود با عنوان مجموعه داستانهای «شب مارهای آبی» را چاپ و درسال ۸۵ دومین مجموعه داستان خود با عنوان «زمستان شغال» را چاپ کرد.
ارسال دیدگاه