در گفتوگو با پانا:
ارسال بیش از ۷۰۰ کتاب دستساز فقط با پخش دو قسمت «هدهد سفید»
تهران (پانا) - کارگردان برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» میگوید تنها پس از پخش دو قسمت اول این برنامه، بیش از ۷۰۰ کتاب دستساز از سوی کودکان برایشان ارسال شده است، این استقبال کمنظیر نشان میدهد برنامه با ساختاری نمایشی و مشارکت کتابخانهها توانسته جای خود را در دل مخاطبان باز کند و آنها را به دنیای کتاب، نوشتن و خلاقیت نزدیکتر سازد.

«هدهد سفید» یکی از معدود تولیدات خلاقانه در حوزه کودک است که با تمرکز بر ترویج کتابخوانی و افزایش خلاقیت کودکان، سعی دارد فضایی متفاوت و آموزنده برای نسل امروز فراهم کند. این برنامه که از شبکه آموزش سیما پخش میشود، با نگاهی نو به یادگیری و تجربه، کودکان را به ساخت کتابهای دستساز، نوشتن داستان و تعامل فعال با موضوع کتاب دعوت میکند. در این مسیر، از عناصر نمایشی، عروسک، ربات و همچنین حضور در شهرستانها استفاده شده تا جذابیت برنامه بیشتر شود. در ادامه گفتوگوی ما را با وحید یوسفی، کارگردان «هدهد سفید»، میخوانید.
مختصری از پیشینه تهیه و تولید این برنامه بگویید؟
در فصل اول، مشکلاتی در طراحی فرم برنامه وجود داشت که باعث شد نتوانیم به شکل مناسبی با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. در فصل دوم، با اصلاحات چشمگیر در ساختار نمایشی، به ویژه با اضافه کردن عروسک هدهد و بهرهگیری از بازیگران کودک، توانستیم ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنیم. این تغییرات کمک کردند تا بچهها نه تنها از برنامه لذت ببرند، بلکه با محتوای آن ارتباط بهتری برقرار کنند.
این اقدام بر چه هدفی مبتنی بوده و این برنامه در فصل دوم چه تفاوتی به فصل یک دارد؟
هدف ما در این برنامه این بود که با ایجاد فضایی آموزشی و سرگرمکننده، خلاقیت و نویسندگی را به کودکان معرفی کنیم. در فصل اول، علیرغم تلاشها، فرم برنامه مناسب مخاطب نبود. اما در فصل دوم، تغییرات زیادی در فرم نمایشی و نحوه ارتباط با مخاطب ایجاد شد. اضافه کردن عروسک هدهد، بازیگران کودک و افزایش تعاملات فعال باعث شد تا مخاطب بتواند به شکلی عمیقتر و جذابتر با برنامه ارتباط برقرار کند.
در این مدت تا چه اندازه موفق به جلب نظر اهالی کتاب شدهاید؟ چقدر استقبال کردهاند؟
بازخوردها از اهالی کتاب در فصل دوم بسیار مثبت بوده است. بسیاری از کتابداران و نویسندگان از این برنامه استقبال کردند و به ما اعلام کردند که این برنامه به شکلی نوین به ترویج کتابخوانی و نویسندگی پرداخته است. یکی از کتابداران اشاره کرده بود: "این برنامه میتواند به کودکان کمک کند تا با دنیای نویسندگی ارتباط برقرار کنند.
ارزیابی خودتان از میزان موفقیت این برنامه از زمان شروع فعالیت آن چیست؟ تا چه اندازه موفق به جلب نظر مخاطبان شده؟
با اینکه فقط دو قسمت از پخش برنامه گذشته، مشارکت بالایی از سوی مخاطبان داشتیم. شبکههای اجتماعی ما بیش از ۷۰ هزار بازدید داشته و پیامهای زیادی از مخاطبان دریافت کردهایم که نشاندهنده علاقهمندی آنها به برنامه است. بازخوردها از کودکان و والدین نشان میدهد که برنامه توانسته است در جذب مخاطب موفق عمل کند و تعاملات خوبی ایجاد شده است. این موفقیت، نشان از توجه بیشتر و پاسخگویی به نیازهای کودکان در زمینه آموزشی و سرگرمی دارد.
در مسیر تولید محتوا و برنامه چقدر از نظر اهالی کتاب بهره میگیرید؟
در فصل دوم، جلسات متعددی با اهالی کتاب، نویسندگان و کتابداران برگزار کردیم تا برنامه بتواند محتوای غنیتری را ارائه دهد. این جلسات کمک کرد که محتوای برنامه دقیقتر و متناسب با نیازهای آموزشی و فرهنگی کودکان ساخته شود. همچنین در این فصل، با همکاری نزدیکتر با نهاد کتابخانهها، توانستیم بخشهای بیشتری از برنامه را به معرفی کتابخانه ها و نویسندگی اختصاص دهیم و تجربه یادگیری کودکان را تقویت کنیم.
با توجه به اینکه گروه سنی مد نظر شما کودک و نوجوان هستند و مخاطبان این نسل متفاوتتر از دهههای قبل خود هستند چراکه نقش تکنولوژی نوین ارتباطی و رایانهای از همان ابتدا بر زندگی شان محسوس بوده و با آنها بزرگ شدهاند. در برنامهسازی برای اینها چه تفاوتی قائل شدهاید؟
این نسل با دنیای دیجیتال به شکلی عمیق درگیر است، بنابراین در فصل دوم، به طور ویژهای از فناوریهای نوین و ابزارهای دیجیتال برای افزایش مشارکت فعال کودکان استفاده کردیم. ما به شکلی تعاملمحور به طراحی برنامه پرداختیم؛ نظرسنجیها، مسابقات و همچنین حضور هوشمان (شخصیت رباتی جدید) در برنامه باعث شده که بچهها به شکلی پویا با محتوای آموزشی درگیر شوند. علاوه بر این، استفاده از عروسک هدهد با قابلیتهای حرکتی باعث جذب بیشتر مخاطب شده است.
یکی از نقدهایی که سالهاست به رسانه ملی و همچنین سینما وارد میشود این است که کتاب حضور چندانی در ساختههای آنها ندارد؛ با توجه به ظرفیتی که این شبکه دارد و اقداماتی که تا به امروز انجام دادهاید تا چه اندازه موفق به جبران این جای خالی شدهاید؟
این برنامه به طور کامل بر کتاب و نویسندگی تمرکز دارد و تلاش کردهایم با ساختار جدید، خلأ حضور کتاب در رسانهها را پر کنیم. برنامه به طور مداوم کتابخانه های مختلف را به عنوان فضاهای آموزشی به مخاطبان معرفی میکند. حتی در شرایط محدودیتهای موجود، ما تمام تلاش خود را کردیم تا از طریق داستانها و آموزشهای متنوع، فرهنگ کتابخوانی را در میان کودکان نهادینه کنیم و به نوعی برنامهای بسازیم که بتواند نقشی مهم در ترویج کتاب در رسانه ملی ایفا کند.
در مورد مخاطبان برنامه، آیا شما فکر میکنید که مخاطب فقط کودکان هستند یا بزرگترها هم جذب برنامه میشوند؟
مخاطب اصلی این برنامه کودکان و نوجوانان هستند، اما عروسک هدهد به عنوان یک شخصیت کاملاً مکانیکی و تعاملی جذابیت زیادی برای بزرگترها نیز دارد. ویژگیهای حرکتی هدهد، به ویژه در قسمتهای مختلف، باعث شده که حتی والدین و خانوادهها هم از برنامه لذت ببرند. بخشهای ریتمیک و همچنین تعاملات بازیگران کودک باعث شده که برنامه برای بزرگترها نیز جذاب و آموزنده باشد.
ارسال دیدگاه