در گفت وگو با پانا مطرح شد

موزه سیار تئاتر عروسکی چگونه شکل گرفت

تهران (پانا) - سرپرست موزه سیار عروسک‌های سیمرغ با اشاره به اینکه فکر نمی‌کرد اردکان این‌قدر پتانسیل داشته باشد، گفت مطمئن است مردم یزد بعد از جشنواره انتظاراتشان از تئاتر بالا خواهد رفت کار ضعیف را نخواهند پذیرفت.

کد مطلب: ۱۴۶۰۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
موزه سیار تئاتر عروسکی چگونه شکل گرفت

یکی از اتفاقات جذاب و تماشایی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور موزه سیار عروسکی با بیش از 100 عروسک افسانه‌ای و بومی اقوام مختلف ایران بود.

محمد برومند در خصوص این موزه سیار و علت حضور آن در جشنواره تئاتر کودک به پانا گفت: «متأسفانه ما در حوزه پژوهش تئاتر خیلی ضعیف هستیم. بهترین تحقیقات و پژوهش‌ها حتی در حوزه تعزیه را خارجی‌ها انجام داده‌اند. در حوزه عروسکی نیز وقتی دیدم چقدر مردم با عروسک‌های ایرانی و قصه‌هایشان ناآشنا هستند تصمیم گرفتم یک موزه سیار شامل عروسک‌های سنتی بسازم. »

وی افزود: «هر شهری برای خود عروسکی خاص دارد که ویژگی‌هایش با سایر عروسک‌ها متفاوت است مثلاً ما در بیرجند عروسکی داریم که چشم ندارد چون مردم معتقد بودند اگر برایش چشم بگذاریم در کار خدا دخالت کرده‌ایم. یا کردستان عروسکی به نام لیلی بازبازک دارد که نماد کمال و زیبایی است. یا بر اساس قصه ما عروسک‌هایی مثل نخودی یا سنگ صبور داریم. در بحث آیینی عروسک‌هایی مثل اسب چوبی، جیکی جیکی، بی‌بی کگ و ... داریم. ما آن‌ها را گردآوردیم و قصه‌هایشان را برای مردم تعریف می‌کنیم.»

سرپرست موزه سیار عروسک‌های سیمرغ با اشاره به اینکه تاکنون در بیش از بیست جشنواره بین‌المللی حضورداشته‌ام و دیده‌ام که جهانیان چقدر از تئاتر و تئاتر عروسکی ایران بی‌اطلاع هستند، گفت: «در این موزه تماشاگر فقط عروسک‌ها را نمی‌بیند، بلکه عروسک‌ها جان می‌گیرند و مخاطب با شکل اجرایی و کارکرد آن‌ها آشنا می‌شود. همچنین تعدادی عروسک با تکنیک‌های مختلف عروسک‌گردانی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد تا خود عروسک‌گردانی را تجربه کند.»

برومند ادامه داد: «عروسک‌های موجود در موزه سیار « عروسک‌های سیمرغ» آینه تمام نمایی از مردم ایران هستند که سالیان بسیار غم و شادی، خوبی و بدی، اتفاقات تاریخی و طبیعی، اسطوره‌ها و شخصیت‌های افسانه‌ای را به شکل عروسک به نسل‌های بعدی ارائه داده‌اند. این عروسک متأثر از طبیعت و معنویت، اصالت بکر و باستانی ایران را به نمایش گذاشته‌اند. »

وی در خصوص علت حضور در جشنواره کودک و نوجوان نیز گفت: «بی‌شک مخاطبان زیادی علاقه‌مند به دیدن این‌گونه آثار هستند برای همین هم ما در این جشنواره بیشترین زمان اجرا را با 12 اجرا داشتیم. ما هرروز و روزی 3 بار برای مخاطب اجرا می‌رویم. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از سوی مردم داشتیم.»

برومند افزود: «خیلی خوشحالم که این جشنواره در یزد برگزار می‌شود. فکر نمی‌کردم اردکان این‌قدر پتانسیل داشته باشد به‌ویژه آنکه اولین سال حضور است. اما مردم و هنرمندان یزد عاشقانه و صادقانه کارکردند. شبانه‌روز وقت گذاشتند و کار بزرگی را انجام دادند.»

او تصریح کرد: وقتی در جشنواره مردم کار خوب و حرفه‌ای می‌بینند مطمئن انتظارشان از تئاتر بالا می‌رود و دیگر نمی‌توان برایشان کار ضعیف روی صحنه برد. این موضوع بی‌شک در ارتقای کیفیت آثار هنرمندان این شهر تأثیرگذار است.»

سرپرست موزه سیار عروسک‌های سیمرغ خاطرنشان کرد: «امیدوارم با این اتفاق تئاتر در یزد دائمی شود و هرروز شاهد اجراهای جدید در این شهر باشیم. این موضوع نیازمند مدیریت است.»

برومند در انتها پیشنهاد داد: «جای خبرنگاران خارجی، دبیران جشنواره‌های خارجی و نیز منتقدان خارجی خالی است و تئاتر ایران نسبت به جهان پیشروست و ما گروه‌های خوبی داریم. وقتی منتقدان خارجی بیایند و آثار را ببینند بی‌شک در جهانی کردن آثار تأثیرگذار خواهند بود.»

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار