مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵:

هدایت تحصیلی نخستین انتخاب مهم دانش آموزان

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ شهر تهران با بیان اینکه دانش آموزان در سنین نوجوانی وارد دامنه بلوغ فکری می شوند، هدایت تحصیلی را نخستین تصمیم مهم هر دانش آموز در زندگی خود قلمداد کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۰۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی نخستین انتخاب مهم دانش آموزان

مطلب غفاری مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در حاشیه همایش هدایت تحصیلی ویژه دانش آموزان پایه نهم در گفت و گو با پانا اظهار داشت: «اولین انتخاب مهم زندگی دانش آموزان بحث هدایت تحصیلی است. دانش آموزان پایه نهم، با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرند و دچار بلوغ فکری می شوند مهم ترین تصمیم تحصیلی خود را در پایه نهم رقم خواهند زد. آینده بیشتر افراد در گرو تحصیلات و رشته ای است که در آن تحصیل خواهند نمود و همین مسئله حکایت از اهمیت برجسته تصمیم درست دارد. اگر تصمیم انتخاب رشته، درست و با آگاهی گرفته شود دانش آموزان در راه درست قرار خواهند گرفت و ان شا الله با کمک خداوند متعال، به نتایج بسیار خوبی دست پیدا خواهند نمود.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در ادامه گفت: «اگر در انتخاب رشته تصمیم غلطی گرفته شود، فرد در آینده دچار مشکل خواهد شد و باید دوباره برای جبران تصمیم اشتباه خود به عقب برگردد، یا حتی با انتخاب اشتباه مجبور بشود تا پایان عمر در راهی قدم بگذارد که هیچ علاقه ای به آن نداشته است. می توان گفت آرامش روحی افراد نیز در گرو انتخاب صحیح رشته است. تصور کنید در رشته ای فعالیت کنید که هیچ علاقه ای به آن ندارید، مطمئناً در آن زمینه دچار استرس خواهید شد. ام‍‌ـا بالعکس اگر در رشته مورد علاقه خود فعالیت کنید از آرامش روحی بر خوردار خواهید بود و تمام این موارد نشان از این می دهد که نوجوانان عزیز ما در چه نقطه حساسی ایستاده اند.»

وی بیان کرد: «اما برای انتخاب صحیح باید چه کار کرد؟ مسلماً، مهم ترین و اساسی ترین رکنی که به گرفتن درست ترین تصمیم به دانش آموزان کمک میکند مشورت کردن است. خداوند متعال خود می فرمایند در کارهایتان مشورت کنید، پس از همین رو دانش آموزان باید افکار مختلف را درک کنند و بشنوند. دانش آموزان می توانند از صاحبان تجربه، مثل دانش آموزانی که پیش تر انتخاب رشته کرده اند، یا دانش آموزانی که الان دانشجو شده اند و از همه مهم تر از مشاورین مدرسه و پدر و مادر و دبیران محترم در این زمینه مشورت بخواهند و به درستی اطلاعات را واکاوی کنند.»

غفاری گفت: «در گام دوم دانش آموزان باید علاقه های خود را بشناسند، از  توانمندی های خود آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند درست ترین تصمیم را اتخاذ کنند. علاقه در مسیر ادامه زندگی دانش آموزان‌ قطعاً نقش برجسته ایفا خواهد نمود، اما صرفاً علاقه نمی تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد ، چرا که ممکن است به رشته علاقه داشته باشیم اما توانمندی در آن زمینه نداشته باشیم.»

وی در پایان اشاره کرد: «باید در تمام رشته ها  تبیین صورت بگیرد، آینده شغلی، بازار کار، مهارت هایی که باید در آن شغل داشت را به خوبی مطالعه کرد و پس از آگاهی کامل و شناخت دقیق و با بهره گیری از مشورت ها ان شا الله دست به گرفتن تصمیم صحیح زد.»

 

نویسنده : امیر عباس امن زاده عکاس : امیر عباس امن زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار