معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:
آموزشوپرورش به تنهایی قادر به تربیت دانشآموزان نیست/ باید دیوارها را برداریم و از ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم
تهران (پانا) - آیین اختتامیه کشوری هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی به نام «تمنا»؛ «تربیت مهدوی، نسل آرمانی» صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی، معاون تربیتبدنی و سلامت، مدیران و معاونان پرورشی سراسر کشور در مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی در این آیین اظهار کرد: درود و سلام بر شهیده فائزه رحیمی که نشان داد مسیر ما، مسیری زنده، نویدبخش و زنده است. ثابت کرد که انقلاب اسلامی ما در ۱۴۰۲ زندهتر از ۱۳۵۷ است. ثابت کرد که آرمانها هنوز زنده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید تلاش کنیم که تربیت به عنوان گفتمان اول جمهوری اسلامی و جهان اسلام شکل بگیرد، گفت: سراسر سند تحول کلمهای به عنوان آموزش و پرورش و تعلیم وجود ندارد، در مبانی سند یک کلمه وجود دارد و آن هم «تربیت» است.
مدرسهمحوری و دانشآموزمحوری در اولویت باشد
وی با طرح این سوال که تربیت چیست و ما چه اولویتهایی باید داشته باشیم؟؛ گفت: اولویتهای معاونت تربیت آموزش و پرورش در دوره جدید، اول «مدرسهمحوری» است. رهبری امسال دستور دادند که امر تربیت به مدرسه برود. مدرسه محوری یعنی اینکه تمام هم و غم ما برای تبدیل مدرسه به قله کار تربیتی صرف شود. مدرسهمحوری یعنی هرچه داریم و هر چه برنامه داریم باید به سمت مدرسه برود.
وی با بیان اینکه دومین موضوع «دانشآموزمحوری» است، افزود: توجه به مقتضیات دانشآموزان مهم است. در سال ۱۴۰۲ در عصر هوش مصنوعی و در عصری که دانشآموزان از ما جلوتر هستند باید برنامهریزی مبتنی بر مقتضیات او باشد. وقتی دور هم مینشینیم و گفتوگو میکنیم باید بدانیم برای دانشآموز این کار را میکنیم.
معاون وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یکی از چیزهایی که در برنامههای تربیتی مهم است، بالا بردن شور و نشاط و هیجان در بین دانشآموزان به ویژه دانشآموزان دختر است، گفت: این موضوع کلیدیترین محور فعالیتهای جدید است و باید سرلوحه همه کارهای ما باشد. امروز دانشآموزان ما محیطی برای تخلیه شور و نشاط و هیجان خود ندارند. دادن نقش هویتی به دانشآموزان خیلی اهمیت دارد. این موضوع به ما میگوید که دانشآموز باید خود را میزبان تعلیم و تربیت بداند. دانشآموز باید در مدرسه حس میزبانی پیدا کند. ما در مدرسه به تعداد دانشآموزان میتوانیم نقش هویتی تعریف کنیم. دادن نقش هویتی یعنی دانشآموز در مدرسه موثر و کنشگر باشد. به جای منفعل بودن خودش به کنشگر و عنصر اثرگذار تبدیل شود. اخیرا از من پرسیدند که این بچهها در انتخابات عددی نیستند، گفتم ما ۱۷ میلیون عنصر اثرگذار در کشور داریم و همه شاهد بودند که در جریان انتخابات، فعالترین قشر دانشآموزان ما بودند.
حجتالاسلام پورثانی بر استفاده از ظرفیت مردم در تربیت تاکید کرد و گفت: ما به تنهایی قادر به حل مشکلات آموزش و پرورش و به تنهایی قادر به تربیت دانشآموزان نیستیم. برای رشد دانشآموز باید دیوارها را برداریم. مسجد، هیات، اجتماع و همه آنچه که به عنوان عنصر فعال در جامعه تعریف میکنیم اینها ظرفیت مردمی است. شعار دولت سیزدهم هم مردمیسازی است. در سند تحول هم به آن اشاره شده است. برای مردمیسازی باید بپذیریم که ما عقل کل نیستیم. مردمیسازی مهمترین و حیاتبخشترین نسخهای است که میتواند به تربیت کمک کند. در دوره جدید به شدت به دنبال این هستیم که از ظرفیت مردم برای رشد و تربیت استفاده کنیم.
