در گفت‌وگو با پانا:

مرشد محسن میرزاعلی: شاهنامه منبع غنی توجه به کانون خانواده است

تهران (پانا) - نقال و پرده‌خوان شناخته شده کشور می‌گوید هنرمندان با تولید کارهای مرتبط به بحث فرزندآوری می‌توانند در جامعه الگوسازی کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۱۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
مرشد محسن میرزاعلی: شاهنامه منبع غنی توجه به کانون خانواده است

مرشد محسن میرزاعلی، نقال و پرده‌خوان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برگزاری جشنواره جوانی گفت: مدیران فرهنگی که وظیفه انتقال فرهنگ به مردم را دارند باید دغدغه‌شان بحث فرزندآوری باشد و در این زمینه کارگروهی باید تشکیل دهند تا ایده‌های ناب به هنرمندان تئاتر، سینما، موسیقی و … را منتقل کنند و در این عرصه روایتگری صحیحی داشته باشند

مرشد محسن میرزاعلی نقال و پرده خوان درباره اهمیت جوانی جمعیت و توجه بدان گفت: من خاطرم می‌آید تقریبا زمانی که بیست و اندی سال داشتم و شعار «زندگی بهتر ، فرزند کمتر» باب شده بود همه رسانه‌ها از رادیو و تلویزیون گرفته تا تئاتر، سینما و سایر هنرها دیالوگ‌ها و برنامه‌هایشان در این راستا بود، خیلی هم خوب این شعار جواب داد، علتش هم جنگ و جمعیت زیاد و مسائل اقتصادی و معیشتی بود اما حال این شرایط به دلیل تغییر روند جمعیتی متفاوت شده است و ما در کشورمان نیاز به نیروی جوان و کار داریم.

وی با اشاره به روند پیری جمعیت گفت: تنها میانسالی نیست که در سال‌های آتی زیاد می‌شود اتفاقات ناگوارتر بعدی هم در پی خواهد داشت حداقل چند سال دیگر این شرایط به ما مشخص می‌شود و هر سال هم حادتر خواهد شد بنابراین نیاز است که خانواده‌های ایرانی به فکر باشند ، حتی دشمن هم این را می‌داند و برای پیری جمعیت ما برنامه ریخته که نسل جدید کمتر باشند و ما جمعیتمان کاهش پیدا کند تا نیروی کار کمتری داشته باشیم.

میرزاعلی با بیان اینکه ازدواج آسان جوانان یکی از راه حل‌های مشکلات ما است، گفت: اینکه ما به خانواده‌ها بگوییم فرزندآوری کنند با وجود خیلی مشکلات جواب نمی‌دهد، هر چند خود من سعی کردم به  گفته حضرت اقا در حد بضاعتم توجه به نسل آتی داشته باشم منتها الان مسائل اقتصادی هم پاگیر است، نمی‌شود فقط با شعار جلو رفت باید قدم‌هایی هم با کمک هم برای آسان گیری ازدواج و فرزندآوری انجام دهیم. مثلا دختر و پسرهایی که سنین دهه شصت هستند را تشویق به ازدواج کنیم تا اینها هم فرزندآوری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مدیران عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی ما در دولت باید تعقل بیشتری کنند و خود آقای رئیس جمهور هم در این عرصه ورود کند، توضیح داد: شرایط برای ازدواج آسان برای جوانها باید فراهم شود تا ازدواج در سن مناسب صورت بگیرد و مشکلات بعدی ناباروری و سنین بالا رخ ندهد که مجبور باشیم مدام داروهای خارجی وارد کشور کنیم، همه اینه مقوله و پروژه‌های سنگینی است که خیلی‌ها بدان توجه نمی‌کنند.

وی درباره نقش هنرمندان دراین عرصه گفت: هنرمندان با تولید کارهای مرتبط از تئاتر گرفته تا سینما و تلویزیون نباید از این عرصه غافل شوند، خیلی‌ها در کار تئاتر به بحث فرزندآوری و نیاز جامعه در این زمینه می‌توانند توجه کنند. امروز اگر ما اسرائیل را با موشک می‌زنیم مردم باید متوجه این اتفاق شوند وگرنه دست به نقد می‌برند که چرااینکاررا کردیم، فیلم، سریال، روایتگری حتی براساس ادبیات کهن به شفاف سازی مباحث کمک می‌کند.

میرزاعلی با تأکید براینکه خودش روی مباحث ازدواج براساس متون کهن کار کرده، گفت: یک زمانی این  موضوعات دغدغه من بود، حتی ازدواج سفید که آفت‌های زیادی دارد و خیلی بد است و اسیب‌هایش باید در جامعه امروز بین نسل جوان تشریح شود چرا که هزار افت دارد. دراین عرصه‌ها می‌توانیم با شاهنامه جلو برویم به طور مثال من خودم مبحث ورود رستم به سمنگان و اشناییش با دختر پادشاه سمنگان را کار کردم که منجر به ازدواج رستم و به دنیا آمدن سهراب شد، داستان‌های مرتبط دیگری نیز دراین زمینه داریم از جمله تولد زال و رستم و … که بسیار تأثیرگذار و شوق آفرین است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه مدیران ما به خصوص مدیران فرهنگی که وظیفه انتقال فرهنگ به مردم را دارند باید دغدغه‌شان بحث فرزندآوری باشد و در این زمینه کارگروهی باید تشکیل دهند تا ایده‌های ناب به هنرمندان تئاتر، سینما، موسیقی و … را تولید کنند و در این عرصه روایتگری صحیحی داشته باشند تا کارهای مناسب تولید شود و این اتفاق خوبی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار