برمودا و برگ برنده ای به نام کامران نجف زاده

تهران (پانا) - هنگامی که به تولیدات شبکه‌های مختلف تلویزیونی در سال‌های اخیر نگاه می‌کنیم، متوجه اختصاص بخش مهمی از آن به تاک شوها یا همان برنامه‌های گفتگومحور می‌شویم که بیش از دو دهه قدمت داشته و در بسیاری موارد میلیون‌ها مخاطب پیدا کرده‌اند. از گفتگومحورهایی با رگه‌هایی از طنز و کمدی تا گفتگوهای داغ سینمایی و اجتماعی که گاه به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۶۱۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
برمودا و برگ برنده ای به نام کامران نجف زاده

این قبیل برنامه‌ها از یک فرمول واحد بهره گرفته که طی آن اجراکننده با پشتوانه نویسندگان خود روبروی مهمان‌اش نشسته و به گفتگو با او می‌پردازد. ایجاد چالش یکی از فاکتورهای کلیدی برنامه‌های اینچنینی است که محبوبیت بسیار نزد مخاطبان تلویزیون داشته و گاه به خطوط قرمزی نزدیک می شود که می تواند دردسرساز شود.

(برمودا) با اجرای کامران نجف‌زاده تازه‌ترین نمونه در این باب است که از دی ماه امسال روی آنتن شبکه نسیم رفته و مورد توجه دوستداران برنامه های تلویزیونی گفتگومحور قرار گرفته است. برمودا از برخی کلیشه‌های آشنا و امتحان پس‌داده بهره گرفته و روی آشنایی ذهنی مخاطب با آن حساب ویژه‌ای باز کرده است. یکی از آنها، صمیمیت جاری در گفتگو است که در آن اعتدال رعایت شده و به بیننده آرامش می‌بخشد. به همین خاطر هم سازندگان برمودا تعمدا از خلق چالش‌های آنچنانی دوری کرده و برنامه خود را روی خطی از آرامش و احترام پیش می‌برند.

در وهله بعد باید به تیم نویسندگان این برنامه اشاره کرد که نقشی کلیدی در موفقیت آن دارند. آنها گذشته و حال مهمان خود را زیرورو کرده و اشراف کاملی برای خلق سوال های جذاب پیدا کرده‌اند. از فعالیت‌های حرفه‌ای تا برش‌هایی از زندگی شخصی که همگی آنها در کنار یکدیگر پکیج کاملی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. برای مثال می‌توان به قسمتی از برمودا با حضور ابوالفضل پورعرب که در ابتدای دهه هفتاد جوان اول سینمای ایران به حساب می‌آمد، اشاره کرد. به ویژه جاهایی که به برخی تلخکامی‌های حرفه‌ای اشاره کرده و تلنگری زیرپوستی به مخاطب می‌زد.

اجرا کننده یا همان مجری در تاک‌شوها اهمیت فوق‌العاده ای داشته تا جایی که مخاطب پس از مدتی نام برنامه را فراموش کرده و آن را به نام اجراکننده‌اش می‌شناسد. اتفاقی که در تلویزیون کشورمان نیز بارها شاهد آن بوده‌ایم. (کامران نجف‌زاده) که سابقه قابل اعتنایی به عنوان خبرنگار در قاب کوچک داشته، در برمودا تلاش کرده تا صمیمیت مورد نظر سازندگان برنامه را به وجود آورده و در عین حال در این زمینه زیاده‌روی نیز نکند. از طرف دیگر به واسطه آشنایی دیرینه با دوربین، جلوی آن کاملا راحت بوده که این امر به ویژه در دیالوگ‌های رو به دوربین کاملا مشهود است. از طرف دیگر، به تناسب مهمان خود در لحن، کلام و زبان بدن تغییرات ظریفی را لحاظ کرده تا از یکنواختی در اجرا کاملا فاصله بگیرد. برای مثال گفتگوی نجف‌زاده با اسدالله یکتا و ابوالفضل پورعرب را با گفتگویش با دکتر علی‌ اکبر صالحی مقایسه کنید که در این آخری سابقه خبرنگاری اش در حوزه سیاسی بسیار به کار آمده است. 

برمودا علاوه بر نویسندگان کاربلد از کارگردانی تلویزیونی خوبی هم بهره گرفته که از یک سو با سوییچ کردن تصویر دوربین‌های مختلف به یکدیگر ریتم خوبی به آن بخشیده و از یکنواختی بصری آن جلوگیری کرده‌اند. از طرف دیگر آرشیو پروپیمانی را تدارک دیده و به خوبی از آن در لا‌به‌لای گفتگوی نجف‌زاده با مهمان‌های خود بهره گرفته‌اند.     

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار