معاون آموزش ابتدایی در نشست مشترک شوراهای آموزش و پرورش فسا، ششده و قرهبلاغ و شیبکوه استان فارس، تاکید کرد:
احیای طرح گلستانخوانی دانشآموزان در مدارس بهعنوان یک فرصت تربیتی و هویتبخشی ضروری است
معلمان محور تحول، عدالت و کیفیت در آموزش هستند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ا اشاره به نقش کلیدی آموزگاران در ارتقای کیفیت یادگیری، بر ضرورت تحول در روشهای تدریس، ایجاد محیطهای مثبت یادگیری و اجرای عدالت آموزشی تأکید کرد.

رضوان حکیمزاده در جلسه مشترک اعضای شورای آموزش و پرورش شهرستان فسا و مناطق شیبکوه و ششده و قرهبلاغ استان با اشاره به بازدید خود از موزه فرهنگ فسا، افزود: ایجاد این موزه در این شهرستان بسیار ارزشمند است لذا دانشآموزان در بازدید از این موزه تاریخی به اصالت خود پی میبرند. در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم، ضروری است کارگروهی مشخص ویژه هر یک از پروژههای قرار گرفته در این طرح، انتخاب شوند تا فعالیتهای مرتبط با پروژه را پیگیری کنند.
وی در ادامه افزود: افزایش کیفیت آموزشی حق همه مسلم دانشآموزان است به ویژه دانشآموزان مناطق محروم و عشایری باید در اولویت نهضت مدرسهسازی قرار گیرند. اگر کودکی نتواند دوره ابتدایی را به خوبی بگذراند ممکن است در ادامه زندگی با شکست مواجه شود.
حکیمزاده درباره پیگیریهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه تحقق توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی، افزود: بنیاد یادگیری در دوره ابتدایی پیگیر تحقق توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی است. در دولت وفاق ملی، بیشتر از هر زمان دیگری فرصت طلایی در اختیار آموزش و پرورش است تا توسعه و پیشرفت همه جانبه را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره گرامیداشت مقام معلم گفت: هر چند نمیشود قدردان زحمات معلم باشیم اما در هفته معلم به گونه ای عمل کنیم تا معلم احساس کند جامعه قدردان خدمات وی است. احیای طرح گلستان خوانی دانشآموزان در مدارس به عنوان یک فرصت تربیتی و هویت بخشی، امری ضروری است لذا این مهم بایددر دستور آموزش و پرورش فارس قرار گیرد.
حکیمزاده در ادامه افزود: شهید جاویدی از رزمندگان شهرستان فسا در دوران دفاع مقدس از شهدایی است که امام(ره) بر پیشانی او بوسه زده است لذا چقدر خوب است چنین شهدایی به دانشآموزان معرفی شوند. هر چقدر برای پنج سال اول زندگی کودکان سرمایهگذاری کنیم به سلامت و موفقیت آنها در زندگی شانکمک کردهایم.
وی افزود: ارتباط بین دانشگاه و آموزش و پرورش می تواند در رشد علمی دانش آموزان موثر باشد. هر چند بچه ها دارای قلب های کوچکی هستند، اما درک بزرگی از مسائل دارند. موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار مهم است و نیازمندیم که همواره طرح نماد را در دستور جلسات شوراهای آموزش و پرورش قرار دهیم.
حکیمزاده همچنین گفت: نجات یک انسان، نجات یک زندگی و یک جامعه است و برای معلم در زمره باقیات و صالحات قرار میگیرد. افراد بزرگی در استان فارس برای نظام تعلیم و تربیت در سطح ملی تلاش میکنند و این یک فرصت و یک سرمایه ارزشمند برای استان فارس است.
حکیمزاده در این مراسم که با حضور جمعی از معلمان، مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش شهرستان فسا برگزار شد، گفت: در راستای ایجاد تحول در آموزش ابتدایی، باید تمرکز اصلی ما بر ایجاد محیطهایی باشد که در آن دانشآموزان با احساس امنیت، شادی، و علاقه به یادگیری، در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیرند.
وی با تأکید بر اهمیت تقویت مهارتهای حرفهای معلمان افزود: ما نمیتوانیم با روشهای سنتی و تکراری، به نتایج متفاوت و تحولآفرین برسیم. تغییر در نگاه به دانشآموزان، بهرهگیری از روشهای فعال یاددهی – یادگیری و مشارکت دادن دانشآموزان در فرآیند آموزش، لازمه تحقق تحول است.
معاون وزیر، عدالت آموزشی را از اولویتهای راهبردی وزارت آموزش و پرورش خواند و با اشاره به طرح «حامی» گفت: در این طرح، معلمان داوطلب با همراهی مدیران مدارس، دانشآموزان در معرض افت تحصیلی یا بازمانده از تحصیل را تحت حمایت آموزشی قرار میدهند. این حمایت نه صرفاً براساس نمره و معدل، بلکه بر پایه نگاه انسانی، تربیتی و مسئولیتپذیرانه نسبت به آینده کودکان کشور شکل گرفته است.
حکیمزاده با قدردانی از تلاشهای معلمان و همراهی آنها در مسیر ارتقای کیفیت آموزش، گفت: مربیانی که فراتر از وظایف اداری خود، دل در گرو تربیت نسل آینده دارند، سرمایههای واقعی نظام تعلیم و تربیت هستند. آموزش ابتدایی سنگبنای عدالت آموزشی و ضامن آینده جامعه است.
وی در پایان از مسئولان آموزش و پرورش استان فارس خواست با برنامهریزی مؤثر، زمینه مشارکت بیشتر فرهنگیان در برنامههای تحولی وزارت را فراهم کنند و بر اهمیت شاخصمحوری و نگاه تحلیلی در برنامهریزیهای آموزشی تأکید کرد.
محسن کلاری؛ مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت: برنامه های بزرگداشت مقام معلم باید به خوبی و با کیفیت و در شأن معلم برگزار شود. با توجه به تاکید رئیس جمهور بر نهضت مدرسه سازی ، انتظار می رود همه دستگاه در قالب قرارگاه تجمیع شوند و به یاری آموزش و پرورش و در امر مدرسه سازی بشتابند.
وی همچنین افزود: نهاد و دستگاه های دیگر با تعامل بیش از پیش با آموزش و پرورش در راستای رفع موانع آموزشی و پرورشی، تلاش کنند.
ارسال دیدگاه