وزیر آموزش و پرورش در نشست هماندیشی با اعضای شورای اطلاعرسانی دولت خبر داد:
امضای تفاهمنامه ساخت ۷ هزار مدرسه و برچیدن هزار مدرسه سنگی/ تعیین ۵ هزار تیم برای اجرای نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش» بزرگترین رسانه زنده دولت و حاکمیت است.

علیرضا کاظمی صبح امروز دوشنبه هشتم اردیبهشتماه در جمع مدیران روابط عمومی دستگاههای دولتی که با حضور رئیس و اعضای شورای اطلاعرسانی دولت در سالن جلسات آن وزارتخانه برگزار شد ضمن بزرگداشت هفته مقام معلم گفت: یاد و نام تمامی معلمان پرافتخار و پرآوازهای که برای نظام تعلیم و تربیت زحمت کشیدهاند و به ویژه شهیدان مطهری، رجایی و باهنر را که اسوه معلمی بودهاند؛ گرامی میداریم.
وی در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه امروز رسانه در تمامی ابعاد، قدرتهای اجرایی و ساختاری دنیا نقش مهمی را ایفا میکند، گفت: اگر مجموعهای در این بخش قدرتمند باشد تمامی بخشها نیز از آن تاثیر میپذیرند در عین حال ضعف این حوزه اثرات منفی و جبرانناپذیری خواهد داشت..
کاظمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگترین رسانه زنده دولت و حاکمیت است، گفت: هیچ دستگاهی پیدا نمیشود که روزانه قدرت ایجاد ارتباط و انتقال پیام برای۴۰ میلیون مخاطب را داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید شریک راهبردی شورای اطلاعرسانی دولت باشد، افزود: آموزش و پرورش هم به صورت مستقیم و واقعی و هم به صورت مجازی میتواند در انتقال اطلاعات و اخبار مؤثر باشد. شبکه شاد به صورت مویرگی تا دل روستاها میورد؛ از این رو میتوان با ایجاد و تدوین یک رسانه مناسب به انتشار اخبار پرداخت.
کاظمی در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش را باید متفاوت از سایر دستگاهها دید، بیان کرد: از آنجا که جامعه مخاطبان این دستگاه، گسترده و عظیم هستند ضرورت دارد با افزایش رضایتمندی از این ظرفیت در جهت انتشار اخبار امیدبخش بهره گرفت.
کاظمی در ادامه با تأکید بر اینکه موضوع توسعه عدالت آموزشی که مورد تأکید دکتر پزشکیان است با دو رویکرد در حال پیگیری است، افزود: رویکرد توسعه فضاهای آموزشی و کیفیتبخشی به آموزش از جمله آنها هستند. مسیر اول زیرساخت مسیر دوم است. مسیر اول محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی است که در این محور چند کار انجام شده است. نظام مسائل فضا و تجهیزات به تفکیک استان و منطقه استخراج و در شش بخش دستهبندی شده است که شامل مدارس کانکسی، سنگی، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر و چهارم پروژههای نیمهتمام، مناطقی که سرانه آموزشی زیر سه متر دارند و مناطقی که فضاهای آموزشی آنها زیر میانگین فضاهای آموزشی کشور است.
بیش از ۵ هزار تیم برای انجام پروژهها مشخص شدهاند
وی افزود: این برش در استان و در سطح منطقه نیز دیده شده است. به عبارتی اطلس وضعیت موجود و ظرفیتهای منطقه، گروههای جهادی نیز مشخص شدند. بیش از ۵ هزار تیم برای انجام پروژهها مشخص شدهاند. همچنین یک اتاق رصد به صورت لحظهای مسیر عملیات را رصد و کنترل می کند.
ساخت ۷ هزار مدرسه و برچیدن هزار مدرسه سنگی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاهها
کاظمی با اشاره به این که استانداران پای کار این نهضت هستند، گفت: الگوی عملی برای این مهم نیز ترسیم شده است. در همین راستا تفاهمنامهای با سردار سلامی برای ساخت ۷ هزار مدرسه و برچیدن هزار مدرسه سنگی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاهها منعقد شده است.
وی با تأکید بر این که وزارتخانههای دیگر نیز پای این کار هستند، گفت: خیرین در این حوزه مشارکت وسیعی دارند. مستندانی نیز در این حوزه نیز در حال تدوین است تا برای مخاطبین و جامعه هدف گزارش مبسوطی ارائه دهیم.
کاظمی تصریح کرد: بنا داریم در هفته دولت دستاوردهای این ابر پروژه را برای مردم گزارش دهیم و این افق دید آموزش و پرورش است .
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که توسعه عدالت در کیفیت بیش از فضا اثربخش است، گفت: ما نیز مانند دکتر پزشکیان معتقدیم که میتوانیم بدون پول و امکانات با اتکا و ابتنا بر مشارکت مردم و ایجاد باور قلبی به این نهضت، کیفیت آموزشی مدارس دولتی را افزایش دهیم.
وی افزود: از این رو مسیری طراحی کردیم که دو معاونت ابتدایی و متوسطه به صورت مستمر در حال توانمندسازی معلمان و مدیران با هدف کیفیت بخشی آموزشی هستند.
به گفته کاظمی؛ زمانی تحول در مدرسه اتفاق میافتد که مدیر، قدرت ترسیم وضع موجود، وضع مطلوب، برنامهریزی و ظرفیتشناسی پیرامون مدرسه و مهارتهای تعاملی را داشته باشد.
کاظمی با اشاره به تأکید دکتر پزشکیان بر ایجاد تحول در کلاس و برنامه درسی، تصریح کرد: مقرر شد در این حوزه، مهارتهای دانش آموزی معلمان را در حوزه درس تخصصی افزایش دهیم. همچنین آشنابی با روشهای یادگیری و یاددهی فعال به طوری که دانش آموز فعال و معلم راهبر شود در دست انجام است.
وی افزود: کنشگر اصلی در کلاس درس باید دانشآموز باشد. تغییر و تحول در چیدمان کلاس درس از دیگر برنامههاست. ارتقای نرمافزار در کلاس درس نیز از دیگر راهبردهای ما در این برنامه محسوب میشود و در شهر قدس هم به صورت کامل در حال انجام است. بنا داریم با حضور دکتر پزشکیان در شهر قدس، افتتاحیه بزرگی صورت گیرد.
ارسال دیدگاه