درخشش دانشآموزان ایرانی در دومیندورهمسابقات بینالمللی علمیپژوهشی "مفتاحکاپ"
تهران (پانا) - دومین دوره مسابقات علمیپژوهشی «مفتاحکاپ» اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور دانشآموزان از شهرهای مختلف ایران و کشورهای خارجی در شهر مشهد برگزار شد و از ایده تا اجرا، از اشک تا لبخند، همه چیز برای ساختن آیندهای روشنتر کنار هم جمع شده بود.

این رقابت علمی با هدف کشف استعدادها، پرورش خلاقیت و ارتقای توانمندیهای پژوهشی دانشآموزان، به همت مؤسسه آموزشی مفتاح برگزار شد و شاهد حضور پرشور بیش از ۹۰ شرکتکننده حضوری از تهران، بیش از ۱۳۰ شرکتکننده آنلاین از سراسر کشور و نیز دانشآموزانی از کشورهای مصر و اندونزی بود.
حمید غلامی، سخنگوی مؤسسه آموزشی مفتاح و دبیر این مسابقات، در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «امسال برای نخستین بار شاهد حضور بینالمللی شرکتکنندگان در مسابقات بودیم. چهار تیم از کشور مصر و یک تیم از اندونزی بهصورت آنلاین در این دوره شرکت کردند و داوری آنها نیز بهصورت برخط انجام شد. امیدواریم در سال آینده شرایط برای حضور حضوری دانشآموزان بینالمللی نیز فراهم شود.»
وی افزود: «در این دوره از مسابقات، دانشآموزانی از مدارس مختلف مشهد و همچنین مدارس تهران از جمله مدارس سوده، نقش نو، آینده برتر و دانشجو حضور یافتند. مسابقات در قالب رشتههای علمی و پژوهشی متنوع برگزار شد و سطح کیفی رقابتها نشان از رشد علمی شرکتکنندگان داشت.»
وی عنوان کرد: «مسابقات مفتاحکاپ در رشتههای مختلفی از جمله رباتیک مسیریاب، کمیکار، مقالات علمی، گلایدر، هوافضا، لیگ معماری، سازه هدفمند کارگاهی و همچنین گرایشهای جدیدی مانند «ماموریت نجات»، «برنامهنویسی» و «معماری» برگزار شد. به گفته مسئولان برگزاری، این رشتههای جدید از پرمخاطبترین و پژوهشیترین بخشهای رقابتها بودند.»
غلامی در ادامه تصریح کرد: «از لحظات ابتدایی صبح، شاهد حضور پرانرژی دانشآموزان و خانوادههای آنان بودیم. شور و شوق و تلاش شرکتکنندگان از تمام گروههای سنی ابتدایی، متوسطه اول و دوم، فضای مسابقات را به محیطی پویا و علمی تبدیل کرده بود.»
وی همچنین از حضور کادر داوری مجرب از شهرهای تهران و مشهد و همچنین داوران آنلاین تقدیر کرد و افزود: «هومن غریبزاده، با سابقه بیش از یک دهه فعالیت در حوزه پژوهش، راهنماییهای ارزشمندی به شرکتکنندگان ارائه داد.»
در حاشیه این رقابتها، برخی از دانشآموزان شرکتکننده نیز از تجربیات خود گفتند. محمدصدرا مختاری، دانشآموز پایه هشتم از مدرسه متاح، اظهار کرد: «هرچه در مراحل مسابقه جلوتر رفتیم، رقابت جدیتر و هیجانانگیزتر شد. خوشحالم که دانشآموزان پایههای پایینتر هم در این رقابتها دیده شدند.»
یکتا نعیمی، دانشآموز پایه نهم مؤسسه مفتاح نیز گفت: «با امید به موفقیت در مسابقات شرکت کردیم و از تمام تلاشی که انجام دادیم رضایت داریم. فضای علمی این مسابقات برای من انگیزهبخش بود.»
تارا هدیهلو، دانشآموز مجتمع دانشجو و برنده مقام سوم در بخش سازه هدفمند کارگاهی، درباره روند ساخت سازه گفت: «در طول هفت ساعت قرنطینه، اختلافنظر زیادی بین اعضای تیم وجود داشت اما در نهایت سازه ما موفق شد وزنه چهار کیلویی را تحمل کند و به نتیجه رسیدیم.»
در پایان، غلامی ضمن قدردانی از همراهی مربیان، داوران و خانوادهها، ابراز امیدواری کرد که دوره سوم این رقابتها با حضور گستردهتر دانشآموزان داخلی و خارجی و در سطحی بینالمللیتر برگزار شود.
ارسال دیدگاه