دبیر ادبیات دبیرستان حضرت الزهرا(س) اشتهارد:
پوشش نسبی نثر فارسی در کتب درسی عامل حفاظت است
کرج (پانا) - دبیر زبان و ادبیات فارسی شهرستان اشتهارد گفت: وضعیت نثر فارسی در کتب درسی و روشهای تدریس همچنین نقش معلمان و انتظارات از آموزش و پرورش در پاسداری و حفاظت آن موثر است.

فاطمه بلوچ درگفتوگو با پانا عنوان کرد: «متاسفانه روشهای تدریس در مدارس آنطور که باید جذاب نیست، عواملی مانند کمبود زمان، بودجهبندی و شلوغی کلاسها، موجب شده تا هم معلمان و هم دانشآموزان تنها به ارائه سریع مطالب درسی اکتفا کنند، استفاده از فیلمهای آموزشی، پادکستهای ادبی و ارائه مطالب مرتبط با درس میتواند به افزایش علاقه دانشآموزان به نثر فارسی کمک شایانی کند.»
وی با اشاره به پوشش نثر فارسی در کتب درسی گفت: «ما نیازمند تلاش بیشتری هستیم. عدم ارتباط دانشآموزان با ادبیات کلاسیک، کمبود انگیزه و عدم شناخت کافی از نثر کهن، از جمله چالشهای پیشرو است که نقش مؤلفان در برنامهریزی و ارائه محتوای جذاب بسیار حیاتی است.»
بلوچ به اقدامات مثبت انجام شده در زمینه نثر فارسی خواستار توجه بیشتر آموزش و پرورش به این حوزه شد و گفت: «ایجاد زمان بیشتر برای تدریس، برگزاری جشنوارهها و مسابقات، بازنگری در کتابهای درسی و شناخت نسل جدید و ایجاد ارتباط صحیح آنها با نثر فارسی، از جمله انتظارات ما از آموزش و پرورش است تا گامی مؤثر در جهت ارتقای این حوزه برداشته شود.»
بلوچ در ادامه به سخن ارزشمند شمس تبریزی که «سخن گفتن، جان پروردن است و نوشتن جان کندن» بر اهمیت مطالعه، ایجاد علاقه و شناخت عمیق از ادبیات کلاسیک تاکید و بیان کرد: «برای تقویت مهارتهای نویسندگی در دانشآموزان باید بر این ۳ عامل مهم تمرکز کرد؛ همچنین معلمان پاسداران سنگر زبان و ادبیات فارسی هستند و ایجاد علاقه، ارائه محتوای جذاب و ایجاد انگیزه در دانشآموزان از جمله وظایف خطیر معلمان است.»
در پایان دبیر زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اهمیت بزرگداشت نثر فارسی گفت: «ادبیات کلید هویت یک ملت است. بزرگداشت و تکریم نثر فارسی در جهت حفظ و ارتقای فرهنگ، زنده ماندن تاریخ و داشتن نسلی فعال و پویا، امری ضروری است؛ نثر فارسی استواری، اصالت، زیبایی و پیامآور تاریخ است و ما به آن به عنوان ابزار حفظ فرهنگ و سلاحی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیازمندیم.»
ارسال دیدگاه