ملکی در آیین افتتاحیه اردوی ملی خبرنگار مسئلهمحور پانا:
مزیت خبرگزاری پانا، دانشآموزی بودن این خبرگزاری است/ پانا باید روایت و صدای دانشآموزان ایران باشد/تاکید معاون پرورشی و فرهنگی بر نقش دادن به دانشآموز
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی در مراسم افتتاحیه اردوی دانشآموزی خبرگزاری پانا، از نقش دادن به دانشآموز گفت و ویژگیهای خبرگزاری پانا را برشمرد.

صادق حسینزاده ملکی معاون پرورشی و فرهنگی در مراسم افتتاحیه اردوی ملی خبرگزاری پانا که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، از اهمیت خبرنویسی و گزارشنویسی برای دانشآموز خبرنگاران پانا گفت.
ملکی با اشاره به فعالیت خبرگزاری پانا گفت: پانا هنوز با جایگاه اصلی خود فاصله دارد این خبرگزاری ویژگیهایی دارد که اگر به آنان توجه کند معتقدم جزو مهمترین و برترین رسانههای کشور و منطقه میشود.
وی در ادامه مزیت نسبی پانا را دانشآموزی بودن آن ذکر و اظهار کرد: پانا باید صدای دانشآموزان باشد و صدای آنان را به جامعه منتقل کند. خبرگزاری پانا باید منعکس کننده تصویر حقیقی نوجوانان ایرانی به جامعه و منطقه باشد و دغدغههای دانشآموزان را به جامعه برساند.
معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید بر اینکه پانا باید روایت دانشآموزان باشد عنوان کرد: این بدین معنی نیست که همه خبرنگاران پانا دانشآموز باشند البته که باید اکثریت خبرنگاران این خبرگزاری، دانشآموز باشند اما باید متخصصان این عرصه، کمککننده عرصه خبرنگاری و خبررسانی دانشآموزان و روایتگری رسانهای آنان باشند.
وی با اشاره به اینکه پانا باید صدا، تصویر و روایت دانشآموزان باشد گفت: صفحات مجازی پانا باید مملو از روایتهای دانشآموزی و تصویر واقعیتهای نوجوانان ایران برای مخابره شدن به دنیا باشد.
وی تاکید کرد: پانا یک زاویه و یک نگاه متفاوت از یک مسیر اختصاصی است سن دانشآموزی، سن انواع نوآوریها و خلاقیتها همچنین جوشش ابتکارات است.
وی خطاب به دانشآموز خبرنگاران پانا افزود: برای قویتر شدن قلم نویسندگی خود و سوژهیابیهای قویتر، کتابهای شهید آوینی را مطالعه کنید. ایشان قلم قوی دارد میتوان از زاویه نگاه و واژهگزینیهای شهید آوینی در انواع نویسندگیها و گزارشنویسیها و خبرنگاریها الگو گرفت.
ملکی در ادامه با اشاره به فعالیت حوزه پرورشی و فرهنگی عنوان کرد: در حوزه پرورشی و نظام تعلیم و تربیت باید تحولات زیادی داشته باشیم اگر نقش و مسئولیت نوجوانان و دانشآموزان در نظام تعلیم و تربیت به رسمیت شناخته شود بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کشور حل خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اشکالات این است که به غلط، نسبت به نوجوانی، کودکانگاری کردهایم افزود: اگر به نوجوان میدان و نقش داده شود در بسیاری از حوزههای فرهنگی حتی بهتر از بزرگسالان فعالیت میکنند.
وی همچنین اضافه کرد: جنس نوجوان ایرانی، ظرفیتهایی دارد که میتواند اتفاقات زیادی را رقم بزند این میدان را باید آموزش و پرورش در اختیار دانشآموز قرار دهد، یکی از مطالبات ما در اختیار قرار گرفتن این میدان و نقش است.
گفتنی است اردوی ملی «خبرنگار مسئلهمحور پانا» با مشارکت ۹۰ دانشآموز پسر و ۱۰۷ دانشآموز دختر از سراسر کشور، بهعنوان یکی از بزرگترین برنامههای ملی در حوزه تربیت خبرنگاران نوجوان، از امروز دوم اردیبهشتماه برای گروه پسران در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز بهکار کرد. این اردو تا چهارم اردیبهشت برای پسران و از ششم تا نهم اردیبهشتماه برای دختران ادامه خواهد داشت.
دانشآموزان شرکتکننده که پس از ارزیابی و پالایشی دقیق از میان بیش از هزار متقاضی انتخاب شدهاند، در قالب هفت کارگاه مسئلهمحور شامل: «ایران جان»، «روایت پیشرفت»، «روایت مدرسه»، «بینالملل و محور مقاومت»، «محیط زیست»، «کشاورزی و دامپروری»، و «علم و فناوری» به فعالیت میپردازند.
این کارگاهها بر پایه چهار مهارت کلیدی شامل خبرنویسی، گزارشنویسی، گزارش ویدیویی و موشنگرافی و همچنین عکاسی و اینفوگرافی طراحی شدهاند. دانشآموزان در روز دوم اردو بازدیدهای تخصصی از مراکز مرتبط با حوزه کارگاه خود خواهند داشت تا تولیدات خبری خود را به صورت میدانی تهیه کنند.
همچنین در طول اردو میزگردهای خبری و جلسات منتورینگ با حضور مربیان و خبرنگاران باتجربه برگزار میشود. در این فرایند، دانشآموزان در قالب گروههای چهارگانه با بهرهگیری از امکانات سختافزاری مانند لپتاپ به تولید محتوا و انتشار آن در بستر سایت پانا میپردازند.
ارسال دیدگاه