«تربیت» خط قرمز تمام برنامههاست
وی تاکید کرد: تربیت خط قرمز ما در تمام برنامهها است. نگاه ما در تمام مسائل باید تربیتی باشد. ما از تمام ارکان آموزش و پرورش باید انتظار بلندشدن صدای تربیت را داشته باشیم. این محقق نخواهد شد مگر اینکه نگاه کمیگرایانه و نتیجهگرایانه را برداریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: انشالله در امر گفتمان سازی تربیت به عنوان اولویت اول نظام اسلامی تلاش کنیم.
معاونان پرورشی مهمترین تنظیمگران چرخه تحول در حوزه تربیت هستند
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در بخشی از این آیین، اظهار کرد: این اجلاس مهمترین اجلاس تربیتی کشور است و من از معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تشکر میکنم. شما معاونان پرورشی مهمترین تنظیمگران چرخه تحول در حوزه تربیت هستید. گردهمایی شما برای یک شبکه سازی و کار تشکیلاتی در حوزه امور تربیتی بسیار ارزشمند است.
صادق ستاریفرد به جایگاه تربیتبدنی و سلامت در تربیت اشاره کرد و ادامه داد: در اسناد قانونی در سال ۱۳۰۰، هدف از تشکل شورای معارف را سه چیز عنوان کرده بودند؛ تربیت اخلاقی، تربیت علمی و تربیت بدنی دانشآموزان. در منشور ملی ما یعنی در قانون اساسی در اصل سوم، آموزش و پرورش و تربیتبدنی رایگان برای همه مورد تاکید قرار گرفته است.
ضرورت همراهی مدرسه، خانه و مسجد برای تربیت/ نظام ارزشیابی و نظارت را جدی بگیرید
وی اضافه کرد: مهمترین ابزار اعتمادساز بین مربی و متربی، بازی است. امروز بچهها در فضای مجازی تربیت میشوند و این یک زنگ خطر جدی است. امروز ورزش و بازی به یک کالای لوکس تبدیل شده و عدهای دسترسی دارند و عدهای ندارند.
ستاریفرد تاکید کرد: ساحتهای تربیتی که در سند آمدهاند از همدیگر منفک نیستند بلکه در هم تنیده هستند.
وی با بیان اینکه تحول باید در سه بستر انجام شود، گفت: تحول در حوزه نیروی انسانی (جذب، تربیت و توانمندسازی). تحول به خودی خود اتفاق نمیافتد، وقتی نیروی مناسب جذب کردهایم، برای تحول نیاز به فضا و تجهیزات دارند. نیروی انسانی توانمند اما میتواند بدون فضا و تجهیزات نیز تحول ایجاد شود. بستر سوم برنامه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت جزیرهای نیست و حتما رابطه طولی و تعاملی بین نهاد مدرسه و نهاد خانواده وجود دارد و اگر این تعامل صورت نگیرد در اجرای برنامهها شکست میخوریم. یک رکن مهم دیگر جریان تحولی، مسجد است. بنابراین برای تحقق کامل تربیت، همکاری و همافزایی سه نهاد مدرسه، خانه و مسجد ضروری است.
ستاریفرد بر اهمیت نظام ارزشیابی تاکید کرد و گفت: اگر قرار است تحول اتفاق بیافتد باید این چتر یعنی نظام ارزشیابی و نظارت مستقر شود. ارزشیابی تضمین کننده کیفیت، عدالت و جریان تربیت خواهد بود.
وی با بیان اینکه چون ارزشیابی نظام تربیتبدنی را اجرا نکردیم امروز ۳۳ درصد دانشآموزان با معظل چاقی مواجه هستند، گفت: باید اجرای نظام ارزشیابی را خیلی جدی در نظر گرفت.
مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در ابتدای این آیین اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران سال ۷۶ با توجه به وسعت و گستردگی استان تهران از آموزش و پرورش شهر تهران جدا شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ۲۱ ناحیه و منطقه خدمتگذار بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز با بیش از ۵۰ هزار همکار فرهنگی هستیم.
بهرامی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد پ گفت: من به سه جمله از بیانیه اشاره میکنم «مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق ایمانی و دینی است»، «مدیریتهای جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما میتوانیم که امام بزرگوار به همه ما آموخت که ایران را به پیشرفت و عزت در همه عرصهها رساند» و «پیش از همه چیز نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی هیچ گامی را نمیتوان برداشت.» انشالله نسلی که توسط شما تربیت خواهد شد ما را به این اهداف خواهند رساند.
همچنین در ادامه این جلسه از پدر و مادر شهیده دانشجومعلم فائزه رحیمی قدردانی شد.
خانم افاضلی معلم و مربی شهیده فائزه رحیمی نیز دقایقی درباره فعالیتهای این شهیده در مدارس و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت.
ارسال دیدگاه