سیدجواد حسینی خبر داد:
بهره مندی 2 هزار و 688 دانش آموز ناشنوا از سمعک
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در نشست با جمعی از ناشنوایان اعلام کرد که تعمیر قطعات کاشت حلزون دانشآموزان ناشنوا از سال ۹۵ تا کنون حدود ۱۳۹ مورد بوده که هزینه هر کدام ۲۵ میلیون ریال بوده و همچنین سمعک برای ۲ هزار و ۶۸۸ نفر از سال ۹۲ به بعد انجام شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست گفت: «ما از وضعیت طیفهای مختلف دانشآموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور اطلاعات لازم و کافی را داریم و هیچ کدام از این دانشآموزان خارج از پوشش ما نیستند و برای همه اینها تلاش میکنیم.»
او با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۶۹۰ مرکز اختلال یادگیری در سطح کشور داریم، اشاره کرد: «اخیرا جلسهای با معاونت آموزش ابتدایی با رویکرد آموزش فراگیر در مشهد مقدس برگزار شد که مقرر شد معلمان ابتدایی در این خصوص به ما کمک کنند تا این اتفاق یعنی فراگیر سازی زودتر به نتیجه برسد که البته بخش عمده این فراگیرسازی، ناشنوان هستند.»
حسینی افزود: «در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانشآموز در بخش ناشنوایان داریم که در مدارس پذیرا مشغول تحصیل هستند و ۵ هزار و ۵۰۰ دانش آموز، نیز در مدارس ویژه هستند و ما هرچه قدر بتوانیم این فراگیر سازی را بیشتر کنیم به ناشنوایان کمک کردهایم چرا که امروز خیابان، بیمارستان و جامعه ویژه ناشنوایان نداریم ولی جامعه، خیابان و بیمارستان انسانی داریم.»
او با بیان اینکه ناشنوایان انسانهای بسیار با استعدادی هستند، تاکید کرد: «برای اینکه این دانشآموزان بتوانند به جامعه کمک کنند باید در مدارس عادی تحصیل کنند.»
حسینی با تأکید بر این مطلب که فراگیرسازی ما را به عدالت نزدیک می کند، بیان کرد: «ما اگر در چشم انداز آینده بتوانیم به فرزندان مان زبان اشاره را یاد بدهیم میتوانیم از اساتید ناشنوا و با تجربه در مدارس برای دانشآموزان عادی استفاده کنیم.»
او ادامه داد: «ما اصل تفاوت، تطابق، فراگیرسازی، توانمند سازی، فرصت آفرینی و اصل تعادل را حلقات زنجیرهای میدانیم که باید در بحث دانشآموزان با نیازهای ویژه به طور جدی پیگیری کنیم و در حال حاضر در دستور کار هم قرار دارد که بخشی از آن انجام شده و بخشی نیز درحال انجام است.»
حسینی افزود: «البته ما باید رشتههای جدید به ویژه در بحث فنی و حرفهای برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را ایجاد کنیم که در حال حاضر مشغول انجام آن نیز هستیم وقرار بر این شده در این راستا سند جامع آموزشهای فنی و حرفهای و کار آفرینی نیز تدوین شود.»
او با اشاره به اینکه الان در ۸ رشته هنرستان و در ۳۰ رشته کار ودانش این دانشآموزان مشغول تحصیل هستند، گفت: «رشتههایی از قبیل تصویر سازی، جلوههای ویژه رایانهای، برق ساختمان، گرافیک رایانهای، خیاطی لباس شب، طلا و جواهرات، پرورش زعفران، گیاهان دارویی از جمله این رشتهها هستند.»
حسینی افزود: «البته ۲۸۲ نفر از این دانشآموزان در رشته علوم انسانی و ۱۷۲ در علوم تجربی و ۱۸۳ نفر هم در رشته علوم ریاضی مشغول تحصیل هستند.»
او با بیان اینکه سیاست توسعه متوازن که سیاست آموزش کشور بوده و خوشبختانه در این بخش دانشآموزان (ناشنوا) از همه جلوتر هستند، اضافه کرد: «در ۸ قلمرو فعالیتهایی برای دانشآموزان ناشنوا از جمله نهضت زبان اشاره، استفاده از تشکلهای مردم نهاد، تهیه وطرح اپلیکیشنهایی که فرهنگ زبان اشاره را بتواند داشته باشد، تدوین برنامه زبان آموزی در دوره ابتدایی در چهار حیطه شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن برای کمک به مهارتهای زبانی، تهیه و تدوین ۱۲ کتاب که در این زمینه چاپ شده، مناسب سازی بسیاری از کتابها و فعالیتهای ورزشی، فرهنگی، هنری و قرآنی را داریم.»
حسینی در ادامه افزود: «فعالیتهای حمایتی از قبیل کاشت حلزون که از سال ۹۴ به بعد برای حدود ۱۲۵ نفر انجام شده که هزینه هر نفر حدود ۶۰ میلیون ریال بوده است.»
او همچنین افزود: «تعمیر قطعات کاشت حلزون از سال ۹۵ تا کنون حدود ۱۳۹ مورد بوده که هزینه هر کدام ۲۵ میلیون ریال بوده است و همچنین سمعک برای ۲ هزار و ۶۸۸ نفر از سال ۹۲ به بعد انجام شده است.»
او با بیان اینکه ما در چند جهت نیازسنجی را انجام میدهیم، بیان کرد: «یکی نیاز سنجی اماکن و فضاهای تحصیلی است که با کمک دولت و خیرین نیکوکار تلاش می کنیم این نیاز را برطرف کنیم.»
حسینی ادامه داد: «استاندارد سازی فضا و تجهیزات برای ارتقا کیفیت تحصیلی یک امری ضروریست که ما در حال حاضر در حال بررسی آن هستیم که چه تجهیزاتی موجود است و چه تجهیزاتی لازم وضروری است که بتوانیم متناسب با آن با کمک دولت و خیرین نیکوکار ابتدا این تجهیزات را به مدارس و سپس به تک تک این دانشآموزان کمک کنیم.»
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به نظریه امتداد افزود: «بر اساس این نظریه توسعه در جامعه امتداد حواس پنجگانه آدمها است به طور مثال مخابرات امتداد گوش، برق امتداد چشم، دستگاههای عظیم پرس امتداد دندانها و بلند گو امتداد زبان است .»
او بیان کرد: «دانشآموزان با نیاز ویژه گاهی یکی از این حواس را ندارند که باید برای آنها دو کار را انجام داد یکی کاری است که خداوند عالم انجام داده و به میزان آن حواسی را که ندارند دیگر حواس آنها را قوی تر کرده و دیگری کاری است که ما انسانها باید انجام بدهیم و با ساخت وسایل و تجهیزات آن نداشتههای دانشآموزان با نیازهای ویژه را امتداد دهیم به طور مثال دستگاه پرکینز امتداد نابینایی و زبان اشاره امتداد ناشنوایی است.»
او همچنین افزود: «در نشستی که با موسسه وارستگان در مشهد داشتیم دکتر وارسته اعلام کرده که میخواهد ۷۰۰ میلیارد ریال کل پس انداز زندگی خود را هزینه ناشنوایان کند چون ناشنوایان در بین مردم عادی به عنوان آدمهای کاملا معمولی دیده میشوند ولی دیگر طیفها با نیاز های ویژه قابل تشخیص هستند.»
حسینی اضافه کرد: «از بخش خیرین و همچنین از ردیف مسئولیت اجتماعی که در وزارت خانههایی مثل نفت و بانکها است باید در مرحله اول فضا های استاندارد و در مرحله بعد تجهیزات استاندارد را برای همه طیفهای ۷ گانه از جمله ناشنوایان هزینه و برای گام گذاشتن در این مسیر همه باید به هم کمک کنیم.»
او در پایان افزود: «ما با تشکلهای غیر دولتی از جمله شبکه ملی ناشنوایان که ۷۰ تشکل دیگر را تحت پوشش قرار دادند و همچنین فدارسیون بین المللی ناشنوایان نیز آنها را پذیرفته است، جلسهای داشتیم که مقرر شد ماهی یکبار نشست داشته باشیم و در خصوص ناشنوایان و مشکلات آنها گفتوگو کنیم.»
ارسال دیدگاه