وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه تمنا:
طرح تحول معاونت پرورشی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی است
تهران (پانا) - آیین اختتامیه کشوری هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی به نام «تمنا»؛ «تربیت مهدوی، نسل آرمانی» صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی، معاون تربیتبدنی و سلامت، مدیران و معاونان پرورشی سراسر کشور در مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار شد.
رضامراد صحرایی در ابتدای این آیین ضمن تبریک برگزاری باشکوه انتخابات ۱۱ اسفند، اظهار کرد: حقیقتا آموزش و پرورش از این آزمون بزرگ سربلند بیرون آمد. مردم آمدند و پیروز واقعی این نبرد مردم بودند و آموزش و پرورش نقشآفرینی ویژهای کرد. هرچقدر که مردم نقشآفرینی کردند دوصد وظیفه بر عهده منتخبان است.
وی ادامه داد: مدرسه قوی بسترساز ایران قوی است. هر آرزویی که برای اعتلای این کشور و مردم سرافراز داریم باید از مسیر مدرسهها محقق کنیم. هیچ کشوری جز با مدرسه و در مدرسه به نتیجه نخواهد رسید.
وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که مولفههای قدرت مدرسه چیست؟، گفت: در جایگاه اول با معلم و سپس سایر مولفهها. شهید رجایی میفرماید: آموزش و پرورش یعنی وزارت تربیت و نگهداری معلمان. مسأله و راهحل ما معلم است. مسأله تربیت چیزی نیست که به یک فرد خاص منتسب شود. گرچه یک شخص کمر همت بسته به نام مربی پرورشی برای تنظیمگری و تسهیلگری لازم است اما تربیت وظیفه تکتک افراد در آموزش و پرورش است.
صحرایی با تاکید بر اینکه وظیفه عمومی معلم «تربیت» است، افزود: در سالهای اخیر دو نگاه را دیدهایم. یک نگاه که هر معلمی را مختص به یک کار میپندارد که قطعا درست نیست. امروز هیچ دانشی نیست که اگر معلم آن نباشد قابل آموزش نباشد. معلم اگر فقط انتقال دهنده دانش باشد جایگزینپذیر است. اما سبک، رفتار، منش و نگرش او جایگزینناپذیر است. نگاه خطی به آموزش و پرورش باید جای خود را به این نگاه بدهد که یکایک موقعیتها فرصتی برای تربیت دانشآموزان است.
وی افزود: دانشآموزان ما امروز چه میخواهند؟ دانشآموزان ما میخواهند مسئولیتپذیر باشند و این را باید از معلم خود یاد بگیرند. پیام همه ما باید تغییر گفتمان آموزش و پرورش باشد. تغییر گفتمان یعنی اینکه کتاب و معلم و فضا مهم است، اما مهم فضایی است که همه اینها با هم رقم میزنند و آن تربیت است. ما با یک بال یعنی فقط آموزش پرواز نمیکنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما برنامه آموزشی داریم، پرورشی نداریم، ارزشیابی آموزشی داریم پرورشی نداریم. گفتمان بر ساختار تسلط دارد و باید گفتمان را تغییر دهیم. اگر گفتمان ما صرفا آموزش باشد آموزشی خواهد بود و درباره پرورشی هم به همین ترتیب. ما به دنبال هر دوی اینها هستیم.
صحرایی با بیان اینکه دولت به دنبال این گفتمان است، به برخی از اقدامات در این دولت اشاره کرد و گفت: برای نمونه آزمون استخدامی. همه معلمانی که امسال وارد شدند، در جذب آنها، سهم تربیت اگر بیشتر از آموزش نبود کمتر نبود. در این دولت بعد از حدود ۲ دهه استخدام مربی پرورشی و مشاور احیا شد. در این دولت آییننامهای تدوین شده که ۱۰ درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را به دانشآموزان نخبه فرهنگی میدهد. در این دولت به امر نماز به صورت ویژه توجه شده است.
وی در ادامه خطاب به معاونان پرورشی گفت: برنامهای به نام مسطورا پیش روی ما است و توقع من از شما این است که این برنامه را طوری جدی بگیرید که در این برنامه دانشآموزی و والدین و خانواده در آن مشارکت داشته باشند.
وی افزود: برنامه فراگیر پرورشی که به مدارس ابلاغ شد غیر از نماز، سه مولفه خیلی مهم دارد. هویت؛ ایمان و امید. امید پیشران پیشرفت هر فرد، جامعه و کشوری است.
صحرایی به نماد هم اشاره کرد و گفت: نماد در این دوره بیش از هر دورهای احیا شده است. پیشگیری از آسیب از دوران مدرسه مهم است و پس از آن سخت میشود. شما باید این موضوع را جدی بگیرید و آن را توسعه دهید.
وی تاکید کرد: سرود گفتمانساز است و محتوای سرود به یادگیری عمیق در کودکان منجر میشود. سرود آقا اجازه، نسل آرمانی، فرزندان حاج قاسم اینها نشان دادند که آموزش و پرورش پیشرفت خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش از معاونان خواست ظرفیتهای مختلف را برای اردو احیا کنند، چی گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز به آن توجه خوبی شده است.
وی همچنین خبر داد: طرح تحول معاونت پرورشی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
صحرایی با تاکید بر اینکه ما با تربیت، در آموزش هم موفق خواهیم بچد، گفت: این گفتمان نه در آموزش و پرورش که در یکایک نظام تاثیرگذار بر نظام تعلیم و تربیت شکل گرفته و بردن این گفتمان به سطح استانها عامل اصلی تحول است.
ارسال دیدگاه