مدیرکل آموزش و پرروش اردبیل بیان کرد؛
ضرورت ارتقا کیفیت و ایجاد زمینه رقابت پذیری در مدارس غیر دولتی
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ارتقا کیفیت و ایجاد زمینه رقابت پذیری در مدارس غیر دولتی گفت: زمینه بگونه ای فراهم شود تا بخش خصوصی در حوزه آموزشی همانند حوزه اقتصادی نسبت به بخش دولتی اثر بخشی بیشتری داشته باشد.
به گزارش پانا، احمد ناصری در کارگاه هم اندیشی و آموزشی مدیران و موسسان مدارس متوسطه دوره دوم استان ضمن ابراز همدردی با هم وطنان حادثه دیده در زلزله اخیر شمالغرب کشور، اظهار داشت: از هیچ تلاشی برای کمک به هم وطنانمان نباید دریغ کنیم، زیرا تنها در این صورت است که می توانیم حس همبستگی ملی را تقویت کنیم.
ناصری در ادامه با تاکید بر اهمیت توسعه بخش غیر دولتی خاطر نشان ساخت: نقشی که مدارس غیر دولتی در حوزه تعلیم و تربیت ایفا می کنند، بسیار برجسته می باشد، بطوریکه آثار مثبت آن باعث شده است، دولت تدبیر و امید در ایجاد و توسعه آن اهتمام ویژه ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور ۱۱.۵ درصد می باشد و استان اردبیل نرخ ۱۴.۸ درصد را در بیکاری به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: مدارس غیر دولتی با ایجاد اشتغال برای نیروهای آزاد در راستای کاهش نرخ بیکاری گام موثری برداشته است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل با عنوان اینکه آموزش و پرورش برای اداره دانش آموزان در بخش دولتی متحمل هزینه می شود، یادآوری کرد: تحصیل بیش از ۳۶ هزار نفر دانش آموز در مدارس غیر دولتی بیانگر این است که این بخش باعث کاهش هزینه های دولت در حوزه آموزش و پرورش شده است.
احمد ناصری همچنین تقویت فرهنگ هزینه کردن برای خدمات آموزشی را از جمله دیگر مزیت های مدارس غیر دولتی دانست و گفت: توسعه مدارس غیر دولتی باعث شده است تا خانواده ها در سبد اقتصادی خود هزینه ای را برای تحصیل فرزندان خود کنار بگذارند.
ناصری به حضور همکاران فرهنگی شاغل و بازنشسته دراین مدارس و مراکز آموزشی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مدارس غیر دولتی در واقع امکانی را برای تقویت منابع مالی و سطح معیشت این همکاران فراهم آورده است.
وی مدارس غیر دولتی را به عنوان ثروت مادی و معنوی در حوزه تعلیم و تربیت یاد کرد و خاطرنشان ساخت: علاوه بر ثروت مادی که در این مدارس برای آموزش و پرورش ایجاد شده است، اعتماد والدین برای تحصیل دانش آموزان در اینگونه مدارس خود ثروتی معنوی است که باید بدان ارزش قایل شد.
دبیر شورای آموزش و پرورش استان ادامه داد: خلاقیت و نوآوری در فرایند تعلیم و تربیت که در مدارس غیر دولتی بوجود آمده است، بعنوان اندوخته ای برای آموزش و پرورش است.
احمد ناصری با بیان اینکه نظارت باید ماهیت مشاوره ای و آموزشی داشته باشد، خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه موسسین مدارس غیردولتی و همچنین مراکز آموزش علمی عمدتا از نیروهای آموزش و پرورش هستند، معتقدیم که نظارت درونی و رعایت شاخص ها و اصول های تعیین شده در سند تحول بنیادین بسیار کارساز خواهد بود.
ناصری افزود: مدارس غیر دولتی نیز باید زمینه را فراهم کند تا آموزش و پرورش در بخش نظارت بیرونی بتواند برخی از مسایل را بر اساس استانداردهای آموزشی مورد بررسی و نظارت قرار دهد.
وی رسالت نظام آموزشی و پرورشی را تربیت نسل آینده عنوان کرد و گفت: در جهت تحقق این امر بخش غیردولتی و آموزش و پرورش در کنار هم و با عمل کردن به ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین می توانند در تربیت این نسل تاثیر گذار باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ارتقا کیفیت و ایجاد زمینه رقابت پذیری در مدارس غیر دولتی گفت: زمینه بگونه ای فراهم شود تا بخش خصوصی در حوزه آموزشی همانند حوزه اقتصادی نسبت به بخش دولتی اثر بخشی بیشتری داشته باشد.
احمد ناصری همچنین اضافه کرد:اگر خدمات آموزشی مدارس غیردولتی کیفیت لازم را داشته باشند این مدارس به عنوان یک الگو و نمونه مطرح خواهند شد و والدین از نام نویسی فرزندانشان در این گونه مدارس استقبال خواهند کرد.
ناصری در پایان از حمایت های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بخش غیر دولتی خبر داد و گفت: آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در راستای عمل به سیاست های دولت تدبیر و امید از هیچ حمایتی از مدارس غیر دولتی غافل نخواهد سد.
رییس اداره مشارکت های مردمی و امور شوراها نیز در این جلسه گفت: مدارس غیر دولتی در جذب دانش آموزان در سال تحصیلی جدید بسیار خوب عمل کرده اند، بطوریکه تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ از ۳۳ هزارو ۳۷۸ نفر به ۳۶ هزارو ۲۸۵ نفر در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ افزایش پیدا کرده است.
رسول پنداشته همچنین افزود: در سال تحصیلی گذشته ۵۲۴ آموزشگاه فعالیت می کردند که این تعداد در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به ۵۵۰ آموزشگاه ارتقا یافته است.
پنداشته با بیان اینکه در حال حاضر ۵هزار نیروی آزاد، شاغل و بازنشسته در این مدارس مشغول به کار می باشند، گفت: تلاش مدارس غیر دولتی در اختصاص رتبه های خوب در آزمون کنکور سراسری نیز ستودنی است.
ارسال دیدگاه