گروه هنری سی گل و احیای آئین های سنتی گیلان

چابکسر (پانا)_گروه نوازندگی سی گل،پوشیدن لباس محلی گیلان به گردشگرانی که از سراسر ایران زمین برای مسافرت عیدانه به شمال آمده اند نوروز را اینگونه از طرف گیلان و گیلانی ها و به مهمانان تبریک گفتند .

کد مطلب: ۱۴۶۵۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
گروه هنری سی گل و احیای آئین های سنتی گیلان

در ایام فرخنده عید نوروز ۱۴۰۳ گروه نوازندگی دف سی گل  به مناسبت جشن گرفتن این ایام اجرای هنرمندانه و دلنشینی را به نگاه گردشگران  هدیه کردند  هدف اصلی گروه سی گل زنده نگه داشتن آیین ها و سنت های گیلان است .این گروه هنرمند که متشکل از ۱۹ نوازنده دف خانم میباشد با پوشیدن لباس محلی گیلان به گردشگرانی که از سراسر ایران زمین برای مسافرت عیدانه به شمال آمده اند نوروز را اینگونه از طرف گیلان و گیلانی ها و به مهمانان تبریک گفتند .

به نقل از یکی از نوازندگان گروه، داستان پشت این جشن و اجرای دف زنی در نوروز به معنی این میباشد که:« در داستان های قدیمی گیلانی آمده است که مراسمی به نام عروس گُله «که نماد بهار است» برپا میشده و این مراسم از این قرار است که پیربابا «که نماد سرسبزی است» و غول«که مظهر سردی و زمستان است»هر دو عاشق عروس گُله «بهار»می‌شوند و با یکدیگر کشتی گیله مردی میگیرید و پیر بابا برنده میشود و بهار می‌آید. »

 و گروه نوزاندگی سی گل برنده این را با پوشیدن لباس محلی گیلانی و دف زنی جشن میگیرند ، و آمدن بهار را تبریک میگویند . همچنین با جشن گرفتن این مراسم «یعنی همان برنده شدن پیر بابا که نماد سرسبزی و شکست غول که مظهر تاریکی و زمستان و امدن بهار است» ؛ آیین های سنتی گیلان را زنده نگه میدارند.

 از آنجایی که مسافرین عید از نقاط مختلف ایران می‌آیند این جشن به قوم ها و مردم های دیگر معرفی میشود و باعث آشنایی افراد دیگر از جاهای مختلف ، و پررنگ و با شکوه ماندن جشن ها و سنت های گیلانی میشود و این در صورتی است که مانند گذشته اجرای جشن عروس گُله «تبریک آمدن بهار» فقط مختص به نواحی کوهستانی گیلان نیست و امروزه با گسترش دادن آن توسط گروه سی گل در همه جای گیلان می‌تواند بر پا شود .

دانش‌آموز خبر نگار: نرگس شریفی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار