پرورش در دل مدرسه؛ نه در ویترین‌ها

تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش آذربایجان‌شرقی در جمع مربیان کاردان سازمان دانش‌آموزی بر ضرورت تحول تربیتی از دل مدرسه، مشارکت دانش‌آموزان و تربیت قله‌محور بر اساس سند تحول بنیادین تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۶۱۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
پرورش در دل مدرسه؛ نه در ویترین‌ها

محمد صادق‌زاده، در اردوی آموزشی مربیان کاردان سازمان دانش‌آموزی استان، با انتقاد از نگاه سطحی به فعالیت‌های تربیتی، بر ضرورت بازتعریف مفهوم تربیت در مدارس تأکید کرد و گفت: امروز اگر بخواهیم تربیت دانش‌آموزان مؤثر و پایدار باشد، باید آن را به‌صورت «تمام‌ساحتی» ببینیم؛ یعنی به جای تمرکز صرف بر کلاس و کتابخانه، موقعیت‌های متنوع یادگیری برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم.

وی افزود: کلاس درس، تنها موقعیت یادگیری نیست. بلکه اردوها، مراسم‌ها، تشکل‌ها و فعالیت‌های غیررسمی از جمله موقعیت‌هایی هستند که می‌توانند در شکل‌گیری شخصیت و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان نقش‌آفرین باشند.

صادق‌زاده با اشاره به مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، اظهار داشت: ما باید به‌سمت «تربیت قله‌محور» حرکت کنیم؛ یعنی دانش‌آموزان را به آرمان‌هایی هدایت کنیم که برای رسیدن به آن‌ها انگیزه داشته باشند، سختی بکشند، تلاش کنند و به خودشان اعتماد داشته باشند. حیات طیبه، آرمانی است که اگر به‌درستی تبیین شود، انسان را از وضعیت موجودِ نامطلوب به وضعیت مطلوب سوق می‌دهد؛ وضعیتی که اکنون وجود ندارد اما باید خلق شود.

او مشارکت دانش‌آموزان را یکی از ارکان این مسیر دانست و تصریح کرد: تربیت زمانی اثربخش خواهد بود که خود دانش‌آموزان در آن نقش داشته باشند. ما بزرگ‌ترها نمی‌توانیم به‌تنهایی برایشان تصمیم بگیریم. باید آن‌ها را درگیر کنیم، نظرشان را بخواهیم، و میدان را به آن‌ها بدهیم. در این میان، مربی نقش محوری دارد؛ کسی که باید با دانش به‌روز، توانمندی بالا و نگاه رشددهنده، زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: اگر دانش‌آموز با هفته قبل خود تفاوتی نداشته باشد، یعنی تغییر و رشدی صورت نگرفته است. بنابراین، باید تربیتی طراحی کنیم که در آن، رشد پیوسته و معنادار وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر جایگاه اخلاقی معلمان، گفت: یکی از اصول مهم در معلمی، امانت‌داری است. ما مسئول رشد دانش‌آموزان هستیم و اگر نتوانیم آن‌ها را به نقطه‌ای بالاتر برسانیم، یعنی در امانت خود کوتاهی کرده‌ایم. معلم باید از این امانت بهره‌برداری درستی کند، بدون اینکه آسیبی وارد شود.

صادق‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت ورود فعالیت‌های پرورشی به دل مدرسه تأکید کرد و گفت: باید از اجرای فعالیت‌های ویترینی که گاهی صرفاً برای نمایش هستند، بکاهیم. هرچند در برخی موارد این نوع فعالیت‌ها برای ایجاد انگیزه یا نمایش اتحاد لازم‌اند، اما اصل بر آن است که فعالیت‌ها عمیق، دانش‌آموزمحور و مدرسه‌محور باشند.

او افزود: هر فعالیتی که در دل مدرسه شکل نگیرد یا توسط خود دانش‌آموزان انجام نشود، فعالیت پرورشی واقعی نیست. باید دانش‌آموز را به مرکز فعالیت‌های تربیتی برگردانیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان در پایان تأکید کرد: نگاه ما به نیروی انسانی باید «رشددهنده» باشد. باید مربیان را تقویت کنیم، دوره‌های آموزشی استمرار یابند و تلاش کنیم تا خروجی این فرایند، نسلی خلاق، توانمند و مسئولیت‌پذیر باشد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار