علیرضا کاظمی: باید فضای امید، نشاط و تحرک را در بین افراد پیشکسوت افزایش دهیم
اولین وظیفه خود در فضای تعلیم و تربیت و جامعه نهادینه کردن فضای تکریم، تعظیم و قدرشناسی از بزرگان تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اولین وظیفه خود را در فضای تعلیم و تربیت و جامعه ترسیم و نهادینه کردن فضای تکریم، تعظیم و قدرشناسی از بزرگان تعلیم و تربیت دانست.
علیرضا کاظمی در جمع اعضای کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استانهای مختلف که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر گردهم آمدند، ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین بزرگان تعلیم و تربیت، شخصیت احمد صافی را پرافتخار و سرآمد در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: «امام حسین (ع) روایتی دارند و توصیهای به مردم میکنند که در مکارم اخلاق برهم سبقت بگیرید و فرصت زندگی در دنیا را برای کسب سود، غنیمت بشمارید که این روایت پیامی دارد. پیامبر اکرم هم فلسفه بعثت خود را در مکارم اخلاق دانستند.»
او ادامه داد: «اگر در جامعهای مکارم اخلاق حکم فرما شد جامعه نبوی، حسینی و فاطمی خواهد بود این مکارم بخشیدن فردی است که در حق ما ظلم کرده، صلهرحم برقرار کردن با فردی که قطع ارتباط کرده و نیکی کردن به فردی است که بدی کرده است.»
کاظمی گفت: «فلسفه بعثت پیامبر اکرم کامل کردن مکارم اخلاق است که این مکارم اوج فضایل اخلاقی یک انسان است. امیدوارم خدا به همه ما این توفیق را بدهد که در این پیچ و خم و سختیهای روزگار در رویارویی با مردم و جامعه کسب مکارم اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش گفت: «در مکتب و دین اسلام خصوصا در فضای تعلیم و تربیت هرچه انسان مسنتر میشود بار مسئولیت، میدان اثرگذاری و اثربخشی او بیشتر میشود و از منظر قرآن نیز مسیولیت او بیشتر خواهد شد زیرا تعلیم و تربیت، معلمی و مربی تعطیلبردار نیست زیرا عشق پرورش دادن هرروز در فرد شعلهورتر میشود.»
او اولین وظیفه خود را در فضای تعلیم و تربیت و جامعه ترسیم و نهادینه کردن فضای تکریم، تعظیم و قدرشناسی از بزرگان تعلیم و تربیت دانست و افزود: «سرمایه انسانی بسیار مهم است زیرا کولهبار سنگینی از مسولیتها را در حوزههای مختلف بر دوش دارد.»
کاظمی ادامه داد: «در مبانی دینی و نظری دیده شده و آن متمایز قایل شدن بین فضای تعلیم و تربیت با فضاهای دیگر است که بزرگترین چالش نگرشی کشور در حوزه نگاه به پیشکسوتان در بعد سرمایه انسانی محسوب میشود.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش گفت: «در فضای تعلیم و تربیت هرچه فرد مسن میشود پخته تر، موثرتر و معنویتر خواهد شد و اثرگذاری آن برای جامعه مخاطب افزایش مییابد که اکنون شکاف عمیقی بین گفتمانها و اقدامات داریم.»
او ادامه داد: «باید فضای امید، نشاط و تحرک را در بین افراد پیشکسوت افزایش دهیم و منزلت و معیشت این افراد باید مورد اولویت ما باشد لذا هر اقدامی در استانها باید در این زمینه بسترسازی شود.»
کاظمی به طراحی فعالیتهای فرهنگی و تربیتی اشاره کرد و گفت: «مهمترین موضوع فعالیتهای گروهی و تیمی است که یک بازنشسته به آن نیاز دارد ما به سهم خود در زمانهای گذشته تاسیس کانون فرهنگی تربیتی پیشکسوتان را پیشنهاد دادیم. در این صورت میتوان از ظرفیت این افراد در بخشهای مختلف استفاده کنیم.»
در این مراسم برخی از افراد پیشکسوت به بیان دغدغههای خود در حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پرداختند.
ارسال دیدگاه