رئیسی در ‌دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان مطرح کرد؛

ایران در مقابل فشارها، گزینه مقاومت را انتخاب کرد و امروز شاهد رشد 6 درصدی اقتصاد ایران هستیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شاهد رشد 6 درصدی اقتصاد ایران هستیم، گفت مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

کد مطلب: ۱۴۶۹۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ایران در مقابل فشارها، گزینه مقاومت را انتخاب کرد و امروز شاهد رشد 6 درصدی اقتصاد ایران هستیم

‌سید‌ابراهیم رئیسی‌ عصر امروز دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار ‌«سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و موثر عنوان کرد.

‌رئیسی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان 2 راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد 6 درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس جمهور با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

«سردار ایاز صادق» نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به دکتر رئیسی خوش‌آمد گفت و اظهار داشت: هیچ کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

رئیس مجلس ملی پاکستان همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و موثر بردارد.

‌سید ابراهیم رئیسی همچنین در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم 10 میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

‌رئیسی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

‌رئیسی همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشورهای اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشورهای اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان ضمن ابلاغ سلام‌‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر دکتر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به 10 میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

وی همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

نخست‌وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگوهای مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

دیدار رئیس مجلس سنای پاکستان با رئیس‌جمهور‌: ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات دو کشور برای ایران اهمیتی ندارد

سید ابراهیم رئیسی همچنین عصر امروز دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار «یوسف رضا گیلانی» رئیس مجلس سنای پاکستان، که در محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با بیان اینکه احساس مردم ایران نسبت به مردم پاکستان فراتر از احساس همسایگی و متکی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و اعتقادی عمیق است، دوست شمردن دوستان یکدیگر و دشمن شمردن دشمنان یکدیگر را جلوه‌ای از نگاه، احساس و استنباط مشترک میان دو ملت توصیف کرد.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه نگاه دو کشور در ضرورت شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل نیز مشترک است، گفت: وحدت و تعمیق همکاری‌های دو کشور دشمنانی دارد که نمی‌خواهند ما از تکمیل ظرفیت‌های متقابل بهره‌مند شویم و لذا به دنبال ایجاد تفرقه در میان ما هستند.

‌رئیسی راه‌اندازی و گسترش جریان‌های افراطی را از جمله راهبردهای دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان برشمرد و اظهار داشت: دشمن با بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر به دنبال ایجاد و ترویج ایران هراسی و اسلام هراسی است، اما وقایع امروز غزه چهره بدون نقاب و روتوش آمریکایی‌ها و غربی‌ها را به جهانیان نشان داد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، خاطرنشان کرد: ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد.

«یوسف رضا گیلانی» نیز در این دیدار با سپاسگزاری از سفر دکتر رئیسی به پاکستان و با بیان اینکه این سفر باعث تقویت و تحول در مناسبات دو کشور خواهد شد، گفت: ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و امروز دو کشور در مجامع و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله نسبت به مسئله فلسطین مواضع مشترکی دارند.

رئیس مجلس سنای پاکستان با اشاره به تبادل هیئت‌های پارلمانی بین دو کشور تصریح کرد: پاکستان خواهان تقویت بیش از پیش روابط فیمابین و تسریع در اجرای توافقات دوجانبه است؛ با نظر جنابعالی درباره ضرورت تقویت و تعمیق روابط دو کشور در راستای ناامید کردن دشمنان دوستی میان تهران و اسلام‌آباد موافقم و باور دارم که هر کس روابط صمیمی ما را نخواهد، دشمن مشترک ماست.

‌رئیسی در دیدار جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان: طوفان الاقصی شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی و حامیانش بود

سید ابراهیم اما شامگاه دوشنبه به وقت محلی در آخرین برنامه روز نخست سفر خود به پاکستان، در دیدار جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیق پیوندهای میان دو ملت ایران و پاکستان را ناگسستنی کرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچم خداخواهی، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی را برافراشت و تمام مردمی که از ظلم و ستم ناحق در سراسر عالم به ستوه آمده بودند، دلداده نظامی شدند که پرچم مبارزه با ظلم و استعمار و هدف بزرگ دفاع از حق و عدالت را برافراشته بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی ایران استقلال، آزادی و عمل به دین بر مبنای رای و اراده مردم، یعنی مردمسالاری دینی و اداره کشور و جامعه بدون تکیه به قدرت‌های شرقی و غربی بود، افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران از ابتدا وحدت و انسجام امت اسلامی، حفظ و ارتقای عزت مسلمانان و مبارزه با بی‌عدالتی، استعمار و ظلم بوده و همواره حامی مظلومان و خصم ظالمان بوده است.

‌رئیسی بزرگانی همچون محمدعلی جناح و اقبال لاهوری را به اعتبار وجهه ضداستعماری و ضد سلطه‌طلبی آنان همواره مورد توجه و احترام مردم ایران معرفی کرد و اظهار داشت: بعد از جنگ‌های جهانی و شکل‌گیری نظام دو قطبی و پس از آن فروپاشی شوروی، نظام سلطه به درستی احساس کرد که تنها قدرتی که در مقابل او ایستاده و منافع او را به خطر انداخته است، قدرت اسلام و امت اسلامی است و لذا تلاش کرد با ترفندهای مختلف از جمله اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، توهین به مقدسات مسلمانان، تشکیل گروهک‌های افراطی و به خدمت گرفتن افراد سست عنصر در میان حاکمان برخی کشورهای اسلامی این قدرت را که در مقابل سلطه‌گری او قد برافراشته بود، تضعیف و از میدان خارج کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: نظام سلطه تلاش کرد به مدد امپراطوری رسانه‌ای ادراک مردم مسلمانی که در برابر سلطه‌طلبی‌های او ایستادگی می‌کردند، تغییر دهد، اما با نصرت الهی و با وجود مردم آگاه و بابصیرتی که دوست و دشمن را از یکدیگر می‌شناسند ترفندهای او خنثی و موفق نشد این قدرت عظیم را تضعیف کند.

‌رئیسی در ادامه با اشاره به سابقه 75 ساله کشتار، ویرانی و مظالم فراوان رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین با حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکایی‌ها و کشورهای غربی گفت: صهیونیست‌ها و حامیان آنها تصور می‌کردند با عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای اسلامی مسئله یک تاریخ، غصب و ویرانگری و کشتار به حاشیه می‌رود، اما طوفان‌الاقصی همه محاسبات و تصورات آنها را برهم زد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: عملیات طوفان‌الاقصی شکست اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و بالاتر از همه اینها شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی و حامیان او بود که به هیچ وجه قابل جبران نیست. بعد از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی دیگر هیچ حکومت اسلامی نمی‌تواند دم از عادی‌سازی روابط بزند، چرا که امروز سران رژیم صهیونیستی و حامیان او به ویژه آمریکا و برخی کشورهای غربی منفورترین چهره‌ها نزد افکار عمومی جهانیان هستند.

‌رئیسی با اشاره به اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به تشکیل داعش از سوی دولت این کشور گفت: داعش تشکیل شد تا اوضاع کشورهای اسلامی را برهم بزند اما با وجود همه جنایت‌ها و خونریزی‌هایی که در زنجیره اقدامات و توطئه‌های نظام سلطه علیه کشورهای اسلامی و قدرت ظلم‌ستیز اسلام مرتکب شد، نتوانستند کاری از پیش ببرند و این به مدد بصیرت و آگاهی مسلمانان بود.

رئیس جمهور افزود: نقش‌آفرینی اجتماعی و حضور مردم مسلمان در خیابان‌ها از جمله در پاکستان و اعلام حمایت آنان از فلسطین و فریاد علیه ظلم رژیم صهیونیستی و حامیانش در بازدارندگی جنایات این رژیم کودک‌کش و شکست ابهت و قدرت پوشالی او و حامیانش بسیار موثر است.

‌رئیسی کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه و حمایت آمریکایی‌ها و غربی‌ها از این جنایات را مایه تاسف عمیق و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی مدعی دفاع از حقوق بشر در متوقف نمودن این جنایات وحشیانه را مایه تاسفی بیشتر و بالاتر توصیف و تصریح کرد: این وضعیت، ناکارآمدی و ناعادلانه بودن ساختار کنونی حاکم بر جهان را بیش از همیشه و برای همگان آشکار کرده و امروز همه مردم جهان و به خصوص مسلمانان به این نتیجه رسیدند که باید ساختار و نظامی عادلانه جایگزین ساختار ناعادلانه کنونی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پس از حدود 7 ماه جنایت علیه مردم مظلوم غزه نتوانسته به هیچ کدام از اهداف خود از این جنایات دست یابد، گفت: اگر همین امروز جنایات صهیونیست‌ها متوقف شود، پیروز قطعی این میدان جریان مقاومت بوده و با وجود همه حمایت‌های مالی، رسانه‌ای و تسلیحاتی، شکست قطعی متعلق به رژیم صهیونیستی و حامیان او است. شکست بزرگ‌تر رژیم صیهونیستی و حامیان او آشکار شدن چهره بدون روتوش و نقاب آنان در تابلویی است که در قامت غزه در برابر دیدگان جهانیان ترسیم شده است. باور داریم همانگونه که دست انتقام الهی از کودک‌کشی فرعون برآمد و حکومت او را ساقط کرد، خون پاک شهدای غزه و به خصوص کودکان بی‌گناه باعث نابودی رژیم جعلی صهیونیستی خواهد شد.

‌رئیسی در ادامه دلیل علاقمندی مردم پاکستان به انقلاب اسلامی، امام راحل، مقام معظم رهبری و مردم ایران را احساس آنها نسبت به تلاش ملت ایران برای احیای ارزش‌ها، مبارزه با ظلم و استعمار، بی‌عدالتی ، طرفداری از مظلومان و پیگیری وحدت و عزت امت اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: مردم پاکستان و مردم ایران در پیکار خود با ظلم و دفاع از مظلومان در کنار هم بوده و یک آهنگ دارند و همه توطئه‌های دشمن برای تفرقه انداختن میان آنها به لطف بصیرت و آگاهی این مردم و به خصوص نخبگان پاکستانی و ایرانی به نتیجه نرسیده است.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی سران پاکستان انجام شده، اظهار امیدواری کرد که با اراده سران دو کشور، روابط فیمابین در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری بیش از پیش و به شکل روزافزون توسعه یابد.

در این دیدار تعداد زیادی از نمایندگان مجالس ملی و سنای پاکستان، وزرا و مشاوران سابق رئیس جمهور و نخست‌ وزیر پاکستان، روسای گروه‌های مذهبی شیعه و سنی و مقامات برخی ایالات پاکستان حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار