به مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی؛

کربلای ایران، خانه پدری مردم تهران

تهران(پانا) - در همین نزدیکی شهر خودمان، قبله‌‌گاهی برای بی‌پناهان وجود دارد که می‌توانیم هرگاه دلمان گرفت به آنجا رفته و غر بزنیم و غم خود را به صاحبخانه بفروشیم.

کد مطلب: ۱۴۷۰۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
کربلای ایران، خانه پدری مردم تهران

خانه‌ای در همین نزدیکی که می‌گویند قبله شهر تهران است و "سیدالکریم" صاحب آن خانه مانند پدری دلسوز، شنونده و خریدار غم‌هایمان است.

عبدالعظیم حسنی (ع) از نوادگان امام دوم شیعیان حسن بن علی (علیه‌السلام) است که در شهر ری دفن شده و مردم اورا سیدالکریم خطاب می‌کنند.

حضرت عبدالعظیم (ع) از شاگردان مکتب امام هادی (ع) بودند که بر اساس "امالی‌صدوق" عقیده ایشان در امور دینی مورد تائید امام بوده است.

عبدالعظیم (ع) تحت فشار حکومت عباسیان که امامزادگان و شیعیان را مورد آزار قرار داده و به قتل می رساندند و همچنین به دستور امام علی‌النقی‌الهادی (ع) پیشوای دهم شیعیان به ری گریخته و در خانه یکی از شیعیان سکونت گزیده و به زندگی پنهانی روی آوردند.

ایشان که پاسدار راه اولیاء‌الله در زمان عباسیان بودند، پس از چند روز بیماری به روز ۱۵ شوال سال ۲۵۲ قمری درگذشتند و شیعیان ری، ضمن برگزاری تشییع باشکوهی برای ایشان، مقبره‌ بزرگی برای ایشان بنا کردند که اکنون محل زیارت مردم می‌باشد.

روایت است از امام هادی (ع) در کتاب میزان‌الحکمه که خطاب به یکی از اهالی ری فرمودند: "بدان که اگر قبر عبد العظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین بن على (ع) را زیارت کرده باشد." و به دلیل همین فرمایش امام هادی (ع) است که این خانه را کربلای ایران می‌نامند.

پانزدهم شوال؛ سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد.

نویسنده : محمدامین راست بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار