محمود غلامی تازه کندی
نگاهی به آموزش وپرورش کشور ژاپن
تهران(پانا)- پس از جنگ جهانی دوم تغییرات عمیق واساسی درسیستم آموزش وپرورش کشو ژاپن به وسیله متفقین که این کشور را آشغال کرده بودند انجام شد اولیای اموراشغال کننده کشورژاپن ، برای دمکراتیزه کردن آموزش وپرورش ساخت جدید رابرای آموزش وپرورش این کشور لازم دانستند
دمکراتیزه کردن تعلیم وتربیت برای این بود که آنرا از کنترل سازمان تمرکزی قدیم وتبلیغات بسیارافراطی ناسیونالیستی وگروهی خارج کنند بنابراین طرح (۶ ،۳،۳) شش سال دوره آموزشی ابتدایی ، وسه سال متوسطه دوره اول وسه سه سال متوسطه دوره دوم را با توجه پیوستگی آموزش از کودکستان تا دانشگاه مورد اجرا گذاردند.
اصول بنیادی تعلیم وتربیت درژاپن :
اصول بنیادی تعلیم وتربیت ژاین که درسال ۱۹۴۶از قانون اساسی آن کشور اقتباس شده است حق آموزش واجباری بودن آن رابرای ملت ژاپن توصیف می کند.«هرفردی حق برخورداری از تعلیم وتربیتی درحد استعداد خود وطبق قانون پیش بینی شده را دارد ، هرفرد باید بدون استثناء به پسران ودخترانی که تحت سرپرستی او قرار دارند برطبق قانون و آموزش ابتدایی بدهد و آموزش اجباری رایگان است .
قانون بینادی تعلیم وتربیت که درسال ۱۹۴۶ رسما منتشرشد، هدفها وچشم اندازهای اساسی تعلیم وتربیت را به مقتضای قانون اساسی اعلام نمود طبق این قانون هدفهای بنیادی تعلیم وتربیت درحالی که پرورش شخصیت است ، همواره پرورش روح وجسم ملت رانیز مدنظر داردتا تعلیم دیدگان دوستدارحقیقت وعدالت شوند وبه هریک ازارزشها احترام بگذارند ، برای کارشخصیت قدرومنزلت قائل شوند وهمواره روحیه استقلال طلب ، راهنمای آنها باشد برای رسیدن به این هدف ، قانون کنونی برتساوی دسترسی به آموزش مدارس وممنوعیت نوع خاصی از آموزش سیاسی ومذهبی درموسسات آموزش عمومی تکیه می کند .
حقوق ومزایای معلمان ژاپن:
معلمان ژاپن از نظرمیران حقوق به چهارگروه تقسیم می شوند: ۱-معلمان کودکستان ها ، معلمان ابتدایی ودوه متوسطه اول ۲-معلمان دوره دوم متوسطه ۳- معلمان کالج ها فنی ۴- استادان دانشگاه ها وکالج های دانشگاهی
حقوق معلمان کشور ژاپن همه ساله مورد تجدید نظر قرار می گیرد وبا افزایش قیمت ها تطبیق داده می شود به طور کلی سالانه ویا هر ۶ ماه یک بار اضافه حقوق پرداخت می شود ، علاوه برآن معلمانی که خدمت شایسته ای انجام دهند ، ممکن است به دریافت ترفیع ویژه ای نیز نایل گردند .علاوه برحقوق ، معلمان مدارس دولتی ژاپن کمک هزینه های مختلفتی دریافت می کنند مانند کمک هزینه مسکن واستفاده از تخفیف درخرید و بن . دراین میان بن بیش ازهمه اهمیت دارد وسه باردرسال به تمامی معلمان پرداخت می شود .جمع بن هایی که معلمان درسال دریافت می کنند ، معادل پنج برابر حقوق ماهانه آنهاست .
دانش آموزان کشورژاپن تا مقطع چهارم تحصیل شان نیازی با آزمون دادن ندارند چرا ژاپنی ها برای رفتار وادب ارزش بسیار قائل هستند فرهنگ ژاپن حکم می کند که درسیستم آموزشی کشورژاپن آداب معاشرت مناسب به دانش آموزان جوان مهم ترازصرف انرژی کلاس برای این آزمون های استاندارد است . باورنهفته درنظام آموزشی ژاپنی ها این است که می بایست شخصیت دانش آموزان پرورش یابد بنابراین بهترین کاراین است که پیشرفت علمی دانش آموز را فعلا ملاک قضاوت وی قرارندهند ، احترام گذاشتن به دیگران درکلاس درس داده می شود دانش آموزان باید به یکدیگر وصدالبته به معلم خود احترام بگذارند .رابطه بین دانش آموز ومعلم دراین کلاس ها درس بسیار مهم است . دانش آموزانی که نمی خواهند معلم خود را نامید کنندرفتاربدی از خود نشان نمی دهند .
دانش آموزان مدرسه را نظافت می کنند ، سرایدارمدرسه مسئول مسئول نظافت نیست ، دانش آموزان ژاپنی باید هرکجایی که حضور وفعالیت دارندخودشان تمیز کنند آنها کلاس ها ی درس وسرویس های بهداشتی را نظافت می کنند نکته این کار اینجاست که آنها باید کارتیمی را یاد بگیرند ، مسئولبت های را بین خود تقسیم کنندوتوجه بیشتری برای مرقبت از اشیاء (ونه فقط اشخاص)داشته باشند .
همه دانش آموزان ژاپنی غذای یکسانی می خودرند جدا ازاینکه تعدادی از دانش آموزان ژاپنی نسبت به برخی از غذاها حساسیت دارند همه این دانش آموزان غذایی از منویی استاندارد می خورند نه نهاری با ارزش غذایی کم ، قند افزوده وچربی ترانس که درمدارس دولتی آمریکا سرو می شود .ژاپنی های ازهمان ابتدای به فرزندان خود می آموزند که غذایی سالم بخورند ومواد اولیه غنی وسهم غذاهایی را برایشان اولویت بندی می کنند .معلم ها هم ناهار خودرا کنار دانش آموزان می خورند که باعث تحکیم رابطه میان دانش آموزان ومعلم شان می شود درمدارس دولتی ژاپن هنرهای دستی آموزش داده می شود دانش آموزان ژاپنی به یاد گیری هنرهای سنتی فرهنگ خود مشغول می شوندمثل نشیرشودو(خطاطی ژاپنی )وهایکو (سبکی از اشعار ژاپنی)
دانش اموزان ژاپنی لباس فرم می پوشند ازدوره اول متوسطه به بعد تقریبا تمامی دانش آموزان ژاپنی می بایست با لباس فرم به مدارس بروند لباس فرم به سبک نظامی برای دانش آموزان پسر وبلوزودامن به سبک ملوانی برای دانش آموزان دختر.
تکنولوژی آموزشی درژاپن :
طبق آخرین آمار۷۵۰۰۰ مدرس دولتی درکشوژاپن ازتخته سیاه الکترونیکی استفاده می کردند درژاپن می توان کلاس های چهارم هایی پیدا کرد که درآن همه دانش آموزان لب تاپ یا تبلت دارند یکی از بزرگترین موانع دراین کلاس ها این واقعیت است که بعضی دانش اموزان توانایی ومهارت بیشتری نسبت به سایرین دارند . دولت ژاپن تصمیم دارد به هردانش آموز خود یک تبلت بدهد .
آموزش شنا درمدارس ژاپن :
تقریبا همه مدارس ژاپن یک حیاط درفضای باز دارند دردوران ابتدایی آموزش شنا بعضی از برنامه درسی دانش آموزان است ودرطول تابستان نیز به صورت رایگان برگزارمیشود هدف آموزش شنا به بچه هاست تا بتوانند هم ازاین ورزش لذت ببرند وهم درمواجهه با آب ایمنی داشته باشند دانش آموزان درمناطق مختلف باید بتوانند یک مسافت ۱۰۰ متر ۲۰۰ متر یا ۴۰۰ متررا شنا کنند اگرنتوانند باید ازکلاس های خاص تابستانی استفاده کنند .
نتیجه گیری:
دل مشغولی وتلاش ژاپنی ها برای ارتقا شخصیت وروحیه خود ،نزدیک است که به یک مذهب ملی تبدیل شود بطورخلاصه باید گفت ویژگی های آموزشی درمدارس ابتدایی وپیش دبستانی درکشورژاپن که از اصلی ترین عوامل موفقیت درآموزش مقطع ابتدایی این کشوراست درده محور تعریف می شود (۱-توجه به همه بچه ها ۲-ایجاد یک جامعه حمایتگردرکلاس ۳-روش های انضباطی که موجب تعهد شخصی دربرابرضوابط وارزش ها می شود ۴-تاکید برارزش ها ۵-اداره کلاس ورفع مشکلات با اندیشه کردن وبحث وگفتگو ۶-یادگیری های مرطوب وباروح۷-تفکر واندیشیدن ۸-تاکید برکارگروهی ۹-توجه به تفاوتهای فردی ۱۰-ایجاد شوق یادگیری)
ارسال دیدگاه