ساخت مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسم در شیراز

شیراز (پانا) - معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور با اشاره به اینکه ۱۴ استان کشور مدرسه دولتی ویژه دانش‌آموزان اوتیسم ندارند گفت : فارس یکی از استان‌های فاقد مدرسه برای دانش‌آموزان اوتیسم است که تلاش می‌کنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.

کد مطلب: ۱۰۰۴۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ساخت مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسم  در شیراز

سید جواد حسینی در آیین افتتاح گلخانه دبیرستان مهارت‌های حرفه‌ای دانش آموزان کم‌توان ذهنی مجید راهبی شیراز، با اشاره به سه رویکرد نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه که در آموزش‌وپرورش کشور شروع‌شده گفت: ما در جهت استمرار و تقویت این رویکردها اقدام خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور عنوان کرد: امروز در سطح جهان و در آموزش‌وپرورش کشور رویکرد تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه از سمت رویکرد تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به فراگیرسازی جهت پیداکرده است و ما باید این مسیر را باکیفیت بیشتر ادامه دهیم.

او با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی به‌صورت ویژه و با رویکرد تفکیک مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیش از ۸۰۰ مدرسه ما به شکل تلفیقی دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده‌اند .

حسینی عنوان کرد: به‌جز ناتوانان ذهنی، بقیه دانش‌آموزانی که از محدودیت‌های هفت‌گانه برخوردارند و قابلیت اینکه در مدارس عادی که تحت عنوان مدارس پذیرا به شکل تلفیقی تعلیم و تربیت شوند دارند و خدمات معلم رابط، مرجع و مناسب‌سازی خاص صورت می‌پذیرد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش بستر حرکت را به سمت فراگیر سازی دانست و گفت : همان‌گونه که شهر ناشنوایان و نابینایان نداریم ، آموزش‌وپرورش ناشنوایان و نابینایان هم نباید داشته باشیم چراکه این انسان‌ها به شکل عادی دوشادوش دیگران زندگی و در مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حضور دارند .

او افزود: هر چه قدر دانش آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند این خود عاملی است که به نفع هر دو گروه دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد .

رئیس سازمان استثنایی کشور با تأکید بر لزوم مناسب‌سازی مدارس عادی برای حضور دانش آموزان استثنایی گفت : تمام تلاشمان بر مناسب‌سازی ، همسوسازی ، هم‌تراز سازی ، همسان‌سازی مدارس عادی برای پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه است و برای تحقق این امر نیازمند مناسب‌سازی در شهر ، خانواده‌ها و بیش از همه در آموزش‌وپرورش هستیم .

وی با اشاره شعار جامعه در نظام بین‌المللی مبنی برساختن جامعه دوستدار انسان، گفت : جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کودک ، کتاب و معلولان با نیاز ویژه است و جامعه‌ای که نتواند برای بخشی از انسان‌های با نیاز ویژه مناسب‌سازی شود ، نمی‌تواند ادعای جامعه انسانی داشته باشد .

حسینی افزود: باید مناسب‌سازی را در مدارس شروع کنیم و تا پایان سال ۹۸ برای ۱۵ استان و در پایان سال ۹۹ برای تمام استان‌ها یک مدرسه عادی به شکل کاملاً مدرن مناسب‌سازی شود و بدین ترتیب سایر مدارس هم می‌توانند به این شکل آماده‌سازی شوند و زمینه حضور فیزیکی و کالبدی پذیرش دانش آموزان را داشته باشد .

وی با تأکید بر لزوم مناسب‌سازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در جامعه و مدارس در گفت : مناسب‌سازی باید در عناصر فضا ، معلم و کتاب‌های درسی و دانش آموزان عادی ، تجهیزات و وسایل آموزشی و خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت پذیرد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور افزود : در این راستا دانش آموزان عادی و معلمان باید بدانند دانش آموزان با آسیب شنوایی ، بینایی یا معلولین جسمی ، حرکتی یا حتی اوتیسم از چه شرایط ، ظرفیت و استلزاماتی برخوردار است تا متناسب یا آن‌ها رفتار کنند .

وی در خصوص مناسب‌سازی خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: در زمانی که طرح سنجش انجام می‌پذیرد هفت بسته و سی دی در زمینه برخورد مناسب با دانش‌آموز ویژه به خانواده آن‌ها تحویل داده می‌شود .

حسینی گفت: در همین راستا نیز در هفته معلولین ۳ کتاب برای خانواده‌ها ، ۳ کتاب برای معلمین و ۳ کتاب برای دانش آموزان عادی درزمینهٔ رویکرد مناسب‌سازی تولید و توزیع شد.

او افزود: افزایش مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای در آموزش‌های دانش آموزان با نیاز ویژه رویکرد جدی‌تری است که فقط برای مدارس پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای بیش از ۳۶ شاخه فنی و حرف‌هایی در نظر گرفته‌شده که بیش از ۱۰۰ رشته را دربرمی گیرد .

معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور همچنین گفت: ما در مدارسی که فضا دارند ایجاد مراکزی مانند گل خانه ، مراکز فنی و حرفه‌ای و ساختن سالن‌های ورزشی با ابعاد ۲۰۰ متر و سالن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای را به‌عنوان سیاست پی گیری می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه ۱۴ استان کشور مدرسه ویژه اوتیسم ندارد گفت: از جمله استان‌های فاقد مدرسه اوتیسم فارس است که تلاش می‌کنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.

حسینی همچنین با اشاره به وجود ۳۱ سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور، گفت: در ۱۵ استان ازجمله فارس سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیاز ویژه نداریم که در ساخت و بهره‌برداری سالنی به متراژ ۲۰۰ متر که در این استان در دست‌ساخت است حتماً کمک خواهیم کرد .

گلخانه دبیرستان مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان استثنایی کم‌توان ذهنی مجید راهبی شیراز در فضایی به مساحت ۴۵ مترمربع، با سازه فلزی و سقف پلی کربنات و هزینه‌ای بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون ریال احداث‌شده است که به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز مجهز است.

این رشته امسال در مدارس مهارت‌های حرفه‌ای دانش آموزان کم‌توان ذهنی ایجادشده است و هدف از ایجاد آن آموزش رشته باغبانی گرایش گل‌های آپارتمانی به دانش آموزان استثنایی است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار