معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
جشنواره ملی اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری با حضور رئیسجمهور برگزار میشود
تهران (پانا) – معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری جشنواره ملی اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری در اردیبهشتماه سال آینده خبر داد و بیان کرد این جشنواره با حضور رئیسجمهور محترم برگزار خواهد شد و در آن از معلمان برتری که تجربههای خود را در زمینه تحول روشهای آموزشی به اشتراک گذاشتهاند، در سطح ملی تقدیر خواهد شد.

رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در نشستی صمیمی با حضور رئیسجمهور پزشکیان و مدیران مدارس سراسر کشور، گزارشی از اقدامات انجامشده در راستای تحول روشهای تدریس و یادگیری ارائه کرد.
وی با تأکید بر ضرورت جایگزینی روشهای خلاقانه به جای روشهای سنتی در کلاسهای درس، بیان کرد: «هدف اصلی این برنامه، ایجاد تغییر در محیطهای یادگیری است تا دانشآموزان نه تنها مفاهیم درسی را بیاموزند بلکه مهارتهای ضروری برای زندگی در دنیای امروزی را نیز کسب کنند.»
حکیمزاده به روشهای سنتی آموزشی اشاره کرد و افزود: «در این روشها، معلم به عنوان متکلم وحده عمل میکند و فرصت مشارکت را از بسیاری از دانشآموزان میگیرد. پژوهشها نشان میدهند که مشارکت فعال دانشآموزان نه تنها باعث یادگیری عمیقتر میشود بلکه احساس تعلق و ارزشمندی را در آنها تقویت میکند.»
وی تأکید کرد که با ایجاد فضایی مناسب برای مشارکت، میتوان حس اعتماد به نفس و تلاش گروهی را در دانشآموزان افزایش داد.
حکیمزاده همچنین به نقش کلیدی معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری تاکید کرد و گفت: «معلمان به عنوان راهبران آموزشی، نقش کلیدی در هدایت فرآیند تدریس دارند. با مشارکت فعال معلمان و دانشآموزان در فعالیتهای گروهی، میتوانیم محیطی پویا و خلاق ایجاد کنیم که در آن یادگیری به یک فرآیند جذاب و مفرح تبدیل شود.»
وی در ادامه به تشکیل اجتماعات یادگیری معلمان اشاره کرد و افزود: «معلمان در گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره به تبادل تجربیات پرداخته و فیلمهای تدریس خود را در این شبکهها بارگذاری میکنند. این مشارکت نه تنها به بهبود کیفیت تدریس کمک میکند بلکه روحیه همکاری و ارتقای مهارتهای آموزشی را در بین معلمان تقویت میسازد. تاکنون ۵۸۴ سناریو و ۷۹ فیلم تدریس با رویکرد فعال تهیه شده است که نشان میدهد چگونه معلمان میتوانند با اقدامات خلاقانه، کلاسهای درس را به محیطی پویا تبدیل کنند.»
حکیمزاده به برنامههای توانمندسازی معلمان و تحول در روشهای آموزش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: «ما سرفصلهایی مانند توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان، تقویت محیطهای یادگیری مثبت و بهرهگیری از فناوری و یادگیری ترکیبی و همچنین آموزش مهارتهای جدید مانند تفکر انتقادی و حل مسأله را در نظر گرفتهایم.»
این مقام مسئول ادامه داد: «در همکاری با دبیرخانه کشوری، تلاش داریم محتوای تخصصی ویژه معلمان دوره ابتدایی تولید کنیم و سناریوهای آموزشی جدیدی طراحی کنیم که به معلمان این امکان را بدهد تا شیوههای تدریس خود را به روز کنند.»
معاون آموزش ابتدایی در بخش دیگری از سخنانش به چالشهایی که معلمان در هنگام اجرای روشهای نوین تدریس با آنها مواجه هستند، اشاره کرد و افزود: «بسیاری از معلمان در استفاده از فناوریهای نوین و تکنیکهای تدریس جدید با مشکلاتی روبرو هستند. ما در تلاشیم با فراهم آوردن فرصتهای آموزشی و کارگاههای تخصصی، به آنها کمک کنیم تا با تکنولوژیهای روز و شیوههای نوین تدریس آشنا شوند.»
او در پایان از برگزاری جشنواره ملی اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری در اردیبهشتماه سال آینده خبر داد و بیان کرد: «این جشنواره با حضور رئیسجمهور محترم برگزار خواهد شد و در آن از معلمان برتری که تجربههای خود را در زمینه تحول روشهای آموزشی به اشتراک گذاشتهاند، در سطح ملی تقدیر خواهد شد. این رویداد فرصتی است برای نمایش دستاوردهای معلمان در تحول روشهای تدریس و ارائه ایدههای خلاقانه و نوآورانه در بهبود فضای یادگیری.»
ارسال دیدگاه