بیش از دو هزار و 600 تماس با اورژانس اجتماعی یزد
یزد(پانا)-خشونت های خانگی، اختلافات حاد خانوادگی و افرادی که دچار بحران های روحی شدید دلیل عمده تماس با خط تلفن اورژانس اجتماعی استان بوده است.
به گزارش یزد آوا، حمیده قائمی زاده کارشناس مسئول فوریت های اجتماعی بهزیستی یزد در این زمینه اظهار کرد: اورژانس اجتماعی در سال ۷۸ برای ارائه راهکارهای تخصص رویارویی با آسیب های اجتماعی و با هدف کنترل و کاهش این آسیب ها راه اندازی شده است.
او با بیان این که گروه های هدف اورژانس اجتماعی افراد آسیب دیده، در معرض آسیب و پدیده ها و مسائل اجتماعی را شامل میشود عنوان کرد: خشونت های خانگی مانند همسرآزاری، کودک آزاری، معلول آزاری و سالمند آزاری، فرار از منزل دختران و پسران، افرادی که اقدام به خودکشی کرده و یا درگیر افکار خودکشی هستند، کسانی که در شرایط بحران روحی قرار دارند گروه های هدف اورژانس اجتماعی هستند.
کارشناس مسئول فوریت های اجتماعی بهزیستی یزد اذعان کرد: خدمات اورژانس اجتماعی از طریق خط تلفن ۱۲۳، خدمات سیار اجتماعی، مرکز اورژانش اجتماعی و پایگاه های خدمات اورژانس اجتماعی به گروه های هدف ارائه می شود.
وی با بیان این که در نیمه نخست امسال بیش از دو هزار و ۶۰۰ تماس مرتبط با خط تلفن ۱۲۳ گرفته شده است، بیان کرد: خشونت های خانگی، اختلافات حاد خانوادگی و افرادی که دچار بحران های روحی شدید هستند، دلیل عمده تماس با خط تلفن اورژانس اجتماعی استان بوده است.
قائمی زاده ادامه داد: در نیمه نخست امسال برای هزار و ۳۳۵ نفر درمرکز اورژانس اجتماعی پرونده تشکیل شده و هزار و ۹۳۶ نفر نیز توسط خدمات سیار پذیرش شدند و نیز در پایگاه های خدمات اجتماعی نیز برای ۱۶۵ فرد آسیب دیده و در معرض آسیب پرونده تشکیل شده است.
او با بیان این که پذیرش در مراکز اورژانس اجتماعی نسبت به سال های گذشته افزایش داشته که می تواند دلایل متعددی داشته باشد گفت: افزایش آمار تشکیل پرونده ها صرفا به دلیل افزایش وقوع آسیب های اجتماعی نیست بلکه می تواند به دلیل افزایش شناسایی این افراد باشد درواقع سعی شده ضریب نفوذ خدمات افزایش پیدا کند.
قائمی زاده در خصوص آمار و ارقام هایی که در خصوص آسیب های اجتماعی مطرح می شود گفت: ارائه آمارهای خام نیاز به تحلیل و بررسی دارد زیرا آمارها روح ندارند و این تحلیل ها هستند که به آن ها روح می دهد و آن ها را معنی دار می کند البته باید دقت کرد تحلیل آمارها عوامل و دلایل مختلفی دارد.
او همچنین افزود: هر چند برای برنامه ریزی به آمار نیاز است و بالارفتن آمارها در این حوزه نگران کننده است، اما در بررسی ها باید عوامل مختلف مانند سن، بومی بودن، جنسیت، و ... نیز دیده شود به طور مثال در برخی از مناطق آمارها به یکدفعه افزایش می یابد که یکی از دلالیل آن می تواند فعال بودن پایگاه اجتماعی در آن منطقه و موفقیت تیم آن پایگاه در شناسایی افراد آسیب دیده باشد درحالی که شاید پایگاه های دیگر به این اندازه فعال نباشند.
کارشناس بهزیستی استان یزد با بیان این که افرادی که درگیر آسیب اجتماعی هستند و یا افرادی را می شناسند که درگیر آسیب باشند می توانند با خط تلفن ۱۲۳ تماس گرفته و خدمات دریافت کنند افزود: تماس ها بر اساس فوریت اولویت بندی شده و راهنمایی های لازم به فرد ارائه می شود؛ اگر نیاز فوری باشد هماهنگی های لازم برای دریافت خدمات فوری انجام می شود و اگر نیاز فوری نباشد ارجاع داده می شود.
قائمی زاده با اشاره به مراکز تخصصی اورژانس اجتماعی گفت: افرادی که درگیر آسیب اجتماعی میشوند به راحتی به شرایط عادی برنمی گردند و لازم است خدمات تخصصی را دریافت کنند از این رو مراکر تخصصی اورژانس اجتماعی نیز شکل گرفتند که برخی از آن ها اقامتی و برخی غیراقامتی هستند.
او با بیان این که پوشش خط تلفن ۱۲۳ در سراسر استان امکان پذیر است افزود: در ۹ شهرستان استان یزد مرکز اورژانس اجتماعی فعال است همچنین خدمات سیار اجتماعی نیز در هشت شهرستان ارائه می شود.
قائمی زاده از فعالیت هفت پایگاه خدمات اجتماعی در استان یزد خبر داد و گفت: پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق کم برخوردار و آسیب خیز شهری راه اندازی می شوند و تلاش ان ها بر این است با ارائه خدمات جامعه محور و استفاده از توان خود مردم آسیب های اجتماعی محله را شناسایی و بااجرایی برنامه های مختلف آن ها را کنترل کنند.
ارسال دیدگاه