قلعه‌ای به جا مانده از دوره سلجوقیان

رحیم آباد( پانا)_قلعه گردن منطقه ی رحیم آباد یکی از بنا های تاریخی ارزشمند دراستان گیلان است که قدمتی چند هزار ساله دارد.

کد مطلب: ۱۴۶۵۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
قلعه‌ای به جا مانده از دوره سلجوقیان

قلعه گردن منطقه رحیم آباد یکی از بنا های تاریخی ارزشمند دراستان گیلان است که قدمتی چند هزار ساله دارد. به گفته برخی کارشناسان قدمت آن به دوره ی سلجوقیان و یا قبل از آن بر میگردد. منظره ی فوق العاده ای دراطراف

 این قلعه وجود دارد که از ارتفاعات قلعه می توانید خود را در محاصره ی باغات چای ببینید.

نام دیگر قلعه گردن، قلعه ی طول لات است که علت این نامگذاری قرار گرفتن آن درروستایی به همین نام است. نمای سنگ چینی وقرار داشتن در کنار رودخانه ی پلرود، زیبایی خاصی به این قلعه بخشیده است.

 این قلعه در شرق استان گیلان و در محوررحیم آباد به اشکورات واقع شده است که از سمت شمال با رودخانه کشکو،از سمت جنوب با رودخانه ی پلرود،از سمت غرب با دو خندق و از شرق باخندق و شش تپه احاطه شده است. 

این قلعه تاریخی در ارتفاع ۱۸۱ متری از سطح دریا قرار دارد.قلعه یطول لات سنگ چین شده با ملات ساروج و در مساحتی حدود یکصد متر مربع ساخته شده است. طول بنای این قلعه حدود پنجاه متر و عرض آن چهل متر است. رسیدن به بالای قلعه از طریق پله ها میسر است. 

در بلندای قلعه مناظر زیبایی از شالیزار های برنج، کوهستان و رودخانه ی پلرود قرار دارد.

همچنین این قلعه چشم انداز زیبایی به باغ های چای و مرکبات، مخصوصا پرتقال دارد. 

این بنای ارزشمند و تاریخی در سال ۱۳۸۲ به شماره ی ۹۴٠۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اما متاسفانه در اثر زلزله ای در سال ۱۳۶۹ فرو ریخته که در حال حاضر بخشی از دیواره های آن باقی مانده است.

 

دانش آموز خبرنگار پانا: زکیه قویدل

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار