«طول چپ» یکی از سوزناک‌ترین آوازهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج (پانا) - موسیقی محلی کهگیلویه و بویراحمد همواره شادی بخش محفل جشن و سرور مردم این منطقه بوده است و در مراسم‌های عزاداری نیز موسیقی سنتی این استان نقش داشته و با سوز خاصی همراه است.یکی از سوزناک‌ترین سروده‌های غمگین «طول چپ» است که این سروده در هنگام عزاداری خوانده می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۶۵۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
«طول چپ» یکی از سوزناک‌ترین آوازهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد

در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فرهنگ مردمان لر شعر و موسیقی از اهمیت خاصی برخوردار است، به طوری که حضور آن در کلیه جنبه‌های اجتماعی این فرهنگ به خوبی نمایان است و نقش مهمی در مشخصه فرهنگی مردم این خطه ایفا می‌کند.

هر استانی دارای موسیقی بومی خاصی است که در بین افراد کهنسال آن استان طرفداران بیشتری دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این قاعده مستثنی نیست. موسیقی محلی کهگیلویه و بویراحمد همواره شادی بخش محفل جشن و سرور مردم این منطقه بوده است و در مراسم‌های عزاداری نیز موسیقی سنتی این استان نقش داشته و با سوز خاصی همراه است. یکی از سوزناک‌ترین سروده‌های غمگین «طول چپ» است این سروده در هنگام عزاداری خوانده می‌شود.

در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از شاخصه‌های محلی ساز و نقاره است. در واقع نوعی دهل وسورنای سنتی است. قسمتی از این ساز سنتی کرنا است که در این استان نسبت به بقیه مناطق  ابعاد بزرگتری دارد و ترکیبی از چوب و فلز است.

نقاره یا دهل  شامل دو طبل کوچک و بزرگ است که یکی صدای بم و دیگری صدای زیر می‌دهد. کاسه بزرگتر ساز نقاره صدای بم دارد و کاسه کوچکتر صدای زیر تولید می‌کند. ساز نقاره از مس و رویه آن از پوست حیوانات است که با تسمه‌ای از پوسته گاو روی آن کشیده شده . این ساز سنتی در مراسم عروسی و مراسم عزا نیز استفاده می‌شود که در مراسم شادی و عروسی کاربرد مفرح و ویژه‌تری دارد.

دانش آموز خبرنگار: پریا فریدونی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار