وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز:
روح سند تحول «ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت» است
تهران (پانا) - جلسه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش امروز برگزار شد.
این نشست با حضور حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی معاون فرهنگی و پرورشی و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
رضامراد صحرایی در این نشست با بیان اینکه نماز تذکره است، اظهار کرد: مسأله و راهحل ما برای بچههایمان، نماز است.
وی با تاکید بر اینکه نماز اولویت ما است، افزود: نماز کلید حل تمام مشکلات ما در آموزش و پرورش است. اما در حال حاضر، بودجه آموزش و پرورش در حوزه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی باید تقویت شود.
صحرایی بر برپایی نماز جماعت در مدارس تاکید کرد و گفت: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است و با صرف زمان حتما به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کل روح سند تحول بنیادین آموزش و پرروش یک کلمه است؛ گفت: کل روح سند، «ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت» است؛ برخی از وزرا عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند. اگر دستگاههای مختلف پای کار آموزش و پرورش بیایند و به وظیفه خود در قبال سند تحول عمل کنند، شاهد خیلی از مشکلات نخواهیم بود.
صحرایی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد و باید واقعیت را بگوید، تصریح کرد: اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید به آموزشوپرورش توجه کنیم. سال گذشته ۹۳۰ هزار شغل ایجاد شد که بیش از ۵۰۰ هزار نفر آن، مرتبط با هنرستانها بود.
وی با اشاره به اینکه باید نمازخانه مدارس در متراژ متناسب ساخته شود، افزود: آموزشوپرورش بهدنبال این است که نمازخانه مدارس متناسب شود. در مدارس جدیدالاحداث و مدارس تخریبی و ... نمازخانهها مناسب ساخته خواهد شد. همچنین آییننامه جدید تامین فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس در شورای عالی در حال بازنگری است تا اتفاقات خوبی بیافتد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلم خود باید اهل نماز باشد، گفت: موضوع نماز جزو ارزیابیهای ماست، خوشبختانه اثر هم داشته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح سه میم (ارتباط منزل، مدرسه و مسجد) تمام شده و به نتیجه رسیدهایم، تاکید کرد: مدارس باید اهتمام جدی در برگزاری نماز جماعت داشته باشند. البته ما کارهای زیادی به مدیران مدارس سپردهایم، در این امور مهم در کنار مدیران مدارس همه باید کمک کنند.
صحرایی همچنین تصریح کرد: ما برای مدارس موجود خود آمادگی داریم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با قرائت بندی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر اینکه برای حل مشکلات باید به مدرسه بازگشت، به جملاتی از سه شهید اشاره کرد و گفت: شهید طهرانیمقدم میگوید «فقط آدمهای ضعیف هستند که به اندازه بودجه و امکاناتشان کار میکنند»، شهید باکری میگوید «اگر آنطور که آنها میجنگند ما هم بجنگیم به هیچ جایی نمیرسیم، باید ما جور دیگری بجنگیم». شهید آوینی هم میگوید «اگر کسانی که مأموریت ایجاد تحول در تاریخ هستند خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، تحولی در تاریخ رخ نخواهد داد». مخاطب مدیران ایجاد تحول مدیران آموزش و پرورش هستند. بنابراین باید معیارهایمان تغییر کند. نه در کلام بلکه در رفتار عملی باید آموزشوپرورش، اولویت اول همه شود. ما باید تصمیم بگیریم که منفعل یا فعال، به کدام طریق میخواهیم کشور را اداره کنیم.»
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی سلام قرائتی: تمام راههای تربیت در نماز است
حجت الاسلام محسن قرائتی نیز در این نشست اظهار کرد: مهمترین رکن آموزش و پرورش، مدرسه است. بخش عظیمی از رکن نماز نسل نو نیز به مدیر مدرسه بستگی دارد. باید در ارزیابی مدیران مدارس، بحث نماز و اقامه آن در مدارس مورد بررسی قرار گیرد.
قرائتی گفت: همه چیز در نماز است؛ چه کمالی است که در نماز نیست. اخلاق، ادب، آموزش و ... تمام راههای تربیت در نماز است. به مساجد و افرادی که در آنها کار میکنند نمره بدهیم. از مدیرانی که در نماز مدارس شرکت میکنند تقدیر شود.
رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: هر چیزی که به دانشآموزان یاد میدهید، باید ۴ شرط داشته باشد؛ واجب، مستحب، مشکل جامعه را حل کند، مشکل یک نفر را حداقل حل کند.
وی عنوان کرد: لازم است وزرای قبلی در آموزش و پرورش گاهی اوقات کنار هم جمع شوند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.
حجت الاسلام محمدحسین پورثانی: اقامه نماز در ۶۴ هزار مدرسه کشور
حجت الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی هم در این جلسه اظهار کرد: جلسه امروز با چند دستورکار تشکیل شده است؛ مصوبات اجرایی جلسه گذشته در ۵ مهر در این جلسه بررسی میشود، ارائه راهکارهای اجرایی برای بهبود اقامه نماز در مدارس از دیگر موارد خواهد بود که در جلسه امروز بررسی میشود.
وی افزود: براساس برنامه فراگیر پرورشی یکی از نکات مورد تاکید بحث نماز است. فرایندی که باید به تقویت نماز در مدرسه منجر شود نیارمند عزم همگانی است تا بتوان در ۱۲۲ هزار مدرسه موضوع اقامه نماز را داشته باشیم.
پورثانی ادامه داد: بحث محتوایی و برنامه درس ملی و درس رسمی، برگزاری پویشها، فعالیتهای تقویت نماز، فضا و امکانات برای اقامه نماز در مدارس باید مورد توجه باشد.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه خروجی این جلسه باید به اقامه نماز در مدارس منجر شود بیان کرد: لازم است با استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها، بتوان موضوع اقامه نماز را در مدارس تقویت کرد.
وی اظهار کرد: نماز در ۶۴ هزار مدرسه اقامه میشود و ۷۱ هزار روحانی برای اقامه نماز سازماندهی شدند. همچنین طرح آموزش عملی نماز، آشنایی با جشن تکلیف برای یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانشآموز انجام شده است. طرح سه میم نیز در ۳۶۰۰ مدرسه همجوار مسجد درحال برگزاری است.
پورثانی گفت: برگزاری دورههای آموزش و توتنمندسازی ائمه جماعات، روحانی، معلمان دوره سوم ابتدایی در بخش دختران و هشتم ابتدایی برای پسران برای ۳۶۰ هزار نفر برنامهریزی شده است. همچنین بحث اصلاح قرائت نماز با شناسایی نمازیاران در سامانه جامع پرورشی با بررسی بیش از ۱۱۰ هزار فایل صوتی دانشآموزان، درحال انجام است.
معاون وزیر بیان کرد: برگزاری مسابقات اذان، احکام و انشا با مشارکت یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانشآموز و برگزاری ۷۵۰ اجلاس نماز درحال انجام است. پویش «از آن بگو» با مشارکت دستگاهها صورت میگیرد. همچنین شبکه سه، یک روز در میان نماز جماعت مدارس را به صورت زنده پخش میکند.
وی در ادامه به بیان چالشهای بحث اقامه نماز در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: اقامه نماز به عنوان اساسیترین کار تربیتی در مدارس، نیازمند همافزایی دستگاهای مختلف است.
طریفی: توانمندسازی معلمان مدارس در دستورکار است
حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی نیز گفت: امسال طرح نغمههای آسمانی را برای دانشآموزان پایههای اول تا سوم اجرا کردیم که مخصوص اقامه نماز و اذکار بچههاست. هدف، آموزش قرائت صحیح نماز و آموزش عملی نماز است. مهمترین دارایی ما برای اجرای هر کاری معلمان هستند به همین خاطر توانمندسازی معلمان را دنبال میکنیم. دوره توانمندسازی معلمان پایه سوم در بحث هدیههای آسمانی را برگزار کردیم و امسال توانمندسازی معلمان پایه دوم انجام میشود. طرح اتقان نیز در استانها اجرا شده و آن را ادامه خواهیم داد.
لطیفی: محتوای کتابهای عربی به سمت آموزش معارف تغییر کرده است
حجتالاسلام علی لطیفی هم اظهار کرد: درباره نماز در محتواهای کتب درسی آمده است و به آن پرداخته شده است. کتابهای تعلیم دینی تغییر کرده است. معارف اسلامی، ارزشهای دفاع مقدس، وصیتنامه شهدا در کتب مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: برنامه خاصی بر کتابهای عربی داریم که در راستای آموزش معارف قرار بگیرند. تعریف کتابهای موازی هم در دستور کار قرار گرفته است و از سال گذشته برای کتاب دینی پایه هفتم یک مورد تهیه شده است.
خانمحمدی: تکمیل نمازخانهها در اولویت برنامههای سازمان نوسازی مدارس است
محمدرضا خانمحمدی هم در ادامه گفت: ما فرش سجادهای را در سبد خرید تجهیزات آموزشی اضافه کردیم که از قبل وجود نداشت. مدارس به نمازخانه مجهز هستند، اما از ۱۰۰ هزار مدرسه موجود، ۳۰ هزار مدرسه فاقد نمازخانه داریم که از سال گذشته براساس ردیفی که در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است تعداد زیادی از نمازخانهها تکمیل شده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: طی برنامه هفتم توسعه قرار شده ۲۰۰ مجموعه بزرگ ساخته شود که بهترین نمازخانه برای آنها ساخته خواهد شد.
وی افزود: در تفاهمنامهای که قرار است طی چند روز آینده با قرارگاه امام حسن (ع) امضا کنیم از این ظرفیت نیز برای تکمیل نمازخانهها استفاده خواهیم کرد.
کاظمی: ضرورت اجرا و پیگیری اقامه نماز در مدارس
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه نیز در ادامه با اشاره به ابلاغ زمان نماز در برنامه درسی گفت: آنچه که مهم است پیگیری و نظارت بر اجرای این مهم است. آموزش قرائت نماز و تولید محتوای آموزشی نیز در این زمینه انجام شده است.
هاشمی: سالیانه چهار کارنامه ارزیابی عملکرد برای مدیران مدارس صادر میشود
مجتبی هاشمی هم در ادامه افزود: ما در دو حوزه، ارزشیابی اقامه نماز را با مشارکت معاونت پرورشی انجام میدهیم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کاربست نتیجه این ارزیابی گفت: ما مدیران مدارس را در دو حوزه نظام فضا، تجهیزات و همچنین نظارت و رهبری مدیر بر اجرای باشکوه نماز، مورد ارزیابی قرار میدهیم و سالیانه در این زمینه ۴ کارنامه برای آنها صادر میشود.
زرهانی: آقای وزیر همانطور که آن نتیجه خوب را در دانشگاه فرهنگیان رقم زدند، در مدارس هم این کار را انجام دهند
سیداحمد زرهانی نیز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: براساس دستور رئیس ستاد اقامه نماز، مهمترین دستورکار ما بررسی نماز در حوزه تعلیم و تربیت است. ما یک نظرسنجی اجمالی درباره وضعیت نماز در مدارس داشتیم که وضعیت بالای متوسط را نشان میدهد. آمارها نشان میدهد وضعیت خوبی داریم اما راه تکامل باز است و باید تلاش بیشتری انجام دهیم. البته در دانشگاه فرهنگیان بالای ۹۰ درصد رضایت از این وضعیت وجود دارد.
قائم مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: ما در ستاد اقامه نماز توقع داریم فرمان این وضعیت در دست وزیر باشد و همانطور که آن نتیجه خوب را در دانشگاه فرهنگیان رقم زدید در وزارت آموزش و پرورش هم همین وضعیت را رقم بزنید.
ارسال دیدگاه