برگزیده نخستین دوره بینالمللی جایزه معلم:
جایگاه معلم؛ فرهنگی مقدس که نیازمند توجه و احترام است
تهران (پانا) - معلمی که سال گذشته به عنوان یکی از برگزیدگان نخستین دوره بینالمللی «جایزه معلم» شناخته شد از تجربیات خود و نقش مهم این جایزه در ارتقای آموزش و تربیت معلمان گفت و عنوان کرد: با افتخار به عنوان سفیر دومین دوره این جایزه حضور خواهم داشت.
لیلا سلیقهدار، برگزیده نخستین دوره بینالمللی جایزه معلم با اشاره به فراخوان دومین دوره این رویداد به پانا گفت: «این یک پلتفرم عالی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و ایدههای نو در حوزه آموزش است و این رویداد نهتنها فرصتی برای شناسایی و محک زدن توانمندیهای معلمان بلکه به عنوان یک رخداد خجسته در جهت بهبود محتوای کاری و افزایش انگیزه و احساس خوشایند در بین معلمان است.»
وی به نقش جنبشهای غیردولتی و خصوصی در این زمینه اشاره کرد و افزود: «این جنبش غیردولتی با تأکید بر همکاری و همفکری به معلمان کمک میکند تا محتوای کاری خود را بهبود بخشند و در این مسیر به ارتقای کیفیت آموزش بپردازند. این امر نهتنها برای معلمان بلکه برای دانشآموزان و جامعه نیز مثمر ثمر خواهد بود.»
سلیقهدار با بیان اینکه جایگاه معلم باید به عنوان یک فرهنگ مقدس در جامعه معرفی شود، معلمان را به عنوان سازندگان آینده و نقش حیاتی آنها در تربیت نسلهای آینده معرفی کرد و گفت: «لازم است که به دور از مقایسه و ارزیابیهای نادرست، جایگاه معلمان به چشم بیاید و مورد احترام قرار گیرد.»
وی ادامه داد: «در واقع ایجاد یک فرهنگ احترام و ارج نهادن به مقام معلم، نیازمند تلاش جمعی از سوی مسئولین و سازمانهای آموزشی است. معلمان باید به عنوان افرادی با دغدغههای عمیق اجتماعی و فرهنگی شناخته شوند که هر روز با چالشهای متعددی در عرصه آموزش و تربیت مواجه هستند و این موضوع بهویژه در شرایط کنونی که جامعه در این حوزه با چالشهای مختلفی روبهرو است از اهمیت بیشتری برخوردار است. معلمان باید به عنوان الگوهایی مثبت برای دانشآموزان و جامعه شناخته شوند و اثرگذاری آنها در فرآیند یاددهی و یادگیری به وضوح در جامعه مشخص شود.»
برگزیده نخستین دوره بینالمللی جایزه معلم گفت: «مسئولین و سازمانهای آموزشی نیز باید به این نکته توجه کنند که ارتقای جایگاه معلم تنها به بهبود شرایط کاری و مالی آنها محدود نمیشود بلکه لازم است که فرهنگ تقدیر و احترام به معلم در جامعه نهادینه شود و معلمان در این راستا به عنوان افراد کلیدی و تأثیرگذار شناخته شوند.»
وی بیان کرد: «به همین منظور، برگزاری برنامهها و کارگاههای آموزشی، ایجاد فضای گفتوگو و تعامل میان معلمان و مسئولین، و ترویج فرهنگ قدردانی از زحمات معلمان میتواند به بهبود جایگاه این قشر ارزشمند کمک کند. با این رویکرد میتوانیم به تدریج جایگاه معلم را در جامعه مشخص کنیم و به آن فرهنگی مقدس ببخشیم که شایسته آن است.»
سلیقهدار تاکید کرد: «هر معلمی باید به توانمندیهای خود ایمان داشته باشد و در نهایت همه ما به عنوان اعضای جامعه باید به این باور برسیم که معلمان نهتنها آموزگاران علم و دانش بلکه پرورشدهندگان ارزشها و اخلاق در جامعه هستند و باید به آنها احترام بگذاریم و از زحماتشان قدردانی کنیم.»
ارسال دیدگاه